Drukuj

Warszawska komunikacja miejska podczas EURO 2012Od 7 czerwca, a więc dzień wcześniej przed rozpoczęciem Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, zacznie obowiązywać w Warszawie specjalna organizacja komunikacji miejskiej. Część zmian zostanie wprowadzona na czas trwania mistrzostw, czyli od 7 czerwca do 1 lipca. Pozostałe będą obowiązywały tylko podczas dni meczowych – 8, 12, 16, 21 i 28 czerwca.

Największe zmiany w komunikacji miejskiej w trakcie EURO 2012 nastąpią w 3 dzielnicach Warszawy – Śródmieściu, Pradze Południe oraz Pradze Północ. Saska Kępa objęta zostanie specjalną organizacją, przez co tylko samochody posiadające identyfikatory SK będą mogły wjeżdżać na jej teren.

Na czas mistrzostw EURO 2012 przygotowanych zostało szereg znaków i urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Będą to: znaki pionowe – ok. 1500 szt., tabliczki pod znaki w 54 wzorach – ok. 500 szt., znaki o pasach autobusowych – 281 szt., drogowskazy do lotniska – 31 szt., urządzenia bezpieczeństwa ruchu – ok. 200 szt., zapory drogowe – ok. 200 mb oraz tablice informujące o objazdach – 32 wzory – 71. Natomiast Zarząd Transportu Miejskiego do obsługi mistrzostw piłkarskich dodatkowo przeznaczy 20 pociągów metra, 7 pociągów SKM, 70 pociągów tramwajowych oraz 275 autobusów.

Poradnik dla mieszkańca

Aby ułatwić warszawiakom poruszanie się po stolicy w czasie mistrzostw Euro 2012, miasto przygotowało specjalny poradnik. Dotrze on do większości mieszkańców 3 dzielnic najbardziej obarczonych zmianami, za pośrednictwem spółdzielni mieszkaniowych i urzędów dzielnic. Poradniki będą dystrybuowane także w wydziałach obsługi mieszkańców pozostałych dzielnic. Od 1 czerwca do wyczerpania nakładów będą rozdawane na stołecznych ulicach, np. przy stacjach metra. Także wolontariusze w pierwszych dniach otwarcia strefy kibica, tj. od 7 czerwca, będą rozdawać poradnik odwiedzającym strefę.

Stołeczne inwestycje

Tramwaje Warszawskie zamówiły w bydgoskiej firmie PESA 186 tramwajów typu „Swing” za ok. 1,5 mld zł. Na dzień dzisiejszy w Warszawie jeździ już 112 składów Pesa „Swing”, do dnia rozpoczęcia rozgrywek będzie ich 120. Szybka Kolej Miejska zakupiła za 300 mln zł 13 składów typu „Elf” produkcji firmy PESA, które będą obsługiwały połączenie na lotnisko. Miejskie Zakłady Autobusowe sukcesywnie wymieniają tabor – od 2007 r. zakupiły 700 nowych autobusów.

Ciąg ulic Aleje Jerozolimskie-most Poniatowskiego-al. Poniatowskiego – od placu Zawiszy aż do ronda Waszyngtona przeszedł remont. Ułożone zostały nowe chodniki (ponad 32 tys. m kw.), zatoki parkingowe, wyremontowane przejścia podziemne (przy rondzie Waszyngtona oraz wejścia wraz windami przy rondzie Dmowskiego). Ponad to, odnowione zostały latarnie, balustrady, wieżyce na moście. Nowe chodniki są także w al. Waszyngtona (od ul. Międzynarodowej do ul. Kinowej), na ul. Kijowskiej, Zamoyskiego oraz Skaryszewskiej.

Wymieniona została nawierzchnia następujących ulic: pl. Zawiszy, ronda Waszyngtona, al. Poniatowskiego, Trasy Łazienkowskiej, ronda Jazdy Polskiej, Pułkowej, Zamoyskiego, Wału Miedzeszyńskiego, Wybrzeża Szczecińskiego, Żupniczej, Zwycięzców, Lubelskiej, Kijowskiej, Skaryszewskiej. Nowy jest murek Parku Skaryszewskiego (od ul. Zamoyskiego) i schody na nabrzeże Wisły (wzdłuż ul. Wybrzeże Szczecińskie).

Przebudowana została ul. Wybrzeże Szczecińskie (od mostu Poniatowskiego do ul. Sokolej wraz z łącznicą do mostu Poniatowskiego). Rewitalizację przeszedł ciąg ulic Francuskiej i Paryskiej, Emilii Plater. Zmodernizowane zostało torowisko tramwajowe w ciągu ul. Targowej i al. Zielenieckiej.

Z kolei PKP zbudowały łącznik kolejowy na Lotnisko Chopina oraz przeprowadziły modernizację stacji: Stadion, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia. W pobliżu kolejowego Dworca Wschodniego na ul. Lubelskiej powstał nowy dworzec dla autobusów, a na ul. Kijowskiej remont przeszła pętla komunikacji miejskiej.

Informacja - funkcjonowanie komunikacji miejskiej podczas UEFA EURO 2012 (WORD)

Inwestycje Euro (PDF)

Źródło: UM Warszawa