Drukuj

Częstochowa w sieci TEN-TObecnie w Częstochowie trwa realizacja kilku ważnych inwestycji. Wśród nich należy wymienić budowę nowej linii tramwajowej, modernizację Filharmonii Częstochowskiej oraz budowę wielofunkcyjnej hali sportowej w dzielnicy Zawodzie. Niebawem dołączą do nich dwie duże inwestycje drogowe – węzły na drodze krajowej nr 1 z Aleją Jana Pawła II i ul. Srebrną oraz z ul. Makuszyńskiego. Wszystkie te inwestycje są dofinansowane ze środków unijnych.

„Przebudowa DK-1 w Częstochowie, budowa wiaduktu na skrzyżowaniu z DK-46; połączenie z ul. Srebrną” oraz „Połączenie DK-1 z północną częścią Miasta Częstochowy – węzeł DK-1 z ul. Makuszyńskiego” to nazwy priorytetowych zadań drogowych, które dzięki unijnemu dofinansowaniu już w najbliższym czasie zostaną zrealizowane. Częstochowa pozyskała na nie blisko 175 mln zł, co stanowi 85 procent całkowitych kosztów obu inwestycji.

„Przebudowa DK-1 w Częstochowie, budowa wiaduktu na skrzyżowaniu z DK-46; połączenie z ul. Srebrną” jest projektem dofinansowanym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytet VI: Drogowa i lotnicza sieć TEN-T, Działanie 6.1: Rozwój sieci drogowej TEN-T. Całkowity koszt inwestycji to blisko 185 mln zł, z czego ponad 156 mln zł to unijna dotacja.

Inwestycja jest zlokalizowana w ciągu drogi krajowej nr 1, znajdującej się w sieci TEN-T. Odcinek tej drogi w granicach miasta stanowi główną arterię łączącą największe miasta Polski, co sprawia, że jest ona obciążona ogromnym ruchem.

W miejscu lokalizacji inwestycji krzyżują się dwa główne korytarze tranzytowe dróg krajowych nr 1 i 46, a w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanego układu przebiega droga krajowa nr 91, która na tym obszarze łączy się od północy z drogą krajową nr 46. Realizacja zadania jest niezbędna, gdyż istniejąca infrastruktura drogowa nie zapewnia odpowiedniego bezpieczeństwa oraz płynności ruchu, a skrzyżowanie dróg nr 1 i 46 nie posiada właściwej przepustowości. Powoduje to zatory na wszystkich relacjach kierunkowych – w godzinach szczytu na przejazd przez skrzyżowanie oczekuje się od trzech do nawet czterech cykli sygnalizacji świetlnej. Trudności odczuwają również piesi, którzy korzystają z usytuowanych w tym rejonie licznych przedsiębiorstw handlowych, usługowych i gastronomicznych.

Projekt przebudowy skrzyżowania dróg nr 1 i 46 w bezkolizyjny, dwupoziomowy węzeł jest koniecznym do zastosowania rozwiązaniem komunikacyjnym, które wykluczy wszelkie opisane problemy. Wśród głównych robót budowlanych można wyróżnić następujące grupy:

