Negatywny wpływ dróg na środowisko jest faktem bezdyskusyjnym, jednak zły dobór elementów łagodzących czy kompensujących pogłębia tego skutki. Oddziaływanie drogi na środowisko jest znacznie większe w trakcie jej budowy czy przebudowy, niż już w samym okresie jej eksploatacji. Dlatego istotne jest, by inwestycja drogowa była dobrze logistycznie przygotowana. Ważne jest też uwzględnienie w harmonogramach robót cykli przyrodniczych, aby nie zakłócać na przykład okresów lęgowych ptaków czy migracyjnych zwierząt. Ponadto przygotowując inwestycję należy brać pod uwagę późniejsze jej użytkowanie w harmonii z otoczeniem przyrodniczym. Z tym jednak bywa różnie, krytyka ekologów w takich sytuacjach jest więc bezwzględna. Restrykcyjna jest też Komisja Europejska – każdy błąd czy zaniechanie może inwestora drogo kosztować.
O wymaganiach ochrony środowiska ze szczególnym zwróceniem uwagi na przejścia dla zwierząt mówił Krzysztof Molewski z Polskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków podczas październikowej konferencji zorganizowanej przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (SPOT – 27 października br., Lublin). Poniżej prezentujemy jego wystąpienie oraz publikujemy zdjęcia, do których się odwołuje w wypowiedzi.
{mp3}przejscia_dla_zwierzat{/mp3}
|
|||
Fot. 1. Przejście dla małych ssaków |
Fot. 2. Przejście dla zwierząt | Fot. 3. Przejście dla zwierząt |
|
Fot. 4. Teren przed przejściem dla zwierząt | Fot. 5. Rzeka Banówka – teren przyległy do mostu |