Od 29 maja 2008 roku obowiązuje rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących rejestru zawierającego informacje o stanie akustycznym środowiska.
Podstawą prawną funkcjonowania rejestru jest art. 120a ustawy z 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska. W artykule tym zapisano, że rejestr zawierający informacje o stanie akustycznym środowiska ma prowadzić wojewódzki inspektor ochrony środowiska, na podstawie pomiarów, badań i analiz wykonywanych w ramach państwowego monitoringu środowiska. Informacje z rejestru wojewódzki inspektor ochrony środowiska do 31 marca każdego roku powinien przekazywać Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska.
Co podlega rejestracji?
Rejestracji podlegają wyniki pomiarów, badań i analiz obejmujące wyniki pomiarów hałasu uzyskane w terenie, wyniki badań stanu akustycznego środowiska uzyskane w drodze obliczeń rozprzestrzeniania się dźwięku, wyniki analiz stanu akustycznego środowiska, w szczególności mapy akustyczne lub zestawienia dotyczące ludności i obszarów eksponowanych na ponadnormatywny hałas, oraz inne informacje stanowiące element analizy stanu akustycznego środowiska.
Wśród tych materiałów są:
- Ocena stanu akustycznego środowiska i obserwacja zmian dokonana w ramach państwowego monitoringu środowiska na podstawie wyników pomiarów poziomów hałasu określonych wskaźnikami hałasu LDWN i LN z uwzględnieniem pozostałych danych, w szczególności demograficznych oraz dotyczących sposobu zagospodarowania i użytkowania terenu.
- Dane ujęte na mapach akustycznych (załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Środowiska z 1 października 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na mapach akustycznych oraz ich układu i sposobu prezentacji).
- Wyniki pomiarów, badań i analiz wykonywanych przez prowadzącego instalację oraz użytkownika urządzenia obowiązanych do okresowych i ciągłych pomiarów wielkości emisji w razie wprowadzania do środowiska znacznych ilości substancji lub energii.
- Wyniki pomiarów, badań i analiz wykonywanych przez prowadzącego instalację lub użytkownika obowiązanych do prowadzenia w określonym czasie dodatkowych pomiarów wielkości emisji, jeżeli z przeprowadzonej kontroli wynika, że nastąpiło przekroczenie standardów emisyjnych.
- Okresowe pomiary poziomów w środowisku substancji lub energii wprowadzanych w związku z eksploatacją drogi, linii kolejowej, linii tramwajowej, lotniska lub portu, w związku z eksploatacją obiektów o określonych cechach lub kategoriach wskazujących na możliwość wprowadzania do środowiska substancji lub energii w znacznych ilościach oraz w razie przebudowy drogi, linii kolejowej, linii tramwajowej, lotniska lub portu, zmieniającej w istotny sposób warunki eksploatacji.
- Pomiary poziomów substancji lub energii w środowisku wprowadzanych w związku z eksploatacją drogi, linii kolejowej, linii tramwajowej, lotniska lub portu, jeżeli przeprowadzone kontrole poziomów substancji lub energii w środowisku, które są emitowane w związku z eksploatacją obiektu, dowodzą przekraczania standardów jakości środowiska.
Jaka jest forma rejestracji?
Wyniki pomiarów, badań i analiz są rejestrowane w formie elektronicznej obejmującej:
- elektroniczne zbiory informacji na temat poziomów hałasu,
- elektroniczne zbiory danych tekstowych, liczbowych i graficznych wchodzące w skład opracowania mapy akustycznej,
- stałe łącze elektroniczne z innymi bazami danych, które są niezbędne do przekształcania i interpretacji danych na temat poziomów hałasu.
Jaki jest układ rejestru?
Rejestr będzie się składał z 5 części. Każda z nich będzie poświęcona hałasowi pochodzącemu z innego źródła:
- drogowemu,
- z linii kolejowych i tramwajowych,
- lotniczemu,
- emitowanemu z instalacji i obszarów zakładów przemysłowych,
- portowemu.
Wyniki pomiarów, które podlegają rejestracji w części drogowej rejestru to:
- dane identyfikujące punkt i obszar, na którym dokonywano pomiaru (współrzędne geograficzne, wysokość punktu nad powierzchnią terenu, adres, wycinek mapy terenu z zaznaczonymi źródłami hałasu oraz charakterystykę obszaru określoną dopuszczalnym poziomem hałasu);
- poziom hałasu oraz poziom tła akustycznego (mogą to być wartości ekspozycyjnych poziomów hałasu, wartości krótkookresowych poziomów równoważnych oraz czasu trwania pomiaru, wartości równoważnych poziomów dźwięku dla dnia, wieczora i nocy);
- wyniki ustalenia parametrów charakteryzujących warunki atmosferyczne;
- charakterystyka źródła hałasu drogowego, a zwłaszcza parametry ruchu i arterii, takie jak: natężenie ruchu, struktura i średnia prędkość potoku ruchu, szerokość jezdni, liczba i szerokość pasów oraz rodzaj i stan nawierzchni;
- szkic sytuacji pomiarowej.
Wyniki badań, które podlegają rejestracji w części drogowej rejestru:
- wyniki badań hałasu w danym punkcie,
- rodzaje źródeł hałasu na danym obszarze, roczny rozkład i charakterystyka ich aktywności z uwzględnieniem pory roku oraz doby,
- statystyka warunków atmosferycznych w ciągu roku.
Wyniki analiz, które podlegają rejestracji w części drogowej rejestru:
- przekroczenia dopuszczalnych poziomów dźwięku,
- oceny zasięgu hałasu,
- oszacowanie narażonej na hałas populacji,
- porównania stanu akustycznego środowiska dla różnych okresów,
- inne wyniki, istotne dla danego obszaru.
W tej części rejestru powinny też znaleźć się informacje na temat adresów i łączy elektronicznych do danych wykorzystywanych w rejestrze, gromadzonych i przechowywanych przez inne podmioty (prezydentów miast, starostów lub zarządzających drogami).
Ilona Hałucha
Podstawa:
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 25 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących rejestru zawierającego informacje o stanie akustycznym środowiska (Dz. U. 2008 nr 82 poz. 500)
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627)