Drukuj

dziura drogaMiejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie testuje nowe sposoby na sprawną, tanią i ekologiczną poprawę stanu dróg lokalnych - dojazdowych i osiedlowych. Przyspieszenie inwestycji w tym zakresie to jedno z założeń programu "Lepsza komunikacja w Częstochowie". Jeśli nowe metody się sprawdzą, na wiosnę prace ruszą na szerszą skalę.

 

- Jednym z założeń programu „Lepsza komunikacja w Częstochowie” jest to, by po realizacji najbardziej strategicznych, kluczowych inwestycji drogowych, większy nacisk położyć na poprawę stanu dróg lokalnych, w tym przede wszystkim gruntowych – mówi prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk. - Dzięki nowym technologiom, które testujemy, proces poprawy stanu dróg osiedlowych, można znacznie przyspieszyć, a także rozszerzyć, bo koszty prac są ok. dwukrotnie niższe.

11 października odbyło się spotkanie, w trakcie którego zaprezentowano wdrażanie nowej technologii utwardzania ulic o nawierzchni gruntowej w ul. Polnej na Stradomiu. Na 700-metrowym odcinku ul. Polnej – kosztem ok. 400 tys. zł – trwają właśnie prace zlecone przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu. Mają zakończyć się jeszcze w tym tygodniu. Po odczekaniu tygodnia na związanie podbudowy, na drodze ułożona zostanie cienka asfaltowa mieszanka, a na wiosnę – jeśli nawierzchnia dobrze zniesie zimowe miesiące – drogę pokryje warstwa ścieralnego dywanika.

Zastosowana na ul. Polnej metoda wykorzystuje stabilizację cementem. Podbudowa drogi składa się z betonu z dodatkiem środków wiążących. Miasto chce postawić na tego rodzaju technologię ze względu na jej racjonalność ekonomiczną, szybkość wykonania i dobre parametry wytrzymałościowo-jakościowe. Zastosowanie testowanej metody pozwoli zdecydowanie szybciej – i za znacznie mniejsze pieniądze – obniżyć odsetek kilometrów dróg gruntowych, w szczególności w dzielnicach peryferyjnych (Częstochowa ma obecnie ok. 653 km dróg publicznych, z czego 180 km stanowią drogi gruntowe).

Według analiz prowadzonych w ostatnich miesiącach na zlecenie MZDiT zastosowanie tej technologii utwardzania przy drogach dojazdowych czy osiedlowych – z przewagą ruchu samochodów osobowych - jest uzasadnione. Warunkiem są rowy odwadniające, ponieważ ta metoda nie zakłada oczywiście budowy kanalizacji deszczowej.

MZDiT będzie analizować odcinki, na których zastosowane zostaną nowe rozwiązania. Jeśli przewidywania o ich skuteczności się sprawdzą, a przez zimę nie będzie działo się nic niepokojącego, to z początkiem sezonu budowlanego – czyli na wiosnę – prace powinny ruszyć na dużo szerszą skalę.

Źródło: MZDiT, UM Częstochowa