Drukuj

cycle path 3444914 1280Pierwsze zmiany na buspasach dotyczące wpuszczenia motocyklistów przeprowadzone zostaną w drugi weekend czerwca na ulicy Radzymińskiej. Przez ostatnie miesiące trwało projektowanie i opiniowanie zmian w organizacji ruchu.

Dopuszczenie motocyklistów do jazdy po buspasach to zmiana w organizacji ruchu, którą poprzedzono badaniami, analizą i specjalnym programem pilotażowym. Niezbędne były również opinie Policji czy Tramwajów Warszawskich.

Należało wziąć pod uwagę przede wszystkim koordynacje sygnalizacji świetlnej – ruch po zmianach odbywać się musi bezpiecznie i bez przeszkód.

- W ocenie zasadności tego pomysłu kierowaliśmy się przede wszystkim bezpieczeństwem. Przez dwa sezony sprawdziliśmy w praktyce, jak dopuszczenie ruchu motocykli wpłynęło na bezpieczeństwo i funkcjonowanie buspasów. Wnioski są pozytywne – motocykliści z odpowiednim poszanowaniem potraktowali przywilej jazdy po wydzielonych pasach, a ze strony kierowców autobusów komunikacji miejskiej nie mieliśmy uwag krytycznych – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Pilotaż projektu trwał od maja 2018 r. do października 2019 roku. W tamtym czasie motocykliści mogli poruszać się po buspasie na ul. Radzymińskiej i al. Solidarności (na odcinku od ul. Krynoliny do Rzeszotarskiej) oraz na Trasie Łazienkowskiej (od Alej Jerozolimskich po al. Stanów Zjednoczonych/Ostrobramską). Pilotaż prowadzony był równocześnie z kampanią informacyjną „Motocykle na buspasach”.

Pozytywne wyniki pozwoliły podjąć decyzję o działaniach na szerszą skalę oraz utrzymaniu organizacji ruchu wprowadzonej na potrzeby pilotażu. W najbliższym czasie rozpoczęte zostanie wytyczanie nowego buspasa na kolejnym fragmencie ul. Radzymińskiej na odcinku Trocka – Młodzieńcza. Oznacza to, że autobusy komunikacji miejskiej oraz motocykliści będą mogli szybko, wygodnie i bezpiecznie przejechać przez całą długość ul. Radzymińskiej.

W kolejnym etapie planowane jest wdrożenie nowej organizacji ruchu na pozostałych ulicach (z buspasami). Trwają ostatnie ustalenie co do ul. Puławskiej (za Doliną Służewiecką do ul. Niedźwiedzia w obu kierunkach), Bitwy Warszawskiej (na odc. Grójecka – Al. Jerozolimskie) oraz Modlińskiej (na odc. Kuklińskiego – Elektronowa).

Zgodnie z prośbami pracowano również nad możliwością dopuszczenia ruchu po buspasach karetek pogotowia nie jadących na sygnale. Konieczne było uwzględnienie zmian w przygotowywanych projektach organizacji ruchu.

 

Źródło: Urząd m. st. Warszawy