Drukuj

Spójność poszczególnych wspólnot samorządowych może być zachowana jedynie pod warunkiem łatwej dostępności komunikacyjnej poszczególnych miejsc, w których świadczone są usługi publiczne. Pociąga to za sobą konieczność zagwarantowania zarówno właściwej jakości dróg, jak i sprawnego systemu transportu publicznego.

Tymczasem od wielu lat największym wyzwaniem stojącym przed samorządami terytorialnymi jest gruntowna modernizacja i rozbudowa sieci dróg. Nadrobienie ogromnych zaniedbań w tym zakresie, jest wyzwaniem, od realizacji którego zależy dalszy rozwój społeczny i gospodarczy Polski.

Aby zmienić tę niekorzystną sytuację konieczne jest kompleksowe uporządkowanie sieci drogowej, dostosowanie kategorii dróg do ich faktycznej roli, obciążenia i parametrów technicznych. Naszym zdaniem oznacza to konieczność zmiany kategorii niemal 40 procent dróg. Zwracamy w szczególności uwagę na problem dróg wewnętrznych powszechnego korzystania, stanowiących własność Skarbu Państwa. Na utrzymanie takich dróg nie są przeznaczone żadne środki. Powstrzymanie destrukcji tych dróg wymaga albo zapewnienia odpowiednich środków, albo przypisanie ich do odpowiedniej kategorii dróg publicznych, np. dróg gminnych.

Niezbędne jest także zapewnienie samorządom terytorialnym dodatkowych środków finansowych na modernizację i rozbudowę sieci drogowej.

Dlatego uważamy za niezbędne:

Obserwacja pierwszego okresu funkcjonowania nowej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym powoduje obawy, że utrzymanie właściwej sieci międzygminnych połączeń komunikacyjnych może być zbyt dużym obciążeniem finansowym. Wynika to w szczególności z nieuwzględnienia w prawie polskim dopuszczanej przez prawo unijne instytucji prawa wyłącznego – umożliwiającego operatorowi pokrywanie kosztów linii nierentownych z dochodów z linii rentownych. W związku z tym wnosimy o dokonanie odpowiedniej zmiany ustawowej.

Jednocześnie apelujemy o skierowanie do prac legislacyjnych przygotowanego przez Związek Powiatów Polskich projektu nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym – rozwiewającej istniejące wątpliwości co do podmiotów odpowiedzialnych za pokrycie kosztów przechowywania pojazdów usuniętych przed laty z dróg publicznych.

Przewodnicząca

XVI Zgromadzenia Ogólnego

Związku Powiatów Polskich

Marzena Kempińska

Wisła, 9 kwietnia 2013 r.