Drukuj

image009Zarząd Województwa Łódzkiego zdecydował o zwiększeniu dofinansowania dla dwóch projektów mających na celu poprawę funkcjonowania komunikacji tramwajowej w aglomeracji łódzkiej. Chodzi o modernizację linii tramwajowych do Zgierza i Konstantynowa Łódzkiego.

 

- Dzięki dobrej współpracy Urzędu Marszałkowskiego z rządem podnieśliśmy współfinansowanie dla tych ważnych dla mieszkańców aglomeracji łódzkiej projektów. Udało nam się wynegocjować przesunięcie środków unijnych i pozyskać pieniądze z budżetu państwa – powiedział marszałek Grzegorz Schreiber.

Pierwszy z projektów, którym podniesione zostało dofinansowanie, to „Poprawa jakości, funkcjonowania i rozwój oferty systemu transportowego na terenie Gminy Miasto Zgierz”. Dotacja wzrośnie z 8,7 mln zł do 18 mln zł. Z tego 16 mln zł Zarząd Województwa Łódzkiego przeznaczył z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 1,9 mln zł pochodzi z budżetu państwa. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wyraziło już zgodę na przekazanie tych pieniędzy. Całkowita wartość projektu to 24 mln zł. Przesunięcia były konieczne dla umożliwienia realizacji inwestycji, bo po otwarciu ofert przetargowych okazało się, że najtańszy wykonawca zaproponował cenę zdecydowanie przekraczającą kwotę zakładaną przez miasto Zgierz. Dzięki zwyżce dofinansowania przebudowany zostanie układ torowy linii tramwajowej na terenie miasta Zgierza wraz z siecią trakcyjną, co pozwoli na powrót linii 45. Zgierski projekt przewiduje też budowę systemów dla rowerów („Bike & Ride”) przy węzłach przesiadkowych, parkingów dla samochodów („Park & Ride”) przy krańcowych przystankach lub węzłach przesiadkowych oraz drogi dla rowerów.

- Bardzo się cieszę, że te projekty ruszają, bo jest to zgodne z polityką rządu w zakresie transportu ekologicznego, transportu niskoemisyjnego – podkreślił na konferencji wiceminister Waldemar Buda.

Drugi projekt to „Modernizacja torowiska tramwajowego w Konstantynowie Łódzkim”. Dofinansowanie dla projektu wzrosło do 15 mln zł, przy całkowitej wartości projektu szacowanej na 20 mln zł. Było to możliwe dzięki zwiększeniu dofinansowania przez Zarząd Województwa Łódzkiego z 11,3 mln zł do 13,8 mln zł oraz dołożeniu się Budżetu Państwa w kwocie 1,3 mln zł. Daje to szansę na powrót linii 43.

Projekt przewiduje przebudowę torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej, zainstalowane zostaną nowe zwrotnice na mijankach „Gdańska” i „Srebrna”, zmodernizowany będzie też system sterowania ruchem odcinków jednotorowych. Na przystankach staną wiaty z ławkami, a w przypadku ich lokalizacji w pasie jezdni zastosowane będą wygrodzenia chroniące pasażerów przed ochlapywaniem, zostaną wyposażone w system Informacji pasażerskiej i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Źródło: UMWŁ