Drukuj

Efekt rondaNa kontynencie europejskim ronda zaczęły zdobywać popularność od lat 60. minionego stulecia, a w latach 90. weszły do praktyki projektowej i wykonawczej czołówki unijnych państw, takich jak Wielka Brytania, Niemcy, Francja czy Szwajcaria. Teraz z tych wzorców korzystają nowe państwa wspólnotowe, zobligowane do realizacji programów mających na celu obniżenie dramatycznych statystyk wypadkowych. Z tych praktyk wiele skorzystała Polska. Litwa, unowocześniając swoje drogi, również postawiła na ronda jako skuteczne rozwiązania służące brd. Na Litwie wybudowano dotąd 30 nowoczesnych rond. Przed przebudową dochodziło w tych miejscach do 2, 3 poważnych wypadków w roku. Funkcjonowanie nowego rodzaju skrzyżowań dowiodło, że wypadkowość, w stosunku do tradycyjnych, spadła tam o 95%. W najbliższym czasie Litwa, przykładając wagę do podnoszenia poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, planuje zrealizowanie około 40 rond.

Dlaczego opłaca się budować ronda? Norweska Służba Drogowa (Statens Vegvesen) wykonała analizę ekonomiczną, sprawdzającą o ile bardziej opłacalne jest  budowanie rond w stosunku do tradycyjnych skrzyżowań? Po zsumowaniu wszystkich kosztów społecznych, a więc strat ponoszonych w wyniku następstw wypadków (m.in. leczenie, rehabilitacja itd.) wyliczono, iż każde rondo generuje rocznie oszczędności na poziomie około 1,13 mln koron norweskich. Średni koszt budowy ronda sięga od 2,5 do 3 mln koron. Biorąc więc pod uwagę oszczędności w kosztach społecznych, czas zwrotu takiej inwestycji następuje w ciągu 2,5 roku. Ten rachunek ekonomiczny tłumaczy popularność rond w krajach skandynawskich. Na przykład w Szwecji, która przyjęła „Wizję 0”, czyli program działań zmierzających do uzyskania maksymalnych efektów w poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego, inwestowanie w budowy rond wpisało się w drogową politykę tego kraju.

Agnieszka Serbeńska

Badania efektywności rond i ich ekonomicznego aspektu nadal trwają. Przede wszystkim przekładają się one na poszukiwanie coraz doskonalszych pod względem bezpieczeństwa rozwiązań. Dotychczasowym doświadczeniom w funkcjonowaniu różnych typów rond oraz pracom nad ich nowymi generacjami poświęcimy część materiałów publikowanych w portalu w czerwcu. Do ich lektury serdecznie zapraszamy.

Współczesny transport ogromny potencjał w usprawnianiu podróży i podnoszenia jego bezpieczeństwa widzi również w inteligentnych systemach transportowych. Dlatego tym rozwiązaniom, w tym też praktycznym wdrożeniom w państwach Europy, także poświęcimy wiele miejsca w czerwcowej publicystyce.

Na bieżąco natomiast będziemy składać raporty ze skutków powodzi. Niestety, dotknęła ona niemal cały kraj. Majowa sytuacja była dramatyczna, a czerwiec nie zapowiada rychłej poprawy. Budżety drogowe „rozpływają” się na naszych oczach. Przygotowane na ten rok środki oraz rozpisane harmonogramy inwestycji i remontów będą musiały być przegrupowane. W jaki sposób ulegną zmianie? Dopiero ustąpienie wód powodziowych i osuszenie terenów pokaże, jaka jest rzeczywista skala strat i wysokość niezbędnych środków na odtworzenie infrastruktury drogowej.

Agnieszka Serbeńska
redaktor naczelna edroga.pl