Drukuj

nowe20odcinki20PBDK 01Rada Ministrów przyjęła uchwałę nowelizującą Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Nakłady na inwestycje na sieci dróg krajowych, realizowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, zostaną zwiększone o 7 mld zł. Fundusze te będą pochodzić z obligacji Skarbu Państwa, kredytów zaciągniętych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz funduszy unijnych.

 

Dzięki przyjętym zmianom limit finansowy inwestycji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych zwiększył się do 142,2 mld zł.

Dodatkowe środki zostaną przeznaczone na:
- budowę nowej drogi S12 od Lublina do Dorohuska na granicy z Ukrainą,
- rozpoczęcie budowy nowej drogi S8 na odc. Wrocław (Magnice) – Kłodzko,
- rozpoczęcie budowy nowej drogi S5 na odc. Sobótka (S8) – Bolków (S3),
- wydatki wynikające z aktualizacji nakładów finansowych na wcześniej zaplanowane inwestycje.

Nowelizacja PBDK pozwoli na skierowanie do realizacji zadań, których wartość wzrosła względem wcześniejszych kosztorysów inwestorskich przedstawionych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Dzięki decyzji rządu przyspieszone zostaną prace przygotowawcze do budowy: S5, S8 i S12. Przewiduje się, że budowa pierwszych odcinków tych tras rozpocznie się już w 2023 r.

To już kolejny wzrost wartości Programu Budowy Dróg Krajowych. Wcześniej, w 2017 r., limit finansowy PBDK został zwiększony ze 107 mld zł do 135 mld zł. Pozwoliło to na zapewnienie finansowania dla wielu nowych inwestycji, w tym międzynarodowej trasy Via Carpatia.

Ponadto Rada Ministrów przyjęła nowelizację rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zakres zmian obejmuje m.in.:
- budowę dróg ekspresowych na Dolnym Śląsku: S5 na odc. Sobótka (S8) – Bolków (S3) oraz S8 na odc. Wrocław (Magnice) – Kłodzko;
- dodanie nowego przebiegu sieci autostrad i dróg ekspresowych w związku z realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego, w tym m.in. nowej Dużej Obwodnicy Warszawy - obwodnica ta będzie składać się z drogi ekspresowej S50 na północy i autostrady A50 na południu od Warszawy.

Źródło: GDDKiA