Drukuj

ITS w unijnej polityceOrgany   Unii   Europejskiej  uznały,  że  efektywność  inwestowania w ITS jest wyższa od inwestowania w „ciężką” infrastrukturę. Zatem w polityce unijnej ITS przesunęły się na jedną z wyższych pozycji na liście priorytetów. Unia od dawna konsekwentnie wspiera ich rozwój poprzez prace badawczo i tworzenie instrumentów prawnych dla wdrożeń, a także poprzez promocję oraz przywiązywanie szczególnej wagi do projektów ITS w dofinansowaniu z funduszy UE.

Polityka Unii Europejskiej w odniesieniu do inteligentnych systemów transportowych jest sformułowana w kluczowych dokumentach wspólnotowych dotyczących sektora transportu. Należą do nich między innymi: „Biała Księga – wspólna polityka transportowa do roku 2010” opublikowana w 2001 r.

, „Europa w ruchu: polityka transportowa służąca zrównoważonej mobilności – wyniki średnio-okresowego przeglądu polityki sformułowanej w 2001 roku” (dokument z 2006 r.), czy pochodzący z końca 2008 r. „Plan działania na rzecz wdrażania inteligentnych systemów transportowych w Europie”.

„Księga” z aneksem

- Kluczowa dla rozwoju ITS w Europie jest „Biała księga” - zastrzega prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej. - O nadaniu priorytetu rozwiązaniom ITS świadczy następujące stwierdzenie: „Przyszedł czas na mniej betonu i więcej inteligencji w systemie transportu. Należy podjąć konkretne działania w celu zapewnienia czystszego i bardziej bezpiecznego transportu drogowego i morskiego oraz wbudowania inteligentnych systemów we wszystkie gałęzie transportu” – cytuje profesor.

Fot. 1. Zbyt wolne tempo wdrażania nowoczesnych rozwiązań ITS nie jest wyłącznie polską bolączką - zaznacza prof. Wojciech Suchorzewski.

O wadze przypisanej ITS świadczy zawarcie w „Białej księdze” aneksu IV „Postęp technologiczny i ITS”. Przytoczono w nim zadania z wcześniej już realizowanego programu eEurope i na jego podstawie założono, że do końca 2002 roku w 50% dużych miast UE (starej piętnastki) funkcjonować będą systemy informacji o warunkach ruchu i podróżowania oraz na 50% odcinków autostrad funkcjonować będą systemy wykrywania wypadków i zatłoczenia (co w dużej części zostało zrealizowane). Ponadto przyjęto, że będą podjęte inicjatywy ustawodawcze prowadzące do wdrożenia rozwiązań takich jak Otwarte Niebo Europejskie (ang. Single European Sky) oraz zaawansowanych systemów zarządzania ruchem kolejowym i transportem morskim. Równocześnie zastrzeżono, że szanse na uzyskanie największych efektów ma transport drogowy. Ten wniosek jest wynikiem badań przeprowadzonych w latach 1998-1999. Według nich ITS umożliwia redukcję czasu podróży na zatłoczonych drogach do 20% oraz przynosi wzrost przepustowości o 5-10%.

- W Unii Europejskiej więc od dawna uważano, że dziedziną na którą należy położyć szczególny nacisk jest transport drogowy, co też wynika z tego, że ponad 70% przewozów – a w niektórych sytuacjach nawet 90% –  w większości państw europejskich odbywa się drogami – podkreśla prof. Wojciech Suchorzewski. - Wyrazem tego podejścia była też wielkość środków finansowych, jakie Unia skierowała na tę dziedzinę w latach 2001-2006, to jest 800 mln euro.

