Drukuj

gdansk autonom6 września odbyła się prezentacja autonomicznego elektrycznego busa, który do końca miesiąca wozić będzie mieszkańców Gdańska po trasie pokazowej wzdłuż ulicy Karwieńskiej.

 

- Wkraczamy w nową erę. W Gdańsku już nie raz rozpoczynaliśmy zmienianie świata. To historyczny moment. Pierwszy raz w Polsce można próbować, jak to jest jeździć pojazdem bez kierowcy, a do tego ekologicznym – mówiła podczas inauguracji Aleksandra Dulkiewicz.

Przez siedem dni w tygodniu, dwa razy na godzinę i przez pięć godzin dziennie (zgodnie z rozkładem) bus będzie nieodpłatnie wozić pasażerów. Trasa wiedzie od przystanku przy wejściu do ZOO, przez przystanek pośredni przy parkingu samochodowym do przystanku końcowego przy ul. Spacerowej i z powrotem. Pojazd poruszać się będzie po zaprogramowanej wcześniej trasie, jednak na jego pokładzie obecny będzie operator, który zareaguje w razie sytuacji kryzysowej.

- Dzięki udziałowi Gdańska w międzynarodowym projekcie Sohjoa Baltic możemy zaprezentować mieszkańcom niezwykle nowoczesne rozwiązanie transportowe tj. zautomatyzowanego busa. Takie pojazdy mogłyby w przyszłości dowozić pasażerów do węzłów przesiadkowych. Technologia jest nowa, dlatego chcielibyśmy ją poznać i zastanowić się nad jej zastosowaniem w transporcie publicznym, zanim na ulice miast wyruszą autonomiczne samochody prywatne - mówi Aleksandra Dulkiewicz, dodając, że Gdańsk, jako pierwsze polskie miasto będzie mieć taką możliwość.

- Do każdej innowacji musimy się przyzwyczajać, każdej innowacji musimy się uczyć i do niej przygotowywać. W Gdańsku przygotowujemy się na rozwiązania, które w przyszłości, czy tego chcemy czy nie, się pojawią. I dlatego lepiej być przygotowanym, wiedzieć jak na to reagować. Wszyscy w Polsce doświadczamy pewnego rodzaju zaskoczenia z elektrycznymi hulajnogami. W odpowiednim momencie nie zostały przygotowane regulacje prawne, które byłyby odpowiedzią na nowoczesne rozwiązania transportowe. Dlatego w Gdańsku, w Polsce i w całej Europie chcemy przygotować się na te zmiany – mówi zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju Piotr Grzelak.

O projekcie Sohjoa Baltic
Po norweskim Kongsbergu, Helsinkach i Tallinie, Gdańsk jest kolejnym miastem, które w ramach projektu Sohjoa Baltic „Przejście do ekologicznego i autonomicznego transportu publicznego ostatniej mili w Regionie Morza Bałtyckiego” oswaja mieszkańców z tą nowoczesną technologią. Projekt dofinansowany jest z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego.

Jako że bus zaprojektowano z jako uzupełniające rozwiązanie transportowe, jego rozmiar odpowiada tym potrzebom. Podczas jednego kursu bus przewiezie maksymalnie 12 osób, wliczając w to operatora.

Busy o podobnej specyfikacji wyjechały w czerwcu na ulice Helsinek i pod koniec sierpnia na trasę w Tallinie. Pojazd w Helsinkach przewiózł już ponad dwa tysiące pasażerów. Prezentację na skalę zbliżoną do gdańskiej, tj. przez okres miesiąca, planuje także duńskie miasto Vejle oraz łotewski region Semigalii.

Co myślą mieszkańcy i pasażerowie?
W czasie trwania prezentacji busa, tj. do końca września mieszkańcy Gdańska będą mogli wypowiedzieć się na temat autonomicznych pojazdów w transporcie publicznym, wypełniając interaktywną ankietę:
http://badania.gdansk.gda.pl/ankieta/455682/badanie-nt-autonomicznej-mobilnosci.html

Z kolei pasażerowie, po odbyciu przejażdżki trasą pokazową będą mogli na przystanku wypełnić ankietę, podsumowując swoje odczucia. Takie same kwestionariusze wypełniali pasażerowie w Kongsbergu czy Helsinkach. Dzięki temu, partnerzy projektu Sohjoa Baltic dowiedzą się więcej o poczuciu bezpieczeństwa pasażerów i zapotrzebowaniu na takie rozwiązania.

Wykonawcą usługi na zlecenie Urzędu Miejskiego w Gdańsku jest producent autonomicznych elektrycznych busów - firma Easymile. Firma dostarczyła do Gdańska dwa pojazdy EZ10 i zaprogramowała je do poruszania się po trasie. Wykonawca przeszkolił także trzech doświadczonych kierowców spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje do pełnienia roli operatorów. Busy są wyposażone w system wykrywania przeszkód wokół pojazdu, a operatorzy w panel sterowania, aby w razie potrzeby przejąć kontrolę nad pojazdem.
Autonomiczny pojazd będzie kursował do końca września, przez siedem dni w tygodniu od godz. 10.00 do 15.00. Trasa biegnie ulicą karwieńską, zaczyna się na wysokości bramy głównej Zoo, a kończy się przy skrzyżowaniu z spacerową. Bus będzie odbywał kursy dwa razy w ciągu godziny.

Źródło: UM Gdańsk