Drukuj

fot. Dominik PaszlińskiDrugi rozruch testowy Systemu Roweru Metropolitalnego MEVO zakończył się sukcesem. Od 26 marca 2019 r. użytkownicy będą mogli z niego korzystać. MEVO będzie największym w Europie systemem rowerów publicznych IV generacji składającym się wyłącznie z rowerów wspomaganych elektrycznie. 14 marca ponad 1200 rowerów publicznych zobaczyć można było pod Stadionem Energa Gdańsk.

 

Trwające blisko miesiąc testy MEVO pozwoliły stwierdzić, że jest nareszcie gotowy do uruchomienia. Jednym z największych wyzwań okazał się system GPS, którego sprawność jest niezwykle ważna z punktu widzenia użytkowników. Ponieważ rowery można pozostawiać w dowolnym miejscu, działanie systemu GPS pozwalającego na precyzyjną lokalizację rowerów jest kluczowe. Zamawiający, Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot, bardzo skrupulatnie, partia po partii, wybierał losowo rowery do testów, aby mieszkańcy mogli cieszyć się z jak najlepszego systemu.

- Za nami czas intensywnych prac podczas rozruchu testowego. Dziękujemy szczególnie mieszkańcom zaangażowanym na ostatnim etapie prowadzonych testów. Ich zaangażowanie i informacje zwrotne były niezwykle cenne - mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot. - Ponad 98 proc. testerów wskazało, że będzie korzystać z rowerów w przyszłości.

MEVO wystartuje 26 marca 2019 r. Zanim się to stanie, operator będzie rozstawiał rowery na ulicach 14 gmin. 14 marca, przed rozwiezieniem, zgrupowano je wszystkie pod Stadionem Energa Gdańsk. Na 660 stacjach znajdzie się ponad 1200 rowerów. Do momentu uruchomienia nie będą one jeszcze dostępne do wypożyczenia, a aplikacja pojawi się najpóźniej w dniu startu systemu.

I etap zakłada uruchomienie 30 proc. floty rowerów (tj. 1224 szt.) - w Gdańsku będzie ok 600 jednośladów, całej infrastruktury postojowej oraz zaplecza teleinformatycznego. W każdej gminie pojawi się 30 proc. docelowej liczby rowerów. O terminie uruchomienia całości, czyli 4080 rowerów, OM GGS będzie informować w późniejszym terminie.

- Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej MEVO. Już teraz można dokonywać rejestracji w systemie, na razie jednak bez możliwości wykupienia abonamentu. Na mapie można zobaczyć stacje, strefy dozwolone i niedozwolone, gdzie zwrot roweru będzie wiązał się z dodatkową opłatą. Pomocna może być zakładka „Jak to działa”, gdzie przystępnie opisano wiele zagadnień związanych z użytkowaniem roweru – dodaje Michał Glaser.

System roweru metropolitalnego MEVO:
- działać będzie na obszarze 14 gmin, tworzy go 660 stacji rowerowych i 4080 rowerów na terenie: Gdańska, Gdyni, Sopotu, Tczewa, Pruszcza Gdańskiego, Rumi, Redy, Pucka, Władysławowa, Żukowa, Kartuz, Stężycy, Somonina i Sierakowic,
- 100 proc. floty elektrycznej, największy taki system na świecie. Akumulatory nie będą ładowane na stacjach postoju, operator będzie wymieniał zużyte na bieżąco, na jednym ładowaniu można przejechać ok. 60 km. W rowerach zamontowane są diody informujące o poziomie naładowania “baterii”,
- oparty o rowery IV generacji wyposażone w moduły GPS i GSM z elektrozamkiem, dzięki tym rozwiązaniom jednoślady będzie można zostawić także poza stacjami,
- rowery wypożyczyć można na różne sposoby: za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (Android i iOS) - poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze) lub skanowanie kodu QR; albo przy pomocy karty zbliżeniowej (kredytowej, debetowej, karty mieszkańca, karty miejskiej) abonament miesięczny wyniesie 10 zł za 90 min. korzystania z roweru publicznego na dobę. Po przekroczeniu limitu czasowego za każdą minutę zapłacimy 5 gr. Abonament roczny kosztować będzie 100 zł. Bez opcji abonamentowej przejazd kosztować będzie 5 gr za minutę,
- rower wypożyczymy i oddamy na jednej z 660 stacji oznakowanych specjalnymi totemami z logo MEVO, za dodatkową opłatą (3 zł) pojazd można zostawić także poza stacją. Jeśli zaś wypożyczymy rower poza stacją, a na stacji oddamy, operator naliczy nam premię 2 zł.

Operator każdego ranka (do godz. 5) będzie musiał zadbać o to, by na poszczególnych stacjach znajdowała się bazowa liczba jednośladów.

MEVO to jednolity i zintegrowany środek transportu publicznego, którego podstawowym celem jest zwiększenie dostępności węzłów integracyjnych, umożliwiających szybką i komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. z roweru na pociąg, autobus, itp.). Takich węzłów na terenie działania roweru publicznego jest dziś ponad 20.

Źródło: UM Gdańsk