Drukuj

IMG0064W przetargu na przebudowę pierwszych 22 km drogi krajowej nr 18 i dostosowanie do parametrów autostrady wpłynęło pięć ofert o wartości od ok. 308,2 do 332,3 ml zł. Ponieważ wszystkie oferty przekroczyły kwotę, jaką zamawiający przeznaczył na realizację inwestycji tj. 303,8 mln zł, podjęto decyzję o unieważnieniu przetargu. Ponowne postępowanie planujemy ogłosić w pierwszej połowie czerwca br.

 

Przetarg dotyczył przebudowy południowej jezdni DK 18 wraz z budową Obwodu Utrzymania Autostrady (OUA), węzła autostradowego Żary (przebudowa elementów istniejącego węzła typu półkoniczyna) oraz obiektów inżynierskich (3 wiadukty, 3 przejścia dla zwierząt nad autostradą, most i przejście pod autostradą).

DK18 zmienia się w A18
Jezdnia północna została dobudowana w pierwszej fazie dostosowania DK18 Olszyna – Golnice do standardów sieci drogowej UE o parametrach autostradowych. Prace rozpoczęły się w listopadzie 2004 roku, a dobudowaną jezdnię północną oddano do użytku w roku 2006. W drugiej fazie przebudowana zostanie jezdnia południowa, a także powstaną drogi dojazdowe, przebudowane będą elementy węzłów autostradowych, powstaną urządzenia infrastruktury technicznej, a istniejące zostaną przebudowane. Oprócz Obwodu Utrzymania Autostrady (OUA) powstaną elementy systemów utrzymania i zarządzania autostradą, urządzenia związane z ochroną środowiska (w tym przejść dla zwierząt) oraz zabezpieczenie terenów rolnych i leśnych.

Przebudowę całego odcinka Olszyna – Golnice podzielono na cztery odcinki realizacyjne:
• odcinek węzeł Olszyna do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia),
• odcinek od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa),
• odcinek od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa,
• odcinek granica województwa - węzeł Golnice.

Europejski korytarz transportowy
Obecna DK18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. DK18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą DK18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław.

Źródło: GDDKiA