Drukuj

Do Olsztyna po prawie 50 latach nieobecności wrócą tramwaje. Za 2 lata pojadą dwutorową trasą, wybudowaną z Programu Rozwój Polski Wschodniej.

Nowych tramwajów będzie piętnaście. Miasto kupi tramwaje dwukierunkowe, bo pojadą one także dwoma jednotorowymi odgałęzieniami, do Kortowa 1 i do Wysokiej Bramy. Będzie w nich wi-fi.

Projekt „Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie” obejmuje nie tylko powstanie linii tramwajowej, ale także przystosowanie ulic do ruchu tramwajowego i zintegrowanie zbiorowej komunikacji szynowej z istniejącą już autobusową. Całkowita wartość projektu to prawie 500 mln zł. To dużo, dlatego sfinansowanie zintegrowanego systemu transportu publicznego w Olsztynie wymaga osobnej zgody Komisji Europejskiej.

Olsztyn nie zapomina o estetycznym uporządkowaniu miasta ani o konsultacjach z mieszkańcami. W 2011 r. powstał SIM, czyli system informacji miejskiej. Ureguluje wygląd przystanków autobusowych i tramwajowych, tablic z nazwami ulic i numerami domów, ulicznych map, kierunkowskazów i tablic informacyjnych dla pieszych.

Tylko do 29 sierpnia 2012 r. trwa sonda, która pomoże ustalić wygląd tramwajów i autobusów. Do wyboru są kolory: zielony, limonkowy, srebrny, biały. Część propozycji kolorystycznych to projekty internautów.

- Będziemy drugim miastem w Polsce (obok Szczecina), które połączy kolorystykę SIM (systemu informacji miejskiej), meblowania i komunikacji miejskiej - podkreśla Marcelina Chodyniecka-Kuberska, asystentka prezydenta ds. estetyzacji. - Staniemy się liderami systemowego działania na rzecz poprawy wizerunku miasta. Wybierając głównie ciepły zielony kolor chcieliśmy, aby komunikacja kojarzyła się mieszkańcom przyjaźnie. Mamy też nadzieję, że dzięki temu tramwaj stanie się jedną z ikon miasta. Nie braliśmy pod uwagę innych kolorów (żółtego, czerwonego), gdyż powtarzają się one w wielu miastach i nie są stosowane ani w naszym SIM-ie, ani w identyfikacji graficznej miasta.

Źródło: Zarząd Komunikacji Miejskiej w Olsztynie