Drukuj

Rowery Veturilo można wypożyczać jeszcze do 30 listopadaObecnie w Warszawie jest już 570 km infrastruktury rowerowej. Z tego aż 200 km zostało wybudowane lub przeszło remont w ciągu ostatnich 4 lat. Taki wynik jest możliwy jedynie dzięki konsekwencji w realizacji inwestycji rok po roku. W 2018 r. powstało ponad 50 km tras, a w budowie jest kolejnych 70 km.

 

– Duża w tym zasługa funduszy unijnych. Dzięki nim, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, w tym roku powstały drogi dla rowerów na takich ulicach jak m.in.: Radzymińska, Jagiellońska, Wiertnicza czy Szaserów – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej.

Na ukończeniu jest kilka dużych inwestycji, m.in. na ulicach Puławskiej, Połczyńskiej, Żołnierskiej czy Towarowej, z których warszawscy rowerzyści będą mogli korzystać w przyszłym roku. Tylko wzdłuż Puławskiej powstaje 16 kilometrów tras rowerowych. W ramach prac przebudowany został węzeł „Wyścigi” u zbiegu Puławskiej, Gintrowskiego i Doliny Służewieckiej. To najbardziej spektakularna rowerowa inwestycja tego roku. Dookoła węzła powstał system bezkolizyjnych ramp i przejazdów podziemnych pozwalający łatwo pokonać go rowerem we wszystkich kierunkach.

Na Targówku, na ulicy Łodygowej, pracuje Zakład Miejskich Inwestycji Drogowych – stołeczna jednostka odpowiedzialna za prowadzenie dużych projektów związanych z budową ulic. Takie inwestycje również mocno przyczyniają się do rozwoju rowerowej Warszawy. W ramach kompleksowej przebudowy dróg zawsze powstaje też nowa infrastruktura rowerowa. Dzięki ZMID w 2018 r. do użytku zostały oddane drogi dla rowerów wzdłuż ul. Lazurowej i Gandhi, a w budowie są kolejne – m.in. na Łodygowej, Lesznie czy Głębockiej.

Poza główną siecią drogową powstają również trasy rekreacyjne. Znana i lubiana przez warszawiaków Nadwiślańska Ścieżka Rekreacyjna na prawym brzegu Wisły w tym roku wzbogaciła się o kolejne 3 kilometry. Malowniczą trasę pieszo-rowerową biegnącą od mostu Łazienkowskiego do wysokości ul. Fieldorfa nad samą rzeką wybudował Zarząd Zieleni m.st. Warszawy.

W tym roku dzięki nowym inwestycjom znacznie wzrosła spójność sieci tras. Oddanie do użytku drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Wiertniczej pozwoliło domknąć ostatni brakujący fragment korytarza północ-południe o długości 24 kilometrów. Trasa ma swój początek za mostem M. Skłodowskiej-Curie, a kończy się na wysokości Powsina.

Sieć dróg rowerowych jest coraz wygodniejsza, co przekłada się na wzrost ruchu rowerowego. Szacuje się, że w sezonie letnim już blisko 7% wszystkich podróży niepieszych w Warszawie odbywa się właśnie na rowerze. Porównując I półrocze 2018 r. do analogicznego okresu roku 2017 ruch rowerowy w stolicy wzrósł o ponad 25%.

Veturilo – tysiąc wypożyczeń na godzinę
Duży udział w tym mają rowery miejskie. Veturilo to największy system rowerowy w Europie Środkowo-Wschodniej. Już ubiegły rok był rekordowy – rowery wypożyczono wtedy ponad 5,2 miliona razy. W tym sezonie zeszłoroczny rekord został pobity już we wrześniu, a sezon zakończył się bilansem ponad 6,4 miliona wypożyczeń!

System Warszawskiego Roweru Publicznego Veturilo jest nieustannie rozbudowywany. W tym roku nowe stacje uruchomiono dzięki współpracy z poszczególnymi dzielnicami, a także w partnerstwie z podmiotami prywatnymi. W efekcie rowery można już wypożyczać m.in. w Rembertowie, gdzie to tej pory nie było takiej możliwości. Łącznie dostępnych jest ponad 370 stacji i ponad 5300 rowerów, w tym rowery elektryczne, tandemy i rowery dziecięce.

– Rowery Veturilo są wypożyczane niemal tysiąc razy na godzinę, licząc średnio przez cały sezon. To naprawdę świetny wynik. Dzięki decyzjom podejmowanym przez poszczególne dzielnice i dzięki naszym partnerom biznesowym rośnie również liczba punktów, w których rowery można wypożyczyć. System więc z każdym rokiem jest jeszcze praktyczniejszy – mówi Robert Lech, prezes Nextbike Polska.

W tym roku padły również inne rekordy. Po raz pierwszy w historii w jednym miesiącu odnotowano ponad milion wypożyczeń. Stało się to w maju, kiedy warszawiacy wypożyczyli rowery ponad 1,1 miliona razy. Z kolei w niedzielę, 15 kwietnia, padł dobowy rekord – niemal 50 tysięcy wypożyczeń w ciągu 24 godzin. Przez cały sezon średni czas jednego wypożyczenia wyniósł 20 minut i 24 sekundy. Oznacza to, że warszawiacy w minionym sezonie spędzili na rowerach Veturilo łącznie ponad 2 miliony godzin, czyli 250 lat.

Najpopularniejsze stacje Veturilo w 2018 r. to:
1. Metro Centrum Nauki Kopernik
2. Arkadia
3. Plac Wileński
4. al. Niepodległości – Batorego
5. Port Czerniakowski

Najpopularniejszymi trasami Veturilo w 2018 r. były:
1. al. Niepodległości - Batorego do Stefana Banacha – UW
2. Stefana Banacha - UW do al. Niepodległości – Batorego
3. Dewajtis - UKSW do Marymoncka – Dewajtis
4. Jastrzębowskiego - SGGW 1 do Metro Ursynów I
5. Marymoncka - Dewajtis do Dewajtis - UKSW

Veturilo na warszawskie ulice powróci już 1 marca 2019 r.

Na Veturilo poza Warszawę
W tym roku rowery Nextbike – operatora systemu Veturilo – można było wypożyczać w aż 6 podwarszawskich miejscowościach. Najwięcej wypożyczeń odnotowano w Warszawie, ale i w pozostałych miejscowościach, które dysponowały systemami kompatybilnymi z Veturilo, odnotowano tysiące przejazdów. System kompatybilny oznacza, że wypożyczony w Warszawie rower można było oddać w jednym z tych miast i odwrotnie. Rowery miejskie spójne z Warszawskim Rowerem Publicznym działają w: Konstancinie-Jeziornej, Piasecznie, Pruszkowie, Markach oraz Otwocku. Dwa ostatnie spośród nich to tegoroczna nowość. Łącznie pod Warszawą kompatybilnych jest 36 stacji i 350 rowerów. Były one wypożyczane blisko 42,5 tysiąca razy.

Źródło: UM Warszawa