W roku 2006 przeanalizowano postęp we wdrażaniu polityki sformułowanej w „Białej księdze”, podsumowując wyniki tego w dokumencie „Europa w ruchu: polityka transportowa służąca zrównoważonej mobilności”. - Jedną z konkluzji było, że rozwój infrastruktury transportu nie wystarczy do osiągnięcia celów dotyczących sprawności (w tym redukcji zatłoczenia), efektywności ekonomicznej, ograniczenia niekorzystnego wpływu na środowisko oraz poprawy bezpieczeństwa w transporcie. Stwierdzono, że obok działań przewidzianych w Białej Księdze z 2001 r. niezbędne są dodatkowe instrumenty, w tym inteligentne systemy transportowe. Potwierdzono, że zastosowanie zaawansowanych systemów zarządzania ruchem na zatłoczonych odcinkach dróg może przynieść wzrost przepustowości oraz znaczącą redukcję strat czasu. Natomiast w transporcie ładunków możliwa jest znaczna poprawa efektywności przez zwiększenie wskaźnika wykorzystania ładowności, optymalizację tras i harmonogramów przewozów. W efekcie uznano ITS za najbardziej obiecujący, priorytetowy obszar - podkreśla prof. Suchorzewski.

Fot. 2. W Polsce możliwości szerszego wdrażania innowacji z zakresu ITS stwarza umieszczanie tych projektów na liście priorytetów programów inwestycyjnych współfinansowanych ze środków unijnych - podkreśla prof. Wojciech Suchorzewski.

W podsumowaniu podkreślono, że szczególnie istotnym zadaniem instytucji unijnych jest „zapewnienie interoperacyjności systemów ITS w krajach UE oraz stymulacja standaryzacji sieci ITS ”. Efektem tego ma być redukcja kosztów transportu oraz integracja zarządzania sieciami dróg krajowych prowadząca do przekształcenia zbioru odrębnych sieci w jedną sieć europejską.


„Plan” dla Europy

W 2008 roku zgodnie z zapowiedzią ukazał się „Plan działania na rzecz wdrażania inteligentnych systemów transportowych w Europie”. Ten dokument szerzej podchodzi do zagadnień ITS, nie ograniczając się wyłącznie do transportu drogowego. Był on szeroko konsultowany. W grudniu ubiegłego roku został przyjęty przez Komisję Europejską, a w marcu tego roku poparty przez Radę Europy. Równocześnie Parlament Europejski rozpoczął przygotowania do rozpatrzenia projektu dyrektywy „ustanawiającej ramy wdrażania inteligentnych systemów transportowych w dziedzinie transportu drogowego oraz ich interfejsów z innymi rodzajami transportu”.

Koncentrację uwagi Unii Europejskiej na ruchu i transporcie drogowym uzasadniono tym, że zatłoczenie występuje na 10% sieci drogowej krajów UE-27, a powodowane przez nie koszty szacowane są na 0,9-1,5% unijnego PKB. Udział transportu drogowego w emisji gazów cieplarnianych w całym sektorze transportu wynosi 72%. Jako więc główne cele działań dotyczących transportu drogowego wymieniono: redukcję zanieczyszczeń, zwiększenie efektywności, energooszczędność oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu, osobistego (ang. security) i przewożonych ładunków.

W przyjętym planie działań wyróżniono 6 priorytetowych obszarów:

  1. „Optymalne wykorzystanie danych o drogach, ruchu i podróży” – obejmuje działania takie jak: określenie procedur świadczenia ogólnoeuropejskich usług informacyjnych (w czasie rzeczywistym) dotyczących ruchu drogowego i trasy podróży (2010) oraz zasad gromadzenia i udostępniania danych dotyczących dróg i ruchu (2012), promowanie tworzenia krajowych multimodalnych systemów planowania podróży „od drzwi do drzwi” (2009-2012).
  2. „Ciągłość usług ITS w zakresie zarządzania ruchem drogowym i transportem towarowym w europejskich korytarzach transportowych i aglomeracjach miejskich” - obejmuje, m.in. określenie usług ITS, których wdrożenie byłoby korzystne dla elektronicznego wsparcia transportu towarów (e-Freight), wspieranie wdrożenia w Europie multimodalnej i zaktualizowanej architektury inteligentnych systemów transportowych, wdrożenie wprowadzenie interoperacyjności systemów elektronicznego poboru opłat drogowych (2012/2014).
  3. Działania mające na celu poprawę bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz ochronę pasażerów i zatrudnionych w sektorze transportu oraz środków transportu i pozostałego wyposażenia.
  4. „Integracja pojazdu i infrastruktury” - zawiera działania ukierunkowane na zapewnienie interoperacyjności i możliwości połączenia urządzeń instalowanych w pojazdach z systemami i elementami infrastruktury.
  5. Działania dotycząca bezpieczeństwa i ochrony danych (zwłaszcza osobowych i finansowych) oraz odpowiedzialności za skutki stosowania zaawansowanych rozwiązań ITS.
  6. „Współpraca i koordynacja europejskich ITS” - należy do nich: stworzenie ram prawnych dla koordynacji wdrażania systemów ITS na szczeblu europejskim, opracowanie narzędzi ułatwiających podejmowanie decyzji inwestycyjnych (2011) i wytycznych dotyczących finansowania publicznego, zarówno przez UE (np. TEN-T i fundusze strukturalne), jak i ze środków krajowych (2010). Przewidziano także utworzenie platformy współpracy we wdrażaniu ITS w miastach, obejmującej państwa członkowskie i samorządy.

