Drukuj

S6 przed m Olchowo8 maja kierowcom udostępniono blisko 20-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S6 od Goleniowa do Nowogardu. To pierwszy z sześciu odcinków drogi S6 pomiędzy Goleniowem a Koszalinem oddawany do ruchu. Pozostałymi fragmentami trasy kierowcy pojadą jeszcze w tym roku.

 

Rozpoczynają się też roboty na ponad 20-kilometrowym odcinku S3 Brzozowo-Miękowo. Wykonawca, przystąpi do prac na tej ważnej części S3 łączącej północ z południem Europy. Budowany jest też odcinek S3 Rzęśnica-Miękowo, tym samym łączna długość S3, która wkroczyła w fazę robót budowlanych wynosi ponad 40 km. Zakończenie inwestycji zaplanowano na drugi kwartał 2021 roku.

S6 od Goleniowa do Nowogardu i dalej
Umowę na realizację w formule "projektuj i buduj" drogi S6 od Goleniowa do Nowogardu zawarto w październiku 2015 roku z firmą Budimex na kwotę 424 mln zł. Wykonawca przez pierwszy rok przygotowywał projekt, następnie uzyskiwał decyzję ZRID. Roboty ruszyły wiosną 2017 roku.

Odcinek łączy drogę S3 z wybudowaną w latach 2010-2012 obwodnicą Nowogardu. Zadanie obejmowało budowę dwóch nowych węzłów drogowych (Goleniów Lotnisko i Osina) oraz rozbudowę węzła Goleniów Północ. Łącznie powstało 18 obiektów mostowych, w tym duże górne przejście dla zwierząt. Zachowano ciąg dawnej DK6, dokonując niezbędnych przebudów na przecięciu z S6. Stara „szóstka” zgodnie z przepisami prawa stała się drogą wojewódzką i będzie służyć ruchowi o charakterze lokalnym.

S6 w widok na m KikorzeS6 wezel Goleniow lotniskoS6 wezel Goleniow Polnoc

 

 

 

 

 

 

Roboty przy budowie S6 przebiegały sprawnie i już w 2017 roku były wykonywane pierwsze warstwy nawierzchni. Kierowcy mogli stopniowo korzystać z kolejnych elementów nowego układu drogowego na zasadzie tymczasowych organizacji ruchu. Budowa wiązała się również z pewnymi utrudnieniami, na przykład w dojeździe do lotniska. Ale już od początku kwietnia kierowcy mogli przejechać nowym przebiegiem, jeszcze z ograniczeniami i częściowo jedną jezdnią. Teraz do dyspozycji na całym odcinku będą dwie jezdnie, a dawna DK6 zostanie również udrożniona.

Jedynie w rejonie węzłów drogowych pozostaną do czerwca ograniczenia prędkości do 90 km/h związane z wdrażaniem elektronicznego systemu zarządzania ruchem.

W budowie są pozostałe odcinki drogi S6 w kierunku Koszalina. Łącznie to około 100 km od Nowogardu do Koszalina i część obwodnicy Koszalina i Sianowa o długości 12 km. Odcinki te będą gotowe również w tym roku i kierowcy będą mogli skorzystać z całej S6 do Koszalina. Cała budowana trasa skróci czas podróży ze Szczecina do Koszalina o niemal godzinę.

Dofinansowanie UE
Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zawarta umowa o dofinansowanie obejmuje również dwa kolejne odcinki S6 (do węzła Kiełpino), a wartość dofinansowania wynosi 537,7 mln zł przy łącznej wartości inwestycji (dla trzech odcinków S6) 1 181 mln zł.

Droga S3 na północ od Szczecina

Rusza realizacja fragmentów drogi S3 od Szczecina w kierunku Świnoujścia. Wykonawca 11 kwietnia otrzymał decyzję ZRID dla odcinka od Rzęśnicy do Miękowa (długość 19 km), a 26 kwietnia od Miękowa do Brzozowa (długość 22,4 km). To łącznie ponad 40 km drogi ekspresowej, która będzie gotowa w 2021 roku. W ramach inwestycji zostanie dostosowany do współczesnych parametrów wybudowany w latach 70 ubiegłego wieku dwujezdniowy odcinek Rzęśnica - Miękowo oraz powstanie odcinek Miękowo-Rzęśnica (obecnie jest tam jednojezdniowa DK3). W ramach tych dwóch inwestycji powstaną nowe węzły drogowe, a węzeł Rzęśnica, na którym dotychczas często tworzyły się zatory, zostanie przebudowany.

Dla ostatniego odcinka S3 Świnoujście - Troszyn przetarg na realizację zostanie ogłoszony na przełomie 2019/2020 roku, obecnie trwają tam badania geologiczne. Zrealizowanie na przełomie 2023/2024 roku tego odcinka będzie oznaczała ukończenie S3 w województwie zachodniopomorskim. Wcześniej, bo już w przyszłym roku zakończy się przebudowa dwóch ostatnich odcinków autostrady A6, które leżą na wspólnym przebiegu z drogą S3.

Źródło: GDDKiA