Drukuj

0a47e092 743e 41f3 8316 30b71a3c76354 listopada rozpoczęły się prace budowlane na kolejnym odcinku drogi ekspresowej S19 - obwodnicy Kraśnika. Wykonawcą obwodnicy, która ominie miasto od strony wschodniej, jest firma Aldesa Construcciones Polska. Umowa w trybie "projektuj i buduj" zakłada realizację odcinka o długości 10 km za 319,5 mln zł. Kierowcy skorzystają z nowej trasy w 2021 r.

 

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku, z rezerwą pod trzeci pas, a także węzły drogowe Kraśnik Północ i Kraśnik Południe. Zbudowane zostaną też miejsca obsługi podróżnych, obwód utrzymania drogowego, a także drogi do obsługi ruchu lokalnego. Przewidziano również budowę obiektów inżynierskich oraz infrastruktury towarzyszącej, w tym urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu.

- Dobra infrastruktura jest konieczna, aby Polska mogła się równomiernie rozwijać. Konsekwentnie walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym w tych regionach kraju, które wcześniej pozostawały na uboczu wielkich inwestycji - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

130 km S19 w realizacji
W realizacji, w trybie "projektuj i buduj", jest blisko 130 km odcinek S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim. Budowę podzielono na 12 odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Umowę na realizację trzech pierwszych odcinków podpisano 30 października 2017 r., a na ostatni 21 grudnia 2018 r.

Dla pięciu odcinków w województwie lubelskim wydano już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), ostatnia spodziewana jest wkrótce.
Na terenie województwa podkarpackiego procedowane są cztery wnioski o wydanie ZRID, a dla dwóch odcinków przygotowywana jest dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku.

Z pierwszych odcinków S19 kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r., a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r. Tym samym Rzeszów poprzez Lublin połączy się drogą ekspresową z Warszawą.

S19 z dofinansowaniem UE
Budowa S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim jest realizowana z wykorzystaniem funduszy unijnych. 19 września 2019 r. GDDKiA podpisała umowy o dofinansowanie dla dziewięciu z dwunastu odcinków realizacyjnych tej trasy: od węzła Lublin Węglin do węzła Lasy Janowskie oraz od węzła Nisko Południe do węzła Sokołów Małopolski. Łączna wartość tych projektów to ok. 3,6 mld zł, a dofinansowanie z UE wyniesie ok. 1,8 mld zł. Na pozostałe trzy odcinki, od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe, złożono już do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie.

Źródło: MI