Drukuj

Wypadek zdjeciePrawie setka, bo aż 92 nieużytkowane pojazdy zostały usunięte z krakowskich ulic do końca stycznia, informuje Straż Miejska Miasta Krakowa. Podaje także, że w całym ubiegłym roku strażnicy doprowadzili do usunięcia aż 969 nieużywanych i zagrażających bezpieczeństwu wraków z terenu miasta.

 

Zgodnie z prawem o ruchu drogowym (art. 50a) straż miejska może usunąć pojazd, którego stan wskazuje, że nie jest on użytkowany oraz gdy został on pozostawiony bez tablic rejestracyjnych na drodze publicznej, w strefie ruchu lub w strefie zamieszkania.

Pojazdy z dróg wewnętrznych mogą być usunięte tylko wtedy, gdy stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa osób, czyli przykładowo posiadają wystające ostre elementy, np. rozbite szyby.

W sytuacji, gdy pojazd zaparkowany jest na drodze wewnętrznej i nie stanowi zagrożenia – nie ma podstaw, aby go usunąć. Strażnicy rozmawiają wówczas z właścicielem pojazdu i proszą go o doprowadzenie auta do stanu używalności lub usunięcie go z miejsca zaparkowania.

Przesłankami, które decydują o tym, że pojazd może być uznany jako nieużytkowany są m.in.:
- brak aktualnych badań technicznych w dowodzie rejestracyjnym,
- brak aktualnej polisy OC,
- uszkodzone urządzenia, karoseria lub wyposażenie pojazdu (np. w wyniku kolizji, wypadku drogowego),
- brak kilku z następujących podzespołów: drzwi (ich zamknięć), szyb, kół, opon, świateł,
- zdewastowane lub zdekompletowane wnętrze pojazdu.

Pojazdy nieużytkowane trafiają na parking miejski. Koszty odholowania oraz koszty postoju na płatnym parkingu ponosi właściciel. Pojazd nieodebrany przez uprawnioną osobę w terminie do 6 miesięcy od dnia jego usunięcia, uznawany jest za porzucony z zamiarem wyzbycia się i wówczas przechodzi na własność gminy.

Źródło: UM Kraków