Drukuj

Projekt znaku „strefa ruchu”Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekty zmian dwóch rozporządzeń: w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Projekty nowych przepisów stanowią wykonanie delegacji zawartej w art. 7 ust. 2 oraz ust. 3 ustawy z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.). Zmiany wynikają z wprowadzona „strefy ruchu” do ustawy Prawo o ruchu drogowym w wyniku jej nowelizacji ustawą z 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 152, poz. 1018) .

Dotychczasowe rozporządzenia nie zawierają przepisów określających znak drogowy „strefa ruchu” oraz przepisów określających wymagania techniczne i zasady umieszczania znaków pionowych ustalających „strefę ruchu”. Możliwość więc fizycznego utworzenia strefy ruchu jest uzależniona od określenia wzorów znaków i ich znaczenia, warunków technicznych oraz zasad umieszczania na drogach wewnętrznych.

Celem projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.). jest wprowadzenie nowych znaków pionowych: D-52 „strefa ruchu” i D-53 „koniec strefy ruchu”, niezbędnych do ustanowienia „strefy ruchu” na drogach wewnętrznych.

Celem projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. Nr 220, poz. 2181, z późn. zm.) jest wprowadzenie do przepisów załącznika nr 1 wzoru znaków pionowych: D-52 „strefa ruchu” oraz D-53 „koniec strefy ruchu”, które ustalają „strefę ruchu”, a także zasad umieszczania tych znaków na drogach wewnętrznych prowadzących do strefy ruchu.

Znak D-52 Znak D-53

Ustanowienie „strefy ruchu” rozszerza zastosowanie przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym na obszar wyznaczonej tymi znakami „strefy ruchu”. Organy zarządzające ruchem, ustalając organizację ruchu na drogach wewnętrznych będą zobowiązane do oznakowania „strefy ruchu” znakami: D-52 i D-53 oraz innymi znakami zgodnie z wymaganiami przepisów ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym i jej przepisów wykonawczych.

W uzasadnieniu zmian w rozporządzeniach podkreślane jest, że wejście w życie przepisów odnoszących się do „strefy ruchu” przyczyni się do dalszej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, a tym samym do uniknięcia znacznych kosztów społecznych i materialnych wynikających ze skutków ewentualnych wypadków.

AS