Drukuj

Zmagazynowane tubingi. fot. Metro WarszawskieW specjalnie przystosowanych halach przy ul. Marywilskiej ponownie uruchomiono produkcję tubingów, czyli betonowych obudów tunelu metra. Łącznie do budowy tuneli odcinka bródnowskiego potrzebnych jest 3900 pierścieni, czyli trzeba wyprodukować aż 23 400 elementów.

 

Ich produkcja odbywa się w systemie karuzelowym z jedną mobilną linią. Linia ta złożona jest z ośmiu przystanków. Przygotowane zbrojenie umieszczane jest w formie i transportowane na wózku technologicznym do ułożenia i zagęszczenia betonu. Następnie prefabrykat umieszczany jest w komorze wraz ze specjalną uszczelką, w której przechodzi przyspieszoną obróbkę cieplną przy użyciu pary. Po czym następuje dwudniowe składowanie, w celu uniknięcia szoku termicznego. Na końcu procesu, kontrola jakości sprawdza czy nie ma odstępstw od zakładanych parametrów. W ciągu doby można wyprodukować maksymalnie 24 elementy obudowy (1 element na godzinę).

Co ciekawe, próbki materiału, z którego wykonywane są segmenty pierścieni obudowy poddawane są także próbom obciążenia ogniowego. Dzięki odpowiedniej ilość włókien polipropylenowych pierścienie osiągają parametry wymagane przez normy.

Suszenie gotowych elementów. fot. Metro WarszawskieZbrojenie tubingów. fot. Metro Warszawskie

 

 

 

 

 

 

 

 

Pierścień obudowy tunelu to potężna konstrukcja o średnicy ok. 6,5 m, składająca się z 5 elementów podstawowych i jednego klucza (elementu w formie trapezu, który zamyka pierścień). Do jego wykonania potrzebnych jest 8 m3 mieszanki betonu, włókien polipropylenowych i ok. 600 kg stalowej konstrukcji zbrojenia. Każdy taki pierścień waży aż 20 ton.

Drążenie tuneli metra na Bródnie ruszy wiosną 2020 r. Produkcja tubingów musi być uruchomiona odpowiednio wcześniej, nim tarcze rozpoczną drążenie. Na placu budowy potrzebny jest ich odpowiedni zapas, gdyż elementy obudowy tunelu muszą być na bieżąco dostarczane do tarczy drążącej.

Źródło: UM Warszawa