Drukuj

aDSC0398GDDKiA podaje, że w bieżącym roku oddała już ok. 144 km dróg, a planuje jeszcze otwarcie kolejnych 318 kilometrów. Łącznie będzie to ponad 460 km nowych tras krajowych.

 

Z zapowiadanych na ten rok odcinków nie zostaną udostępnione jedynie cztery o łącznej długości 58,7 km. Dwa z nich to odcinki, na których rozwiązane zostały umowy z dotychczasowymi wykonawcami: Salini (S3 Kaźmierzów - Lubin Północ) oraz Impresa Pizzarotti (S5 Białe Błota - Szubin). Na trzecim odcinku S5 Szubin - Jaroszewo, za sprawą kłopotów jednego z członków konsorcjum, realizacja zakończy się w przyszłym roku. Czwarty to odcinek S17 węzeł Lubelska - początek obwodnicy Kołbieli, gdzie wykonawca prowadzi prace, ale przedstawił roszczenia dotyczące wydłużenia czasu na realizację tego odcinka.

Na odcinku A1, stanowiącym obwodnicę Częstochowy, trwają prace budowlane i w tym roku udostępniony zostanie ciąg główny.

Dwa odcinki S8 (Radziejowice - Przeszkoda i Przeszkoda - Paszków) zostały już ukończone zgodnie z zawartymi umowami. Obecnie trwa kontrola Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Warszawie oraz odbiory GDDKiA, które poprzedzają wydanie decyzji WINB o pozwoleniu na użytkowanie. Dopiero po wydaniu tego pozwolenia, znikną obecne ograniczenia prędkości.

Na S5 w województwie kujawsko-pomorskim miały być gotowe w tym roku cztery odcinki. Po rozwiązaniu umowy z wykonawcą jednego z nich - Impresa Pizzarotti (S5 Białe Błota - Szubin) trwa przetarg na wyłonienie nowego wykonawcy, a podpisanie umowy planowane jest w I kw. 2020 r.). Na kolejnym odcinku Szubin - Jaroszewo za sprawą kłopotów jednego z członków konsorcjum realizacja zakończy się w przyszłym roku. W tym roku otwarte zostaną dwa odcinki drogi S5 województwie kujawsko-pomorskim (Jaroszewo - Mielno i Maksymilianowo - Tryszczyn) o łącznej długości ok. 33,6 km.

Z 20-kilometrowej obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6 oddanych będzie w tym roku do użytku 12 km. Za sprawą odmiennych warunków geologicznych pozostałe ok. 8 km będzie gotowe w późniejszym okresie. Obecnie trwa aktualizacja dokumentacji przetarg na dokończenie prac planowany jest w I kwartale przyszłego roku.

S7 pomiędzy Skomielną a Rabką Zdrój, za sprawą warunków geologicznych (osuwisko pod podporą estakady wymagające zmian w projekcie obiektu), miał wydłużony termin realizacji do końca września br.

W listopadzie kierowcy skorzystają z odcinka S7 Lubień - Naprawa. Tu również uaktywniły się osuwiska, a dopiero po przełożeniu ruchu na drogę ekspresową i zamknięciu dla ruchu DK7 będzie można wybudować mur oporowy w miejscu połączenia prawej jezdni istniejącej S7 z nową S7 w Lubniu.

S17 pomiędzy Kołbielą a Garwolinem zostanie oddana do ruchu pod koniec listopada br. Co więcej, lada chwila kierowcy będą korzystać z jednej jezdni tego odcinka. Przełożenie ruchu pozwoli dokończyć prac na drugiej jezdni oraz drogach serwisowych wykorzystywanych obecnie jako objazd budowy.

Odcinki, które udostępniono już kierowcom w 2019 roku (łącznie ok. 144 km):
- A1 Częstochowa Blachownia - Częstochowa Południe (odc. G) ok. 4,7 km;
- A1 Częstochowa Południe - Woźniki (odc. H) ok. 16,7 km;
- A1 Woźniki - Pyrzowice (odcinek I) ok. 15,2 km;
- S6 Goleniów Północ - początek obwodnicy Nowogardu ok. 19,8 km;
- S17 obwodnica Garwolina - koniec obwodnicy Gończyc ok. 12,2 km;
- S17 koniec obwodnicy Gończyc - granica województw mazowieckiego i lubelskiego ok. 13 km;
- S17 granica województw lubelskiego i mazowieckiego - Skrudki ok. 20,2 km;
- S17 Skrudki - Kurów Zachód ok. 13,2 km;
- S51 Olsztyn Wschód - Olsztyn Południe, odcinek Olsztyn Jaroty - Olsztyn Wschód ok. 9 km;
- S51 Olsztyn Wschód - Olsztyn Południe, odcinek Olsztyn Południe - Olsztyn Jaroty ok. 4,9 km;
- S61 obwodnica Suwałk ok. 12,8 km;
- DK44 obwodnica Skawiny, od ulicy Energetyków do włączenia do DK44 ok. 2,2 km.

Odcinki, które mają być otwarte do końca 2019 roku (łącznie ok. 318 km):
- A1 Częstochowa Północ - Częstochowa Blachownia (odc. F) ok. 21,2 km;
- S5 Jaroszewo - Mielno ok. 25,1 km;
- S5 Maksymilianowo - Tryszczyn ok. 8,5 km;
- S5 Poznań - Wronczyn ok. 15,9 km;
- S5 Wronczyn - Kościan Południe ok. 18,9 km;
- S5 Kościan Południe – Radomicko ok. 15,7 km;
- S6 Płoty - Kiełpino ok. 14,6 km;
- S6 Nowogard - Płoty ok. 20,4 km;
- S6 Kołobrzeg Zachód - Ustronie Morskie wraz z budową obwodnicy Kołobrzegu w ciągu DK11 ok. 14,6 km;
- S6 Ustronie Morskie - początek obwodnicy Koszalina i Sianowa ok. 24,1 km;
- S6/S11 obwodnica Koszalina i Sianowa na S6 wraz z S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód ok. 12,2 km;
- S7 granica województw mazowieckiego i świętokrzyskiego - Skarżysko-Kamienna ok. 7,6 km;
- S7 Lubień - Naprawa ok. 7,6 km;
- S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój i DK47 Rabka Zdrój – Chabówka ok. 6,1 km;
- S8 Radziejowice - Przeszkoda ok. 9,9 km;
- S8 Przeszkoda - Paszków ok. 11,6;
- S10 obwodnica Wałcza ok. 17,8 km;
- S11 obwodnica Szczecinka ok. 12 km;
- S17 obwodnica Kołbieli - obwodnica Garwolina ok. 13 km;
- DK25 obwodnica Inowrocławia (łącznik) ok. 4,9 km;
- DK46 obwodnica Myśliny ok. 3,1 km;
- DK50/79 obwodnica Góry Kalwarii ok. 9 km.

Źródło: GDDKiA