Drukuj

s 2019 08 728300km 36W sobotę, 28 września, pierwsi kierowcy pojadą drogą ekspresową S7 od Skomielnej Białej do Rabki Zdroju i dalej dwujezdniową drogą główną przyspieszoną do Chabówki. To wyjątkowo malownicza trasa z widokami na góry, w tym Tatry. Jest to pierwszy z trzech odcinków budowanej S7 na południe od Krakowa, od Lubnia do Rabki Zdroju, który zostanie oddany do użytku.

 

Z ponad 6-kilometrowego odcinka od Skomielnej Białej do Chabówki ponad jedna trzecia, czyli ok. 2,3 km, poprowadzona została na wiaduktach. Powstało ich siedemnaście, w tym najdłuższy i najwyższy, liczący kilometr długości i 50 m wysokości oraz cztery małe obiekty na ciekach przy węźle Skomielna. Z tego węzła poprowadzono zjazdy na Wadowice i Nowy Sącz, do drogi krajowej nr 28 oraz do starego przebiegu DK7. Z kolejnego węzła, Zabornia, zjechać można na DK47 w kierunku Nowego Targu i Zakopanego oraz na DK7 do Chyżnego i granicy państwa ze Słowacją. Pod wiaduktami węzła Skomielna zlokalizowano Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej. Na Zbójeckiej Górze powstało miejsce obsługi podróżnych MOP.

Odcinek S7 Skomielna Biała - Radka Zdrój oraz nowy odcinek drogi krajowej nr 47 klasy GP od Rabki Zdroju do Chabówki budowała włoska firma Salini Impregilo z Mediolanu. Koszt inwestycji wyniósł ok. 615 mln zł. Gwarancja jakości wykonanych prac będzie obowiązywała przez 10 lat.

P1100394 2s 2019 08 725900km 18s 2019 08 728000km 34

Wymagające warunki geologiczne

Budowa S7 Lubień - Rabka Zdrój prowadzona jest w trudnych warunkach geologicznych. Góry zbudowane są z tzw. fliszu karpackiego, czyli niejednorodnych skał przemieszanych ze sobą. Na obszarze przebiegu drogi S7 Lubień - Rabka Zdrój występują łupki, iłołupki i piaskowce, a dodatkowym utrudnieniem są uskoki tektoniczne i duża zmienność nachylenia warstw geologicznych w stosunku do nachylenia stoków oraz zjawiska osuwiskowe.

Geologia dała o sobie znać podczas budowy jednej z estakad położonej jednocześnie nad ciekiem bez nazwy, drogą DK7 - popularnie nazywaną Zakopianką, oraz drogami lokalnymi w Skomielnej Białej. Skomplikowane warunki geologiczne wymagały wprowadzenia innych rozwiązań technologicznych dla estakady o długości 281 m wznoszącej się nad powierzchnią terenu do wysokości 32 m. Tworzą ją dwa równoległe obiekty, z jezdniami o dwóch pasach ruchu. Według pierwotnego projektu podpory tej estakady miały być posadowione na palach o dużych średnicach.

Wykonawca wykonał uzupełniające badania geologiczne, geofizyczne i stwierdził, że jest tu wysoki stopień zaburzeń tektonicznych warstw skalnych, które są nachylone pod dużym kątem. Miękkie i silnie spękane skały znajdowały się na głębokości od 19 do 30 metrów poniżej poziomu gruntu. W okolicy skrajnej południowej podpory stwierdzono uskok tektoniczny. Skały przesunęły się względem siebie po linii uskoku o 8 metrów. Wiercenia wykazały też możliwość wystąpienia zjawisk osuwiskowych. W konsekwencji trzeba było przeprojektować estakadę i posadowić ją nie na palach, ale na studniach (kesonach) kopanych do odpowiedniej głębokości i zalanych potem betonem. Dopiero na nich powstały filary estakady. Eksperci z Politechniki Krakowskiej wyrazili opinię, że taka zmiana posadowienia podpór jest z inżynierskiego punktu widzenia rozwiązaniem właściwym.

Liczący ok. 16,7 km fragment trasy (w tym 15,83 km o parametrach drogi ekspresowej) podzielony został na trzy odcinki realizacyjne: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała oraz Skomielna Biała - Rabka Zdrój. Droga ekspresowa zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany został dwujezdniowy fragment DK47 do Chabówki i tam włączony został do istniejącego już dwujezdniowego Chabówka - Rdzawka. Na całym tym odcinku powstanie w sumie 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady) oraz dwukomorowy tunel o długości 2,06 km.

Od soboty, 28 września, kierowcy będą mieć do dyspozycji ostatni odcinek, od Skomielnej Białej do Chabówki. Jeszcze w tym roku GDDKiA udostępni do ruchu 7,6-kilometrowy odcinek Lubień - Naprawa z tymczasowym włączeniem do starej DK7, którą będzie można omijać budowę tunelu. Początkowo całą jezdnię lewą i częściowo prawą. Dopiero po przełożeniu ruchu na S7 i zamknięciu fragmentu starej DK7 będzie można wybudować mur oporowy w miejscu połączenia prawej jezdni istniejącej S7 z nową S7 w Lubniu. Dokończenia wymaga również jedna z estakad pod którą w trakcie realizacji stwierdzono osuwisko. Dziesięć obiektów inżynierskich i sześć małych obiektów na potoku Krzywańskim oprócz funkcji użytkowej zapewni atrakcje widokowe. Na tym odcinku kierowcy będą mieć do dyspozycji dwa miejsca obsługi kierowców (Lubień i Krzeczów).

Ostatnim odcinkiem, Naprawa - Skomielna Biała o długości ok. 3 km, kierowcy pojadą w 2021 r. po zakończeniu budowy dwukomorowego tunelu o długości każdej nitki ok. 2,06 km.

Dofinansowanie UE
Koszt całego odcinka S7 Lubień - Rabka Zdrój wyniesie blisko 2,5 mld zł. Inwestycja jest współfinansowana ze Środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wysokość dofinansowanie to ponad 1,3 mld zł.

Źródło: UM Kraków