Drukuj

Zieleń naprowadzająca na przejścia dla zwierzątWspółczesna infrastruktura komunikacyjna oddziaływuje znacząco i wszechstronnie na dziko żyjącą faunę. Intensywność, skala i ekologiczne znaczenie tego oddziaływania wynikają bezpośrednio z lokalizacji i liniowego charakteru inwestycji, przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych oraz natężenia ruchu pojazdów w fazie eksploatacji [1, 3].

Negatywne oddziaływania dróg można podzielić na:
a) bezpośrednie (oddziaływanie na osobniki i ich populacje), które powodują:

b) pośrednie (oddziaływanie na warunki siedliskowe), które powodują:

Jedną z najpoważniejszych ekologicznych konsekwencji rozwoju infrastruktury drogowej jest uniemożliwienie swobodnego przemieszczania się zwierząt, czyli powstanie zjawiska bariery ekologicznej. Funkcjonowanie takich barier wywołuje szeregu negatywnych skutków ekologicznych, z których większość wynika z trwałego podziału obszarów siedliskowych zwierząt na mniejsze fragmenty z utrudnionym kontaktem pomiędzy organizmami je zamieszkującymi. Fragmentacja pociąga za sobą [1, 2,]:
a)    izolację populacji zwierząt oraz ich obszarów siedliskowych;
b)    ograniczenie możliwości wykorzystywania areałów osobniczych – poprzez zahamowanie migracji związanych ze zdobywaniem pożywienia, szukaniem miejsc schronienia;
c)    ograniczenie i zahamowanie migracji i wędrówek dalekiego zasięgu oraz zahamowanie ekspansji gatunków i kolonizacji nowych siedlisk;
d)    ograniczenie przepływu genów i obniżenie zmienności genetycznej w ramach populacji;
e)    zamieranie lokalnych populacji i w efekcie obniżenie bioróżnorodności obszarów przeciętych drogami.

Budowa przejść dla zwierząt stanowi obecnie najważniejszą i powszechnie stosowaną metodę minimalizacji wpływu dróg na dziką faunę. Ogromne znaczenie ekologiczne, a także wysokie koszty budowy przejść powodują, że decyzje o ich lokalizacji powinny być poprzedzone szczegółową procedurą, uwzględniającą aspekty zarówno przyrodnicze, jak i techniczno-budowlane. Przejścia dla zwierząt spełniają dwie podstawowe funkcje:

Skuteczność przejść dla zwierząt zależy od wielu czynników, które należy uwzględnić na etapie projektowania, budowy i użytkowania drogi. Najważniejsze z nich to:

Jednym z najważniejszych elementów związanym z budową przejścia, oprócz właściwej lokalizacji oraz optymalnych parametrów, jest odpowiednie zagospodarowanie terenu w rejonie przejścia oraz powiązanie go z obszarami przyległymi. Główną funkcję w takiej sytuacji pełni zieleń naprowadzająca. Nasadzenia zieleni prawidłowo wykonane powodują po kilkunastu latach, że obiekt, który ma pełnić funkcję przejścia dla zwierząt staje się elementem w minimalnym stopniu obcym dla zwierząt.

 


Zieleń w rejonie przejść pełni następujące funkcje:

Rys. Schemat negatywnych ekologicznych oddziaływań drogi na siedliska i populacje zwierząt [4]

Projektowanie zieleni należy zacząć na etapie wyboru lokalizacji przejścia dla zwierząt, jest to związane z tym, że konieczne jest przewidzenie odpowiedniej ilości terenu pod planowane nasadzenia już na etapie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia. Uszczegółowienie projektu zieleni następuje na etapie opracowywania projektu budowlanego i wykonawczego. Do każdego z obiektów należy podchodzić indywidualnie uwzględniając jego parametry, główne gatunki dla których jest proponowany, lokalne uwarunkowania terenowe i środowiskowe oraz miejsca z którymi obiekt ma być powiązany (ściana lasu, dolina rzeczna, zadrzewienia śródpolne itp.).

Podstawowe zalecenia dotyczące zieleni naprowadzającej i osłonowej można sformułować w następujący sposób [1]:

Równie ważnym jak etap projektowania jest faza realizacji inwestycji – czyli przygotowywanie terenu, wybór sadzonek oraz wykonanie nasadzeń. Od rzetelnego podejścia do powyższych kwestii zależy jak duża część sadzonek przyjmie się i zacznie prawidłowo się rozrastać. Im więcej się przyjmie tym szybciej wykształcony zostanie układ zieleni i efektywnie zacznie być wykorzystywany przez zwierzęta. W tym celu warto stosować się do następujących zaleceń:

Po wybudowaniu inwestycji należy monitorować stan zdrowotny zastosowanych nasadzeń oraz określać długofalowe potrzeby ich pielęgnacji.

Pielęgnacja powinna podlegać na:

Wykonywanie prac związanych z wszystkimi trzema fazami (projektowania, realizacji i eksploatacji) zgodnie z dobrą praktyką (której przykłady opisano powyżej) zapewnić może powstanie w szybkim czasie spójnego układu przestrzennego roślinności naprowadzająco/ochronnej, zwiększającej w sposób istotny efektywność migracji zwierząt, a co za tym idzie zmniejszającej efekt bariery jaki stanowi droga lub linia kolejową.

Daniel Maranda
EKKOM Sp. z o.o.

Zagadnienia aranżacji i nasadzeń zieleni naprowadzającej/ochronnej w realizacjach przejść dla zwierząt Daniel Maranda omawiał podczas Konferencji „Zieleń Autostradowa”, której organizatorem była firma DENDROS. Konferencja odbyła się podczas kieleckich Targów AUTOSTRADA-Polska (12 maja 2010 r.).

Polecamy:
Zielona kurtyna dla dróg
III Konferencja Zieleń Przydrożna

Literatura:
[1] Bohatkiewicz J. (red.) Podręcznik dobrych praktyk wykonywania opracowań
środowiskowych dla dróg krajowych. Załącznik nr 3: Zagadnienia wykonywania opracowań
środowiskowych dla dróg krajowych w odniesieniu do dziko żyjących zwierząt. Biuro
Ekspertyz i Projektów Budownictwa Komunikacyjnego „EKKOM” Sp. z o.o., Kraków 2008.
[2] Jędrzejewski W., Nowak S., Kurek R., Mysłajek R.W., Stachura K., Zawadzka B. Zwierzęta a drogi. Metody ograniczania negatywnego wpływu dróg na populacje dzikich zwierząt. Wydanie II. Zakład Badania Ssaków PAN, Białowieża; 2006.
[3] Iuell B., Bekker G. J., Cuperus R., Dufek J., Fry G., Hicks C., Hlaváč V., Keller V. B., Rosell C., Sangwine T., Torslov N., Wandall B., le Maire B. (red.). Wildlife and traffic: a European handbook for identifying conflicts and designing solutions. COST 341. KNNV Publishers, Delft. 2003.
[4] www.wigry.win.pl