Drukuj

Rowerowy konkurs dla pracowników gdyńskich firm i instytucji, „pieszy autobus” i „pozytywne” jednoślady w różnych punktach miasta - to tylko niektóre propozycje twórców unijnego projektu SEGMENT (Segmented marketing for energy efficient transport), który realizowany jest w Gdyni od kwietnia 2010 r. i potrwa do marca 2013 r. Uczestniczy w nim także sześć innych europejskich miast: London Borough of Hounslow (partner wiodący konsorcjum realizującego projekt), Ateny, Monachium, Sofia, Utrecht i Almada. Partnerami są też Centrum Badań Transportowych Uniwersytetu Aberdeen i Europejska Platforma Zarządzania Mobilnością (EPOMM). SEGMENT finansowany jest z Programu Inteligenta Energia Europa (IEE).Wartość budżetu gdyńskiej części projektu to 260 tys. euro. Unijne dofinansowanie wynosi 71,67%.

Celem projektu jest przekonać mieszkańców do alternatywnych wobec samochodu, zarazem bardziej przyjaznych środowisku sposobów przemieszczania się. Gdynia uczestnicząc w projekcie SEGMENT stawia na rozwój i zastosowanie rozwiązań, które posłużą poprawie jakości życia mieszkańców. Projekt ma uświadomić mieszkańcom Gdyni jak ich przyzwyczajenia transportowe wpływają na ruch drogowy i zanieczyszczenie środowiska oraz odpowiednio zachęcić do korzystania z bardziej efektywnych energetycznie i ekologicznych środków transportu.

W ramach projektu realizowane są trzy kampanie skierowane do:

Wszyscy znajdują się w przełomowym momencie życia. Twórcy projektu uznali, że takie osoby są bardziej skłonne do zmiany swych przyzwyczajeń, także transportowych, i warto przeprowadzić wśród nich pilotażowy projekt.

„Do pracy na rowerze”

Trzydzieści dwie osoby z siedmiu gdyńskich firm i instytucji zgłosiły chęć uczestnictwa w konkursie „Do pracy na rowerze”, trwającym od 2 kwietnia do 13 lipca. Nowi pracownicy: RADMOR S.A., Urzędu Miasta Gdyni, Zarządu Dróg i Zieleni, Urzędu Morskiego, Urzędu Skarbowego, Biura Planowania Przestrzennego oraz SKM PKP Sp. z o.o. za każdy przyjazd do pracy rowerem otrzymają naklejkę. Jeśli w ciągu tygodnia dwukrotnie dotrą do swych firm w ten sposób, otrzymają... dwie poranne przekąski. Za zdobycie 15 naklejek uczestnik konkursu dostanie dwa bilety do kina. Na najbardziej zaangażowanych czekają nagrody rzeczowe: o wartości do 2 tys. zł – za 1 miejsce (co najmniej 50 zebranych naklejek), do 1 tys. zł – za 2 miejsce (40 naklejek) – i do 500 zł za miejsce 3 (30 naklejek).

Rowery z pozytywnymi wiadomościami – ul. Świętojańska w Gdyni Kolorowy rower w Amsterdamie

Dla osób, które nie posiadają jednośladów, ale chciałyby w ten sposób dojeżdżać do pracy, przygotowano niespodziankę – służbowe rowery. Pięć firm, które zgasiły taką chęć, otrzymało po dwa pojazdy. Pracownicy będą mogli podróżować do i z pracy oraz w celach służbowych rowerami zamiast używania samochodów służbowych. Rozpowszechnianie informacji o idei rowerów służbowych nastąpi za pośrednictwem poczty elektronicznej. Nowi pracownicy będą mieli również możliwość skorzystania z darmowego serwisu dla swojego własnego roweru (dwa razy w czasie trwania kampanii) w wybranych punktach świadczących usługi serwisu rowerowego.

Wszystkich mieszkańców do przesiadki na ten ekologiczny środek transportu zachęcać ma 19 „pozytywnych rowerów”, które ustawiono w pobliżu firm i instytucji uczestniczących w konkursie – każdy z zabawnym, rymowanym hasłem: Samochody do garażu odstawiamy, szczęśliwi do pracy rowerem śmigamy; Z  górki do pracy pędzę rowerem przez lasy, dzięki temu zaoszczędziłem dużo  kasy.

Zabawne rymowanki mają zwrócić uwagę przechodniów i zachęcić do rozważenia użycia roweru w celu dojazdu do pracy. Chodzi o to, by pokazać rowery w naturalnym otoczeniu i uświadamiać ludziom, że jazda na rowerze do pracy nie jest dziwna, lecz wybitnie pozytywna.