- W ostatnich tygodniach w UE podjęto decyzję o przygotowaniu jeszcze jednego dokumentu, mianowicie Komisja Europejska rozpoczęła prace nad wizją transportu do 2050 roku. Uznano, że perspektywa 10 czy 20 lat jest zbyt krótka. Niestety, ku mojemu zaskoczeniu, ani razu w tym przygotowywanym dokumencie nie pojawił się ITS – ubolewa profesor Suchorzewski. 

Fot. 3. Organy Unii Europejskiej uznały, że efektywność inwestowania w ITS jest wyższa od inwestowania w „ciężką” infrastrukturę – debacie o europejskich i krajowych realiach wdrożeń ITS poświęcono II Polski Kongres ITS, Warszawa, 26-27 maja 2009 r.

Wyjściem do tworzenia tego nowego dokumentu jest wcześniej przygotowany raport, który skupił się na prognozach przewozów ładunków (transportochłonności gospodarki) i mobilności oraz instrumentach polityki umożliwiających osiągnięcie celów takich jak redukcja zużycia energii i obciążenia środowiska (zwłaszcza emisją gazów cieplarnianych). Wymieniono w nim cztery grupy instrumentów: technologia z naciskiem na konstrukcję pojazdów (redukcja emisji CO2 i zmniejszenie uzależnienia od paliw ropopochodnych); regulacja – redukcja prędkości pojazdów na drogach (w tym autostradach) i wzrost prędkości kolei; ekonomiczne/fiskalne – opłaty sprzyjające lepszemu wykorzystaniu w transporcie osób i ładunków; selektywne inwestowanie w infrastrukturę drogową na zatłoczonych odcinkach.

***

W Polsce możliwości szerszego wdrażania innowacji z zakresu ITS stwarza umieszczanie tych projektów na liście priorytetów programów inwestycyjnych współfinansowanych ze środków unijnych. Zapisy o ITS znalazły również miejsce w dokumencie Polityka Transportowa Państwa na lata 2006-2025, przyjętym przez Radę Ministrów w czerwcu 2005 r. Obecnie w Ministerstwie Infrastruktury i GDDKiA prowadzone są intensywne prace nad koncepcją systemu poboru opłat, który - zgodnie z ustawą o drogach publicznych - powinien zostać wdrożony w połowie 2011 roku.

- Propozycje do decyzji dotyczącej systemu mają być przekazane ministrowi infrastruktury w sierpniu tego roku. Jak pilnie trzeba podjąć tę decyzję świadczy fakt, że w Polsce autostrady projektowane są wciąż przy założeniu ręcznego poboru opłat. Dotyczy to także odcinków przewidzianych do realizacji w dalsze przyszłości – podsumowuje prof. Wojciech Suchorzewski.

Zbyt wolne tempo wdrażania nowoczesnych rozwiązań ITS nie jest wyłącznie polską bolączką. Profesor Suchorzewski podkreśla, że z doświadczeń krajów, w których w większym stopniu niż w Polsce wprowadzono zaawansowane rozwiązania ITS, wynika iż główne powody wciąż niezadowalającego tempa wdrożeń leżą zarówno po stronie rządów i władz lokalnych, jak też twórców nowych rozwiązań i przemysłu, bowiem nie umieją oni właściwie przekonać ośrodki decyzyjne i opinię publiczną o wysokiej efektywności rozwiązań ITS.

Agnieszka Serbeńska