Drukuj

8763To już pewne – gruntowna przebudowa czeka stację kolejową SKA Kraków Swoszowice, która do końca przyszłego roku stanie się węzłem przesiadkowym z prawdziwego zdarzenia. Dzięki unijnemu dofinansowaniu w wysokości ponad 16,4 mln zł w jej pobliżu powstanie też parking Park&Ride na ponad 150 miejsc, wraz ze stanowiskami do ładowania samochodów elektrycznych, a także przystanek autobusowy obsługujący linie komunikacji miejskiej.

 

Marszałek Jacek Krupa oraz Grzegorz Lipiec z zarządu województwa przekazali wiceprezydentowi Krakowa Tadeuszowi Trzmielowi promesę gwarantującą przyznanie unijnego dofinansowania. Jak podkreślił Jacek Krupa, to kolejny etap transportowej rewolucji, która trwa w całej Małopolsce.

- Od kilku lat samorząd województwa przeznacza miliony złotych na budowę nowych dróg. Tylko do 2023 roku w regionie powstanie w sumie aż 16 nowych obwodnic. Budujemy też setki kilometrów nowych tras rowerowych oraz inwestujemy w transport kolejowy, z którego coraz chętniej korzystają mieszkańcy i turyści – mówił marszałek Jacek Krupa.

Zmiany dla mieszkańców Krakowa i okolic
Dzięki przekazanej właśnie dotacji z RPO do końca przyszłego roku na stacji kolejowej Kraków Swoszowice nareszcie pojawi się nowoczesny peron. Będzie to jednak też wygodny węzeł przesiadkowy – dzięki budowie parkingu P&R, będzie można zostawić swój samochód zaraz obok stacji SKA i pojechać dalej do centrum Krakowa pociągiem, ale też autobusem komunikacji miejskiej czy na rowerze. Przystanek będą obsługiwały pociągi linii SKA2, która w przyszłości (z dotychczasowej relacji Sędziszów/Miechów – Kraków – Skawina) zostanie wydłużona do Oświęcimia oraz w kierunku Wadowic. Pasażerowie będą mogli również skorzystać z nowoczesnych pociągów kursujących do stolicy Tatr.

Węzeł zostanie wyposażony także w automaty Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej umożliwiające zakup biletów na Szybką Kolej Aglomeracyjną i komunikacje miejską w Krakowie, w tym także zintegrowanych.

- Teraz mieszkańcy Skawiny, Mogilan i innych miejscowości, ale też południowych części Krakowa, nareszcie nie będą musieli stać w korkach, żeby dostać się do pracy czy szkoły. Wystarczy, że wsiądą do komfortowego pociągu i pojadą w dalszą trasę pociągiem Kolei Małopolskich – mówił Grzegorz Lipiec z zarządu województwa i dodaje, że inwestycje w rozwój ekologicznego transportu to jednak nie tylko działania z myślą o wygodzie Małopolan. - To także inwestycje, dzięki którym wszyscy żyjemy jeszcze bardziej ekologicznie, przyczyniamy się do zmniejszania smogu w Krakowie i całej Małopolsce.

Jak dodał z kolei Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa, stolica Małopolski to miejsce, w którym już teraz działają cztery parkingi P&R (Czerwone Maki, Kurdwanów, Bieżanów i Giełda Balicka).

- Miasto konsekwentnie rozwija system parkingów P&R. Dzięki temu coraz więcej osób dojeżdżających do pracy w Krakowie spoza miasta przesiada się do komunikacji miejskiej. Posiadacze Krakowskiej Karty Miejskiej mogą bezpłatnie z niej korzystać, natomiast osoby, które jej nie mają płacą 10 zł za wjazd i w ramach tej opłaty mogą jeździć tramwajami i autobusami na terenie całego miasta. W przyszłości planujemy budowę kolejnych parkingów P&R, m.in.: na os. Złocień, w Opatkowicach i przy stacji kolejowej Kraków-Zakliki – wyliczał Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury.

W sumie na nowym parkingu P&R znajdzie się 156 miejsc postojowych, a najbliżej wejścia do tunelu prowadzącego na stację, znajdą się też miejsca przeznaczone dla osób niepełnosprawnych. Warto podkreślić, że na nowym parkingu znajdzie się też 6 stanowisk, na których będzie można naładować pojazdy elektryczne całkowicie za darmo.

Wartość projektu to ponad 24 mln zł.

Źródło: UMWM