Po zakończeniu części tej kampanii (w czerwcu) „Rowery z pozytywnymi wiadomościami”, aby dalej oddziaływały i niosły przekaz, zostaną całkowicie odmienione poprzez piękne dekoracje i pomalowanie na żywe kolory. Rowery będą zaparkowane przy miejskich stojakach rowerowych, które nadal są rzadko używane. Będzie to również pokazywać ludziom, że rowery są bardziej atrakcyjną alternatywą dla samochodów i w obecnych czasach rower pozwala się wyróżnić – w przeciwieństwie do samochodu, który posiada prawie każdy. Na rowerach znajdą się także tabliczki z głównym hasłem kampanii: “nie bądź korek Uśmiech”, które należy interpretować z przymrużeniem oka. Kampanię dodatkowo wzmacniają trzy różne plakaty.

Plakaty: Do pracy rowerem




„Pieszy autobus”

“Pieszy autobus” to kampania obejmująca sześć szkół (900 uczniów). W styczniu 2012 roku zorganizowano w szkołach spotkania informacyjne z rodzicami i nauczycielami. Wręczono atrakcyjne ulotki z cennymi informacjami na temat działania „Pieszego autobusu” oraz wzory oświadczeń rodziców o przystąpieniu do programu.

Uczniowie pierwszych i drugich klas sześciu gdyńskich podstawówek odprowadzani są do szkoły przez nauczycieli. „Pieszy autobus” tworzy grupa 4-8 dzieci, które spotykają się w wyznaczonych miejscach (na tzw. przystankach) i maszerują wraz z opiekunem określoną trasą. W czasie drogi są kierowcami, konduktorami oraz pasażerami, dzięki czemu uczą się bezpiecznego zachowania na drodze, orientacji w terenie, samodzielności i odpowiedzialności, a przy okazji świetnie się bawią. W innych sześciu podstawówkach rodzice zachęcani są do odprowadzania swych pociech indywidualnie. Dzieci chodzące do szkoły w „pieszych autobusach” oraz uczestniczące w kampanii „Pieszo do szkoły” otrzymały pudełka na kanapki z pozytywnym przekazem, kamizelki i breloki odblaskowe.

„Mama w pięknym mieście”


W siedmiu gdyńskich ośrodkach zdrowia rodzice noworodków czekający z pociechami na wizytę u lekarza mogą poczytać gazetkę „Mama w pięknym mieście”, zachęcającą do aktywnego trybu życia i spacerów z dziećmi – także do przychodni.

Okładka gazetki „Mama w pięknym mieście” Plakat „Mama w pięknym mieście”

Przed rozpoczęciem tej kampanii przeprowadzono badania związane z przyzwyczajeniami transportowymi gdynian. Zostaną one powtórzone po zakończeniu projektu, dzięki czemu będzie można określić efektywność akcji.

Źródło:
Urząd Miasta Gdyni
Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni

Projekt SEGMENT

SEGMENT to trzyletni projekt, który ma na celu sprawdzenie wpływu marketingowej segmentacji rynku na przekonywanie ludzi do zmiany zachowań oraz zmotywowania ich do korzystania z mniej energochłonnych środków transportu. Skoncentruje się na “punktach zwrotnych w życiu”, które skłaniają ludzi do zakwestionowania swoich dotychczasowych przyzwyczajeń transportowych. Projekt wykorzysta segmentację rynkową, aby powiększyć korzystny wpływ kampanii marketingowych ukierunkowanych na zarządzanie mobilnością. Gdynia oraz 6 europejskich miast partnerskich zastosuje założenia projektu do sprawdzenia przyjętej metodologii, a w szczególności ustali, czy założony cel może być osiągnięty na podstawie ograniczonych danych rynkowych. SEGMENT zbuduje fundamenty do wdrażania skutecznych kampanii marketingowych kształtujących pożądane zachowania transportowe w całej Europie.

Rezultaty:
• Uniwersalny model segmentacji marketingowej i metodologia gromadzenia i analizy danych maksymalizuje integrację pomiędzy wartościami życia i „punktami zwrotnymi w życiu”. Model zostanie przetestowany i wdrożony w Gdyni oraz 6 miastach partnerskich projektu, po czym będzie mógł zostać dopasowany i wykorzystany we wszystkich 27 państwach członkowskich Unii Europejskiej.

• Skuteczne kampanie marketingowe odpowiednio skierowane do określonej grupy docelowej wdrożone w Gdyni i 6 miastach partnerskich projektu, rozpoczną zmiany w postawie społeczeństwa (percepcji, satysfakcji, świadomości, przychylności, aspiracji, wartości) i zachowaniu wobec zrównoważonego transportu (mierzone poprzez porównanie wyników badań monitorujących z zebranymi wcześniej danymi z każdego miasta).

• Rozwój kompetencji i zdolności transportowych w Europie w celu zwiększenia i przyspieszenia podejmowania i wymiany najlepszych praktyk europejskich przy opracowywaniu, wdrażaniu i monitorowaniu kampanii marketingowych, udoskonalonych poprzez wykorzystanie mieszanki technik marketingowych dla ściśle określonych grup społecznych zdefiniowanych przez “punkty zwrotne w życiu”.