Drukuj

Dofinansowanie z UE na zrównoważoną mobilnośćKomisja Europejska ogłosiła 20 zwycięskich inicjatyw, które otrzymają po 7 tys. euro wsparcia na dalszą działalność na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jednym z nagrodzonych jest Urząd Miasta w Dębicy za kampanię „Dzień bez Samochodu”.

W lipcu 2012 roku Komisja rozpoczęła kampanię „Do the Right Mix”, której celem było zapewnienie wsparcia oraz promocja lokalnych, regionalnych oraz krajowych działań na rzecz zrównoważonej mobilności w całej Europie. Na stronie kampanii zostało zarejestrowanych ponad 200 inicjatyw, z czego połowa aplikowała o dofinansowanie. Zwycięzcy zostali wybrani spośród wniosków, które można było zgłaszać do 15 października. Z każdego kraju została wybrana jedna najbardziej znacząca działalność.

Kolejny nabór wniosków rozpocznie się w marcu 2013 roku.

Inicjatywy, które zostały wybrane w pierwszej edycji i otrzymają dofinansowanie to:

Austria - Klimastaffel 2013

To kampania informacyjna, która promuje proekologiczne podróżowanie – środkami transportu publicznego, a przede wszystkim rowerem. W jej ramach organizowane są rajdy, których uczestnicy wspólnie przemieszczają się rowerami lub autobusami, a na przystankach organizowane są quizy lub warsztaty o tematyce środowiskowej. W projekt zaangażowanych jest wiele szkół – zgodnie z przekonaniem, że dzisiejsi uczniowie będą w przyszłości decydentami kształtującymi również politykę ochrony środowiska.

Belgia – „Polujesz na okazje? Zostaw samochód w domu”

W belgijskim mieście Ghent zorganizowano kampanię z okazji letnich wyprzedaży (od połowy czerwca do końca lipca), która została skierowana do klientów. Zachęcała do pozostawienia samochodu w domu, aby nie narażać się na długotrwałe stanie w korkach oraz nerwowe szukanie wolnego miejsca parkingowego przed centrami handlowymi. Twórcy kampanii wykorzystali plakaty, reklamę w prasie regionalnej i lokalnej telewizji. Akcja ma być powtarzana przy okazji każdego sezonu wyprzedaży – najbliższa już w grudniu.

Bułgaria – „Razem możemy coś zmienić”

W Burgas, podczas Tygodnia Zrównoważonej Energii, odbędzie się Muzyczna Parada Rowerów. W pierwszym dniu działania będą obejmowały dystrybucję broszur, koszulek, akcesoriów rowerowych i czapek z logo „Do the Right Mix” uczestnikom wydarzenia. Drugiego dnia odbędzie się parada, prowadzona przez orkiestrę. Zorganizowane będą również zawody bezpiecznej jazdy dla najmłodszych rowerzystów. Organizatorzy domagają się działań ułatwiających komunikację rowerową w mieście, a także m.in. ograniczenia prędkości w okolicach szkół.

Chorwacja

W kwietniu każdego roku w mieście Slavonski Brod obchodzony jest dzień chorwackiego pisarza Ivana Brlić Mažuranić. W przyszłym roku obchody będą połączone z zagadnieniami zrównoważonej mobilności. W pięciu przedszkolach będą na ten temat zorganizowane warsztaty, np. dotyczące jazdy na rowerze. Każde przedszkole otrzyma dwa rowery i w ostatnim dniu uroczystości odbędzie się wycieczka rowerowa, a po niej zajęcia muzyczne dla dzieci.

Czechy – „Rowerem do pracy”

Zainspirowane podobnymi kampaniami w Austrii, Danii i Węgrzech, czeskie organizacje będą rywalizować w promowaniu podróżowania rowerem. Prawie jedna trzecia wszystkich podróży to dojazdy do i z pracy. Celem tej inicjatywy jest dążenie do tego, aby w maju 2013 roku 100 proc. tych dojazdów odbyło się na rowerach. Chodzi również o poprawienie wizerunku i popularności kolarstwa. W kampanii wezmą udział mieszkańcy wielu miast, a także zaproszone gwiazdy.

Francja

Akcja ma na celu wykształcenie nowej kultury mobilności, proponując rezygnację z samochodu przy krótkich podróżach. Obecnie bardzo niewiele osób korzysta z rowerów. Celem kampanii jest przekonanie mieszkańców, aby przemieszczali się pieszo lub na rowerze, jeśli mają do pokonania mniej niż 2 km. Oczekiwany rezultat to przyjęcie tego zwyczaju przez 10 proc. mieszkańców do marca 2013 roku.

