Drukuj

IMG 20181016 123348- Z BIMem w naszym kraju jest trochę jak z yeti – wszyscy o nim mówią, ale nikt go nie widział – powiedział Marek Majewski z Aplikomu podczas otwarcia konferencji „Implementacja BIM w projektowaniu dróg, sieci i obiektów mostowych” - Chcieliśmy zatem skupić się na praktycznych aspektach zastosowania BIMu w infrastrukturze z punktu widzenia firmy projektowej. Mniej mówimy o modelowaniu, a więcej o zarządzaniu, bo kwintesencją jest zarządzanie informacją cyfrową.

 

Zdaniem Marka Majewskiego BIM to nie jest technologia, norma, zgodnie z którą będzie się projektowało i budowało, a tym bardziej nie jest to oprogramowanie. BIM to filozofia, która nadaje kierunek myśleniu i pracy.

Konferencja „Implementacja BIM w projektowaniu dróg, sieci i obiektów mostowych” odbyła się 16 października w Pabianicach. Kierowana była do kadr zarządzających dużymi i średnimi firmami realizującymi projekty wielobranżowe.

Podczas konferencji zaprezentowano:
• Recap – obróbka chmury punktów i zdjęć fotogrametrycznych
• InfraWorks – modele koncepcyjne, wariantowanie
• Map 3D – przygotowanie danych CAD i GIS do projektu infrastrukturalnego
• Civil 3D – projekt budowlany drogi, kolei, sieci podziemnych
• Revit + Dynamo – projekt budowlany obiektu mostowego
• Navisworks – model koordynacyjny, kolizje, harmonogramowanie, przedmiary ilościowe
• BIM 360 DOCS – współdzielenie danych projektowych i komunikacja w zespole.
• Urbano – projektowanie sieci wod-kan.

IMG 20181016 094609IMG 20181016 124740

 

 

 

 

 

 

Pracownia projektowa jest pierwszym elementem stworzenia modelu BIMowskiego. Tu się zaczyna, kontynuuje na etapie budowy, a wykorzystuje później podczas użytkowania i utrzymania.

BIM daje przede wszystkim oszczędności. – Jeśli inwestor „dorzuci” 2 proc. do kosztów inwestycji, to 10-krotnie mu się to zwróci podczas realizacji i utrzymania – wyjaśnił Marek Majewski. – Te 2 proc. jest dla firmy projektowej i koordynatorów podczas całej inwestycji.

GDDKiA robi pierwszy projekt pilotażowy w BIMie na obwodnicy Zatora, PKP natomiast projekt dworca i linii kolejowej. Polskie Sieci Energetyczne nie robiły pilotażu, tylko od razu standardy – obecnie wszystkie przetargi, które są ogłaszane na tworzenie lub modernizację linii wysokiego napięcia muszą być projektowane w BIMie.

Prelegentami podczas konferencji byli: Dražen Galić, Rino Nemarnik, Marek Majewski, Magda Szeliga, Paweł Lesiak
Portal edroga.pl był patronem medialnym konferencji.