Drukuj

englandBurmistrz Londynu ogłosił plany ograniczenia prędkości w mieście do 20 mph (ok. 30 km/h) w ramach nowego planu działań na rzecz bezpieczeństwa drogowego "Wizja Zero". Ograniczeniom prędkości towarzyszyć będzie przeprojektowanie ulic, montaż fotoradarów i bezwzględne egzekwowanie przepisów na ulicach stolicy.

 

Oprócz prac nad ograniczeniami prędkości, burmistrz wyznaczył cel polegający na zmniejszeniu liczby ofiar śmiertelnych lub ciężko rannych na londyńskich drogach o 65% do 2022 r., w oparciu o poziom z lat 2005-2009.

Na 2030 rok wyznaczono też cel polegający na tym, aby nikt nie zginął w wypadku londyńskich autobusów. Wszystkie nowe autobusy w Londynie będą od tego roku wyposażone w technologię inteligentnego wspomagania prędkości, a miasto będzie również testować automatyczne hamowanie awaryjne dla autobusów, jak również poprawiać widoczność kierowców.

Planowane jest również wprowadzenie systemu klasyfikacji gwiazdkowej dla samochodów ciężarowych, w wyniku czego samochody ciężarowe niewyposażone w najnowsze technologie bezpieczeństwa będą objęte zakazem wjazdu do miasta.

We Francji wolniej na dwupasowych drogach

Podobnie stało się na dwupasowych drogach we Francji, na których nie ma separatorów. Od 1 lipca dopuszczalna prędkość, którą można na nich rozwinąć, została zredukowana z 90 do 80 km/h, co stanowi wypełnienie zobowiązania podjętego przez premiera w styczniu.

Zmiana dotyczy aż 40% francuskiej sieci drogowej, czyli ok. 400 tys. km dróg.

Rząd twierdzi, że środek ten mógłby zapobiec 350-400 zgonom rocznie. 55% zgonów na drogach francuskich ma miejsce na drogach dwupasowych, na których nie ma separatorów.

Rozpoczęto też nową kampanię w celu poinformowania o korzyściach dla bezpieczeństwa wynikających z nowego ograniczenia prędkości, w tym film pokazujący, w jaki sposób 13-metrowa droga hamowania może zapobiec poważnej kolizji.

Obniżając limity prędkości do 80 km/h, Francja podąża za przykładem krajów o najlepszych wynikach w zakresie bezpieczeństwa w Europie. W Szwecji obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h dla takich dróg, a na milion mieszkańców przypada 25 ofiar śmiertelnych. Norwegia (20), Szwajcaria (27), Dania (32) i Holandia (36) wyznaczają limit 80 km/h. Śmiertelność na drogach we Francji wynosi obecnie 53 zgony na milion mieszkańców.

W sąsiednim, belgijskim regionie Flandrii ograniczenie prędkości na drogach lokalnych zostało zmniejszone z 90 km/h do 70 km/h w styczniu 2017 r.

Źródło: ETSC