Niemcy

W Monachium postanowiono przekonać mieszkańców o korzyściach płynących z połączenia zrównoważonych środków transportu – roweru, wypożyczalni samochodowej oraz komunikacji miejskiej. W tej akcji kilkadziesiąt osób będzie miało dostęp do wszystkich trzech rodzajów transportu. Każdy z nich można będzie zarezerwować on-line lub przez telefon 24 godziny na dobę. W okresie pilotażowym badana grupa będzie mogła korzystać z trzech samochodów, dwóch rowerów, przyczepki rowerowej oraz dwóch biletów komunikacji miejskiej. Później wśród uczestników zostanie przeprowadzona ankieta w celu określenia wpływu na zachowanie badanych oraz wprowadzenia ewentualnych zmian w projekcie.


Węgry – Miejski wyścig rowerów

W Budapeszcie, w celu podniesienia świadomości na temat spraw środowiskowych oraz wypromowania komunikacji rowerowej, odbędzie się pierwszy miejski wyścig rowerów. Impreza odbędzie się 4 maja wzdłuż ruchliwej ulicy w centrum Budapesztu. Wyścig organizowany jest w dwóch grupach wiekowych (dzieci do lat 14 oraz dorośli) oraz na różne dystanse (od 100-500 metrów do 1-5 kilometrów). Uczestnicy będą również sklasyfikowani w zależności od dyscypliny – oddzielnie pojadą rowery górskie, miejskie czy wyścigowe.

Irlandia

Kampania odbędzie się w marcu na terenie miasta Cork oraz przedmieściach, gdzie kursują autobusy i podmiejskie pociągi. Każdego tygodnia będzie to nowa inicjatywa skierowana do konkretnej grupy odbiorców, wraz z kilkoma uzupełniającymi wydarzeniami angażującymi wszystkich mieszkańców. Główne obszary zainteresowań twórców kampanii to szkoły i uczelnie, miejsca pracy i rekreacji oraz centra handlowe, gdzie będzie promowana zrównoważona mobilność.

Włochy – Zintegrowana mobilność dla społeczeństwa

Głównym celem projektu jest zachęcenie jak największej liczby mieszkańców do pozytywnej i trwałej zmiany w zachowaniach dotyczących mobilności. Wyznaczona zostanie grupa co najmniej 20 osób, która ma zmienić swoje nawyki. Mają zostać także stworzone warunki, które pozwolą na wspieranie zmian w zachowaniach transportowych mieszkańców w dłuższej perspektywie, a także podniesienie świadomości zrównoważonej mobilności miejskiej.

Łotwa

Na terenach gmin wiejskich będą organizowane cykle seminariów edukacyjnych, na których mieszkańcy i pracownicy lokalnych instytucji mają się dowiedzieć o przyjaznych dla środowiska sposobach podróżowania, np. o elektrycznym rowerze. Uczestnicy seminariów nie tylko dowiedzą się o zaletach ograniczenia emisji CO2, ale będą mieli także szansę wypróbowania elektrycznego jednośladu. Następnie będą organizowane konkursy między różnymi łotewskimi instytucjami, których pracownicy będą mogli korzystać w e-roweru zamiast z samochodu. O zwycięstwie zdecyduje liczba przejechanych kilometrów.

Holandia

Akcja ma zachęcić mieszkańców Utrechtu do wspólnego korzystania z samochodów i jednoczesnej zmiany nawyków związanych z mobilnością. Nadrzędnym celem jest zmniejszenie liczby samochodów na ulicach i parkujących przy nich. Aby zrozumieć wyzwania stojące przed uczestnikami akcji, przeprowadzono badanie w celu określenia ich stylu życia i cech charakterystycznych. Przy okazji będą organizowane imprezy typu Road show z udziałem udostępnionych samochodów. Ponadto zostanie przeprowadzony mailing promocyjny informujący o zaletach zrównoważonego transportu.

Polska – Dzień bez Samochodu

Burmistrz Dębicy, w porozumieniu z miejskim przewoźnikiem, ustanowi w mieście Dzień bez Samochodu, w którym mieszkańcy będą mogli za darmo jeździć komunikacją miejską. Dodatkowo będą dystrybuowane ulotki na temat zrównoważonego transportu i szczegółowymi informacjami o tym, jak korzystanie z transportu zbiorowego może pomóc w ochronie środowiska i ograniczyć zanieczyszczenia. Informacje na temat kampanii będą promowane w mediach i przy pomocy plakatów.