  1. Przebudowa DK-1 (Aleja Wojska Polskiego) - Przebudowa obejmie odcinek o długości 1,13 km. W jej ramach zaplanowano całkowitą wymianę konstrukcji nawierzchni, gdyż stan techniczny obecnej, ze względu na duże natężenie ruchu, jest bardzo zły. Po przebudowie droga będzie miała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a przy zjazdach zostanie poszerzona o czwarty pas. Jej pierwotny przebieg zostanie zmodernizowany poprzez bezkolizyjne zjazdy w ul. Drogowców oraz Aleję Jana Pawła II. Modernizacji ulegnie również droga zlokalizowana przy stacji paliw, w ciągu której zaprojektowano punkt ważenia samochodów ciężarowych.
  2. Przebudowa DK-46 (Aleja Jana Pawła II) -  Przebudowa obejmie odcinek o długości 799 m i podobnie jak w przypadku Alei Wojska Polskiego jednym z jej elementów będzie całkowita wymiana konstrukcji nawierzchni. Docelowo droga będzie również miała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a przy zjazdach zostanie poszerzona o czwarty pas. Od strony centrum powstanie jezdnia umożliwiająca jadącym od strony Warszawy dojechanie poprzez węzeł do ul. Drogowców. W drugiej części (bliżej drogi nr 1) Aleja Jana Pawła II zostanie wyniesiona wiaduktem ponad poziom terenu Alei Wojska Polskiego, następnie rozdzielona na kolejne dwa wiadukty, by połączyć się z ul. Drogowców i Aleją Wojska Polskiego.
  3. Przebudowa dróg gminnych (ul. Drogowców i ul. Srebrnej) - W ramach zadania powstaną trzy ronda, które wpłyną na uspokojenie ruchu i bezkolizyjną jazdę w rejonie ul. Srebrnej i ul. Drogowców.
  4. Obiekty mostowe i inżynieryjne – Zadanie obejmuje budowę węzła drogowego na skrzyżowaniu drogi nr 1 z 46 i ul. Drogowców. Zaprojektowany wiadukt podzielono na trzy obiekty: trzyprzęsłowy, ośmioprzęsłowy i sześcioprzęsłowy. Ponadto powstanie most nad Wartą. Służy on przeprowadzeniu nad rzeką połączenia ul. Srebrnej i ul. Drogowców. Powstanie też kładka dla pieszych nad drogą krajową nr 1, umożliwiająca pieszym jej przekraczanie.

Inwestycja będzie realizowana w systemie „zaprojektuj i zbuduj” w okresie listopad 2010 – grudzień 2013, jednak same roboty budowlane rozpoczną się w trzecim kwartale 2011 roku.

Jeszcze w 2010 roku zacznie się realizacja drugiej z inwestycji – zadania pn. „Połączenie DK-1 z północną częścią miasta Częstochowy – węzeł DK-1 z ul. Makuszyńskiego”. Projekt, podobnie jak poprzedni, został dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytet VI: Drogowa i lotnicza sieć TEN-T, Działanie 6.1: Rozwój sieci drogowej TEN-T. Całkowity koszt inwestycji wynosi blisko 24 mln zł, z czego dotacja unijna to ponad 18,5 mln zł.

Inwestycja jest zlokalizowana w ciągu drogi krajowej nr 1, w północnej części Częstochowy i przebiega na północ od Lasu Aniołowskiego i południe od Gór Kawich. Jest to główny korytarz tranzytowy łączący miasta Polski północnej i południowej. Z obecnej tam infrastruktury drogowej korzystają samochody ciężarowe, samochody osobowe przejeżdżające tranzytem, jak również te przywożące turystów na Jurę Krakowsko-Częstochowską oraz pielgrzymów przybywających na Jasną Górę. Corocznie Częstochowa oraz Klasztor Jasnogórski odwiedzane są przez około 4,5 mln turystów i pątników. Realizacja inwestycji zapewni im łatwiejszy dojazd do trasy drogi krajowej nr 1, a tym samym sprawniejsze dostanie się do i wydostanie się z Częstochowy.

W ramach projektu przewiduje się budowę węzła drogi krajowej nr 1 z ul. Makuszyńskiego obejmującą budowę łącznic węzła, pasów włączenia i wyłączenia na drodze nr 1 oraz modernizację ul. Makuszyńskiego. Istniejący w ul. Makuszyńskiego wiadukt zostanie wykorzystany jako prawa jezdnia obwodnicy, dobudowany wiadukt będzie jej lewą jezdnią. Przewiduje się na nim trzy pasy ruchu – dwa na wprost, jeden jako lewoskręt na skrzyżowaniu z ul. Makuszyńskiego. Docelowo zaplanowane jest połączenie ul. Makuszyńskiego z droga krajową nr 91 poprzez dwujezdniową ulicę.

Realizacja inwestycji przyczyni się do poprawy połączenia drogi krajowej nr 1 z układem komunikacyjnym Częstochowy, a także wpłynie na dostępność komunikacyjną Polski poprzez rozwój sieci drogowej TEN-T. Ponadto zwiększy bezpieczeństwo i płynność ruchu w rejonie nią objętym, a dla ruchu tranzytowego skróci czas przejazdu przez Częstochowę.

Materiał jest częścią wystąpienia Marcina Biernata - zastępcy prezydenta Częstochowy, przygotowanego na seminarium Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu pt. „Problemy transportowe, w tym inżynierii ruchu, w zagospodarowaniu przestrzeni miasta” – 21 października 2010 r., Poraj k. Częstochowy.