Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich przeprowadzili analizę sytuacji w drogownictwie w poszczególnych województwach. Przede wszystkim uwagę zwrócono na aspekty prawne i finansowe realizacji zadań inwestycyjnych. Dyrektorzy między innymi podkreślają brak systemowego rozwiązania dotyczącego finansowania dróg publicznych ze środków budżetu państwa, zwłaszcza w zakresie bieżącego ich utrzymania.
Zwracają też uwagę, że system finansowania inwestycji drogowych ze środków Unii Europejskiej powoduje bardzo duże dysproporcje w ilości środków rozdzielanych między drogi krajowe a regionalne (załącznik „Uwagi ogólne”). Konwent przeanalizował również problemy związane z niszczeniem dróg stanowiących dojazd do budów autostrad i dróg ekspresowych. Postanowiono po raz kolejny podjąć interwencje w tej sprawie.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, organizator XXIII posiedzenia Konwentu Dyrektorów ZDW (14-16 września 2011 r.), przygotował analizę i przedstawił wnioski dotyczące Generalnego Pomiaru Ruchu z 2010 roku.
Po przeanalizowaniu zmian w natężeniu ruchu w wyniku wprowadzeniu opłat na drogach krajowych, Konwent uznał celowym wnioskowanie o wprowadzenie funduszu dla dróg wojewódzkich rekompensujący koszty większego ich obciążenia.
Konwent ustalił ponadto, że koniecznym wydaje się przeanalizowanie i usprawnienie zasad współpracy pomiędzy administracją państwową a samorządową w kontekście przygotowania procesów inwestycyjnych. Upoważnił też Prezydium do wystąpienia do Konwentu Marszałków i parlamentarzystów z prośbą o zabezpieczenie w budżecie państwa (począwszy od 2012 r.) środków na budowę połączeń istniejącej sieci drogowej z autostradami i drogami ekspresowymi (załącznik „Stanowisko”). Decyzje ustalające lokalizację autostrady nie rozwiązały problemu przyłączenia istniejącej sieci drogowej do węzłów autostradowych, zgodnie z zasadami hierarchii sieci drogowej, wprowadzając (wg planów budowy autostrady) ruch z autostrady w przekrój dróg nie przystosowanych technicznie i funkcjonalnie do przenoszenia ruchu w takim natężeniu i w tej skali obciążeń. Konieczne jest zatem uwzględnienie w planowanych zadaniach inwestycyjnych połączeń autostrad z układem dróg sieci krajowej i wojewódzkiej.