Portugalia

Informowanie społeczeństwa to najważniejszy aspekt, który należy uwzględnić przy promowaniu zmian behawioralnych, w tym przypadku korzystania z transportu publicznego oraz rowerów. Organizator kampanii, organizacja pozarządowa Quercus, ma doświadczenie w edukacji ekologicznej, głównie dzięki prowadzeniu cotygodniowego  jednominutowego show „Zielona Minuta” w czasie porannego programu telewizyjnego na kanale RTP1. Okazało się, że program, dzięki zrozumiałemu językowi i jasnym komunikatom, w bardzo udany sposób promuje zmianę stylu życia na proekologiczny. Quercus będzie organizował spotkania dla uczniów w wieku od 6 do 18 lat, produkcję i dystrybucję materiałów informacyjnych oraz kontynuował „Zieloną Minutę”.

Rumunia – Lubię rower!

W maju 2013 roku w Bukareszcie odbędzie się marsz pod hasłem „Lubię rower!”. Przy okazji odbędzie się zbieranie podpisów pod petycją do Rady Miasta. Rowerzyści przejadą ustaloną trasę mijając największe atrakcje turystyczne i główne instytucje. Wydarzenie ma promować działania na rzecz zrównoważonej mobilności również dzięki wykorzystaniu materiałów promocyjnych i haseł.

Słowacja – Wykształceni urbaniści = Zrównoważone Plany Mobilności Miejskiej

W Bańskiej Bystrzycy odbędzie się szkolenie na temat najlepszych praktyk w zakresie planowania mobilności w miastach. Celem jest edukacja osób odpowiedzialnych za transport i komunikację dzięki przykładom z innych krajów.

Słowenia – „Rusz się”

Praktyczne i nowoczesne działanie opiera się na stworzeniu strony internetowej, która sprawi, że jazda na rowerze po Lublanie stanie się łatwiejsza, bezpieczniejsza i przyjemniejsza. Organizatorzy wierzą, że, dzięki niewielkiemu obszarowi i płaskiemu ukształtowaniu terenu, Lublana może stać się rowerową Mekką. Warunkiem jest jednak stworzenie odpowiedniego wsparcia dla cyklistów. W tworzenie strony zostaną zaangażowani mieszkańcy, którzy będą mogli przesyłać opisy, wskazówki i zdjęcia swoich ulubionych tras. Strona będzie wykorzystywała mapy Google, a ponadto będzie posiadała kilka unikalnych funkcji, takich jak kalkulator oszczędności kosztów czy zmniejszenia emisji CO2. Będzie także zawierała treści edukacyjne, artykuły i filmy o zrównoważonej mobilności.

Hiszpania – Twoja przenośna siłownia

Akcja ma na celu promocję ruchu pieszego i rowerowego w centrum Madrytu oraz zwiększenie świadomości społecznej w zakresie zrównoważonej mobilności w miastach. Kampania w humorystyczny sposób przekonuje, że codzienne chodzenie i jazda na rowerze jest zdrowsze, tańsze i wygodniejsze niż chodzenie do siłowni.

Szwecja – Konkurs rowerowy w południowo-wschodniej Szwecji

Celem szwedzkiej kampanii jest zachęcenie ludzi do jak najczęstszych podróży rowerem, tradycyjnym lub elektrycznym, zamiast samochodem. W południowo-wschodniej Szwecji przez sześć wiosennych tygodni trwa konkurs rowerowy dla firm i instytucji. Ich pracownicy tworzą zespoły i rejestrują się w specjalnym portalu, aby wziąć udział w zawodach. Podczas rywalizacji zostanie przetestowanych kilka innowacyjnych egzemplarzy, np. składane, elektryczne rowery.

Wielka Brytania

W Salisbury zostanie zorganizowana nowoczesna kampania łącząca ideę carpoolingu (udostępnianie miejsca we własnym samochodzie, dzielenie się kosztami przejazdu) z nagrodami pieniężnymi. Od początku 2013 roku członkowie Salisbury Car Share będą mogli otrzymać nagrody pieniężne za każdą zarejestrowaną podróż z podwożonym pasażerem. Użytkownicy mogą za pomocą Internetu zamieszczać oferty jako kierowcy udostępniający miejsce w samochodzie lub szukający podwiezienia pasażerowie. System komputerowy nie tylko identyfikuje zbieżne terminy, miejsca wyjazdu i cel podróży, ale także bierze pod uwagę preferowany czas podróży, wybraną trasę, a nawet gust muzyczny podróżnych.

Źródło: dotherightmix.eu

Tł. Ilona Hałucha