Drukuj

Transport w miastach usprawnią… telefonyPapierowe bilety i drukowane rozkłady jazdy na przystankach powoli odchodzą do lamusa. Nie pasują już do czasów, w których płatności załatwiane są bezgotówkowo. A ponieważ czas to pieniądz, marnotrawstwem jest oczekiwanie lub spóźnienie na autobus. Ogromna liczba samochodów w miastach wymaga także usprawnienia systemów parkingowych. Kierowcy nie chcą już szukać parkomatów i pamiętać o posiadaniu „drobnych” w kieszeni. Powoli docierają już do nas technologie pozwalające załatwić to wszystko przy pomocy telefonu.

W październiku zeszłego roku spółka ‘telent’ zdobyła 12-letni kontrakt na stworzenie systemu informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym w londyńskich autobusach (Real-Time Passenger System). Dzięki niemu pasażerowie będą mogli dowiedzieć się o dokładnym czasie przyjazdu następnego autobusu przy pomocy telefonu komórkowego. System pozwoli na bieżące aktualizowanie godzin przyjazdu i odjazdu pojazdów. Jest to o tyle istotne, że w godzinach szczytu kursy rozmijają się z rozkładami jazdy wywieszanymi na przystankach. A współczesny pasażer chce szybko i łatwo otrzymać aktualne informacje, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje.

Podczas trwania pierwszej fazy kontraktu, ‘telent’ jest odpowiedzialny za zaprojektowanie i rozwijanie podstaw oprogramowania, stworzenie systemu oraz jego przetestowanie i integrację. Po wdrożeniu w 2011 roku, ‘telent’ będzie obsługiwał system przez cały okres obowiązywania umowy.

System ma sprawić, że dla osób mieszkających lub odwiedzających Londyn  bieg do autobusu będzie już tylko wspomnieniem. - Czekamy z niecierpliwością na to, aby współpraca z Transport for London* zaowocowała unikatowym w Wielkiej Brytanii, supernowoczesnym systemem informacji pasażerskiej - powiedział Peter Eccleson, główny menedżer technologii drogowych ‘telent’.

Kolejnym problemem przy korzystaniu z usług komunikacji zbiorowej są bilety, których nie mamy gdzie lub za co kupić. Dlatego firma ‘sunhill technologies’ opracowała aplikację sms&ride, która pozwala za pomocą smsa zapłacić za przejazd środkiem transportu publicznego. W maju 2007 roku usługę opłat przez telefon wprowadzono w stolicy Chorwacji. Obecnie każdego dnia ponad 5 tys. biletów jest tam w ten sposób kupowanych. Kupowanie biletów przez sms jest szybkie i proste oraz nie wymaga żadnej rejestracji. Sms&ride może działać w pełni samodzielnie, niezależnie od istniejących systemów sprzedaży biletów. Pomaga również w obsłudze dużej liczby pasażerów w godzinach szczytu. Mogą z niego korzystać osoby posiadające abonament telefoniczny (opłata jest dopisywana do rachunku) oraz telefony na kartę (pre-paid).

System informacji oraz bilety opłacane za pomocą smsa mają oszczędzać czas i zwiększać wygodę pasażerów, a więc zachęcać do korzystania z komunikacji zbiorowej w miastach. Nie zapomniano jednak o kierowcach, którzy z różnych przyczyn nie chcą przesiąść się do autobusu czy tramwaju. Sms&ride jest bowiem jedną z trzech aplikacji opracowanych przez ‘sunhill technologies’. Z pozostałych mogą korzystać kierowcy, którzy za parkowanie także mogą płacić przez telefon.

Sms&park to system, który może być zastosowany na każdym parkingu, również na ulicach. Wystarczy zamontować tablicę (znak) z krótkim kodem, pod który kierowca wysyła numery rejestracyjne swojego samochodu. Po kilku sekundach przychodzi sms z potwierdzeniem opłaty. System wysyła również smsa z informacją, że czas obowiązywania opłaty minie za 10 minut i daje możliwość jego przedłużenia. Nie trzeba przy tym być w pobliżu samochodu. Usługa jest dostępna przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu.

Ciekawą nowością jest też trzecia z aplikacji - sms&exit. Wykorzystywana jest ona w podziemnych lub wielopiętrowych parkingach wyposażonych w szlaban.

* instytucja odpowiedzialna za większość środków transportu w mieście

Ilona Hałucha

Źródło: telent Ltd, sunhill Technologies GmbH