Drukuj

20191119 KEN briefing 3 1503x1000W Warszawie rozpoczęłą się budowa sześciu sygnalizacji świetlnych na przejściach dla pieszych wzdłuż al. KEN. Nowe światła, które pojawią się do końca tego roku to kolejny element działań związanych z poprawą bezpieczeństwa w Warszawie.

 

Od kilku lat w stolicy przebudowywana jest infrastruktura drogowa tak, aby podnieść bezpieczeństwo. Daje to widoczne efekty: na warszawskich ulicach ginie coraz mniej osób. Kiedy w roku 2013 zginęły na stołecznych drogach 74 osoby, po sześciu latach, w roku 2018 były już 43 ofiary śmiertelne. To spadek o ok. 40 proc.

Trudno jest jednak mówić o ludziach jak tylko o statystyce: każda ofiara to o jedna za dużo, to także dramat rodziny i najbliższych. Dlatego, uspokajając ruch drogowy i przebudowując infrastrukturę, dąży się do tego, aby w przyszłości w Warszawie nie zginęła ani jedna osoba. Kolejnym krokiem w tę stronę jest budowa sygnalizacji świetlnych na przejściach dla pieszych przez al. KEN.

Nowe sygnalizatory będą wyposażone w automatyczną detekcję i skoordynowane z istniejącymi sygnalizacjami. Pojawią się na sześciu przejściach wzdłuż al. KEN: dwie w rejonie ul. Koński Jar, przy ul. Telekiego, ul. Jeżewskiego oraz nr 81 i nr 101. Prace te są możliwe dzięki dodatkowym środkom od Rady Warszawy i władz dzielnicy. Ich zakończenie przewidujemy jeszcze w tym roku.

Będzie bezpieczniej
Jak wynika ze statystyk wypadków, pomiarów prędkości i audytów przejść dla pieszych, zebry wzdłuż al. KEN są najbardziej niebezpiecznymi na terenie Ursynowa. Przez ostatnie 5 lat doszło do 9 najechań na pieszych, niestety jedno miało skutek śmiertelny. Wszystkie zdarzenia zostały spowodowane przez kierujących pojazdami. Kierowcy nie ustępowali pierwszeństwa pieszym, nieprawidłowo przejeżdżali przez przejścia i nie dostosowywali prędkości do warunków ruchu.

Wyniki prowadzonych pomiarów prędkości w al. KEN (w rejonie metra Stokłosy) wykazały, że dopuszczalną prędkość przekraczało ponad 61 proc. kierowców jadących w kierunku północnym oraz prawie 20 proc. w kierunku południowym. Oznacza to, że w ciągu doby przepisy były łamane przez ponad 11 tys. kierowców.

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w al. KEN prowadzone są od dłuższego czasu. Niebezpieczne przejście dla pieszych przy ul. Artystów zostało wyposażone w sygnalizację świetlną kilka lat temu. W ubiegłym roku wprowadzono również koordynację sygnalizacji świetlnych pomiędzy Doliną Służewiecką a ul. Płaskowickiej. Sygnalizacja jest ustawiona w taki sposób, aby premiować zielonym światłem kierowców jadących z przepisową prędkością.

Budowa sygnalizacji świetlnych w al. KEN to jedno z wielu, ale nie jedyne z działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa, które realizowane są w całej Warszawie. Aktualnie trwa przebudowa ul. Górczewskiej oraz skrzyżowań ul. Batorego i al. Niepodległości, Przyczółkowej i Drewny czy al. „Solidarności” i Szwedzkiej. Trwa również projektowanie zmian na ul. Kondratowicza. Spokojniej i bezpieczniej jest już na „obwodnicy” Targówka, gdzie zaproponowane przez audytorów 9 sygnalizacji zastąpiono rondami i azylami dla pieszych.

Jednak wydane setki milionów złotych, zmiany w organizacji ruchu oraz kampanie społeczne nie będą w stanie skutecznie zabezpieczyć pieszych i zapewnić bezpieczeństwa na stołecznych drogach, jeżeli równolegle nie będzie sprawnej egzekucji przepisów ze strony służb porządkowych. Konieczne są też odpowiednie zmiany legislacyjne, które pozwolą na skuteczną i nieuchronną karę dla kierowców, którzy nie przestrzegają Prawa o ruchu drogowym.

Źródło: ZDM w Warszawie