Drukuj

Badanie przygotowania inżyniera do zawodu cz. IIWiększość badanych w ankiecie zrealizowanej z inicjatywy Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa przyznaje, że zdobyte wykształcenie pomogło im w karierze zawodowej (95%). Wynik ten potwierdza ogólną skalę zjawiska obserwowaną w Polsce, gdzie 91% dorosłych Polaków deklaruje, że warto się kształcić – głównie dla polepszenia statusu materialnego. Nie bez znaczenia jednak pozostaje także dobra ocena ukończonej uczelni, programu nauczania oraz wiedzy zdobytej w trakcie studiów, które zdaniem większości respondentów przygotowały ich do wykonywanego zawodu i pomagają w samodzielnym rozwiązywaniu problemów.

Jednak badani wskazują na szereg niedoskonałości programu kształcenia – 46% deklaruje, że realizowany program nie zawierał wszystkich treści koniecznych do podjęcia pracy w zawodzie. Obszary, w których badani zauważają największe braki to: znajomość języków obcych, zagadnienia właściwe dla kadry kierowniczej, wiedza praktyczna, znajomość rynku pracy. Jak ta ocena wypada z perspektywy stażu pracy?

Ocena zdobytego wykształcenia z perspektywy stażu pracy

Ocena przydatności wykształcenia zdobytego na uczelni w uzyskaniu zatrudnienia różni się w zależności od stażu pracy. W grupie osób najmłodszych stażem 97% deklaruje, że wykształcenie pomogło im w znalezieniu pracy. Wynikać to może z tego, że wykształcenie nierzadko jest jedynym atutem młodych ludzi podczas podejmowania pierwszej pracy zawodowej.

Wraz z długością stażu pracy wzrasta odsetek osób, które uważają, że ono im nie pomogło. Wśród osób, które pracowały zawodowo powyżej 20 lat 13% uważa, że wykształcenie nie przyczyniło się do uzyskania zatrudnienia. Może to wynikać z tego, że z perspektywy czasu zauważają oni inne atuty, jakie zdobyli w czasie pracy lub też stanowiska, o które się starali wymagały innych kompetencji.

Im dłuższy staż pracy, tym więcej pozytywnych ocen programu nauczania zrealizowanego podczas kształcenia na studiach w aspekcie przygotowania do wykonywanego zawodu. W grupie osób o dłuższym stażu (powyżej 20 lat) większy odsetek docenił program kształcenia. W wymienionej grupie 38% deklaruje, że program ich przygotował do pracy zawodowej.

Natomiast w grupie o stażu pracy od 1 do 5 lat tylko 19% wskazało, że zrealizowany przez nich na studiach program pozwolił im zdobyć odpowiednie przygotowanie do późniejszej pracy. W tej grupie 16% uznało, że raczej nie zostali przygotowani dzięki zrealizowanemu programowi nauczania.

Wraz ze wzrostem długości stażu pracy respondenci bardziej pozytywnie oceniali wiedzę zdobytą w trakcie studiów. W grupie o stażu powyżej 20 lat 38% stwierdziło, że wiedza pozwala im samodzielnie rozwiązywać problemy zawodowe, a 50%, że raczej pozwala im na taką swobodę w radzeniu sobie z problemami. Osoby mające staż krótszy niż 5 lat mniej korzystnie oceniają wiedzę. Jedynie co piąty badany w tej grupie uważa, że zdobyta wiedza umożliwia mu samodzielne rozwiązywanie problemów w pracy, a 21 % uważa, że raczej nie poradzi sobie z nimi dzięki informacjom uzyskanym w trakcie studiów.

Im dłuższy staż pracy, tym korzystniej oceniany jest program nauczania pod względem treści, które zawierał. W grupie osób, które pracują powyżej 20 lat 66% uważa, że zawierał on wszystkie treści konieczne do podjęcia wykonywanego zawodu. Co drugi badany (49%) o stażu pracy krótszym niż 5 lat uznał, że program zawierał niezbędne treści. Pozostała część (48%) uznała, że program nie zawierał wszystkich treści koniecznych do podjęcia pracy w wyuczonym zawodzie. W grupie osób o stażu pracy od 6 do 10 lat 47% uważa, że program realizowany w trakcie studiów nie pozwolił im na zdobycie wszystkich koniecznych treści do podjęcia pracy w wyuczonym zawodzie.

Uzyskane wyniki pozwalają zauważyć zależność opinii na temat doboru przedmiotów i ich treści realizowanych w trakcie studiów od długości stażu pracy. Im dłuższy staż pracy tym korzystniejsza opinia.

W grupie osób, które mają staż powyżej 20 lat 33% deklaruje, że dobór przedmiotów i ich treści był prawidłowy i wyczerpujący, a w grupie o stażu krótszym niż 5 lat tylko 19% wyraziło taką opinię. Wraz z długością stażu pracy spada odsetek osób uważających, że było zbyt dużo treści ogólnych (1-5 lat – 66%, 6-10 lat- 64%, 11-20 – 64%,powyżej 20 lat – 58%). Podobną zależność można zaobserwować w przypadku długości stażu w odniesieniu do opinii, że w programie było zbyt dużo treści specjalistycznych. Wraz z ilością przepracowanych lat spada odsetek osób, które uważają, że program zawierał zbyt wiele zagadnień specjalistycznych (1-5 lat – 10%, 6-10 lat- 9%, 11-20 – 8%, powyżej 20 lat – 6%).

W przypadku samodzielnego wyboru przedmiotów podczas kształcenia można zauważyć, że wraz z dłuższym stażem wzrasta odsetek osób, które nie miały takiego wyboru (1-5 lat – 46%, 6-10 lat- 55%, 11-20 – 68%, powyżej 20 lat – 73%).

Natomiast im krótszy staż pracy tym więcej deklaracji o potrzebie większej swobody wyboru przedmiotów, które są w obszarze zainteresowań respondenta.

Źródło: Polska Izba Inżynierów Budownictwa