Drukuj

Warianty przebiegu linii M3 na Pradze PołudnieRuszył przetarg na opracowanie studium technicznego dla III linii metra. Zadaniem inżynierów będzie analiza wariantów przebiegu linii M3 na odcinku od stacji „Stadion Narodowy” do „Gocław”. Drugie postępowanie dotyczy projektu budowy przystanków „Plac Konstytucji” i „Muranów”.

 

– Postawiliśmy pierwszy krok zbliżający nas do budowy III linii metra w Warszawie. Wkrótce dowiemy się, który z proponowanych przez nas wariantów przebiegu linii M3 na Pradze-Południe jest zdaniem inżynierów najbardziej optymalny. Wyniki ich prac powinniśmy poznać za około 12 miesięcy, a wstępny raport już po 3 miesiącach – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Rozpoczynając prezydenturę mówiłem o poprawie jakości i dostępności komunikacji miejskiej. Realizując tę obietnicę przystępujemy również do prac nad dobudowaniem, bardzo dziś brakujących, stacji „Plac Konstytucji” i „Muranów” na I linii metra – dodaje prezydent stolicy.

Budowa III linii metra
Jednym z priorytetów jest szeroko rozumiana poprawa jakości komunikacji miejskiej. Należy tutaj wymienić prace nad koncepcją dalszej rozbudowy linii M2 do stacji Ursus Północny, budowę linii tramwajowych do Wilanowa, na Gocław i Zieloną Białołękę, a także rozbudowę sieci metra o kolejne linie.

Aby zrealizować ostatnią z zapowiedzi, konieczne jest przeprowadzenie analizy możliwości i uwarunkowań budowy linii M3 w kierunku Gocławia. W tym celu wszczęta została procedura ogłoszenia postępowania na Opracowanie Studium technicznego III linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka w Warszawie – Etap I – Praga. Niezbędne dokumenty do unijnej agendy w piątek, 17 maja, wysłało Metro Warszawskie.

Opracowanie udzieli odpowiedzi na pytania dotyczące przebiegu i lokalizacji stacji III linii metra na odcinku od stacji C14 „Stadion Narodowy” do projektowanej stacji E6 „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka. Dostarczy również informacji o założeniach lokalizacyjnych, technicznych, własnościowych i szacunkowych kosztach inwestycji. Dzięki temu możliwe będzie podjęcie kolejnych prac przygotowawczych tj. wykonanie badań geologicznych, opracowanie studium wykonalności, wykonanie projektów koncepcyjnych oraz projektów budowlanych.

Do szczegółowej analizy w ramach studium technicznego wskazano:
• Wariant I - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja E6 „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z wytycznymi zawartymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP);
• Wariant II - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja E5 „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją prezentowaną przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego;
• Wariant III - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją zaproponowaną przez autorów opracowania.

Analiza porównawcza wariantów przebiegu III linii metra musi zostać wykonana z uwzględnieniem: kryteriów funkcjonalno-przewozowych w tym wielkości przewozów, integracji różnych podsystemów transportowych), przestrzennych (kolizje z zagospodarowaniem), środowiskowych (oddziaływanie na środowisko i warunki zamieszkania), a także ekonomicznych.

Oferty w postępowaniu można składać do 25 czerwca. Kryteriami ich oceny będą: 58% cena, 18% doświadczenie koordynatora, 12% doświadczenie analityka ruchu, 6% doświadczenie planisty/urbanisty i 6% doświadczenie projektanta w branży konstrukcyjno-budowlanej.

Budowa stacji „Plac Konstytucji” i „Muranów”
Drugie postępowanie dotyczy linii M1. Tutaj również dokumenty w piątek, 17 maja, zostały wysłane do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W ramach postępowania, podzielonego na dwa niezależne zadania, projektanci będą musieli wykonać prace przedprojektowe oraz przygotować projekt budowlany dla dwóch stacji A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów na I linii metra, wraz z zaprojektowaniem niezbędnej rozbudowy lub przebudowy infrastruktury towarzyszącej. Wszystkie dokumenty muszą być przygotowane w zakresie niezbędnym do uzyskania pozwolenia na budowę.

Wykonawca powinien przyjąć rozwiązania projektowe minimalizujące wpływ budowy nowych stacji na eksploatowaną linię i otoczenie. Zgodnie z założeniami dla projektantów, w czasie pracy, możliwe powinno być utrzymanie możliwości prowadzenia przejazdów eksploatacyjnych na linii M1 oraz dążenie do utrzymania przejezdności dla komunikacji zbiorowej i indywidualnej w czasie robót na powierzchni. Dokumentacja musi być przygotowana w taki sposób, by umożliwić zakończenie inwestycji do 2026 roku.

Dzięki powstaniu stacji Plac Konstytucji i Muranów wyraźnie poprawiłaby się funkcjonalność i dostępność komunikacji miejskiej w ścisłym centrum stolicy, a odległość między stacjami zmniejszyłaby się z około półtora kilometra do ok. 700 metrów. Co ważne, według wstępnych założeń, uruchomienie dodatkowych przystanków nie wpłynęłoby na częstotliwość kursowania pociągów na I linii metra.

Budowa dwóch stacji – Plac Konstytucji i Muranów – jest wskazana w aktualnym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP).

Na przygotowanie i uzyskanie pozwolenia na budowę Metro Warszawskie przewiduje 24 miesiące od daty podpisania umowy. Natomiast przewidziany kontraktem nadzór autorski skończy się w chwili odbioru końcowego robót budowlanych, ale nie później niż do końca 2026 roku.

Oferty w przetargu można składać do 24 czerwca. Kryteria ich oceny to cena (40%) i doświadczenie projektantów (60%).

Źródło: UM Warszawa