Kamera na ul. Hallera w Gdańsku została zamontowana ponad tydzień temu. Każdego dnia rejestruje ona około 75 zdarzeń drogowych.
Średnio 10 zdarzeń w ciągu każdej godziny szczytu (7.00-9.00 oraz 15.00-18.00) oraz 1-2 zdarzenia podczas pozostałych godzin. Takie są statystyki pierwszych dni pracy kamery rejestrującej zdarzenia na ul. Hallera w Gdańsku (w pobliżu ul. Konarskiego). Przepisy łamią samochody osobowe, ciężarowe a nawet autobusy.
- Już pierwszego dnia zarejestrowała ponad 70 zdarzeń – informuje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Wszystkie zdjęcia są analizowane, po analizie przekazywane są policji, która w stosunku do łamiących przepisy kierowców podejmie odpowiednie kroki zmierzające do ich ukarania - dodaje Tomasz Wawrzonek.
Kamera została zamontowana po zdarzeniu, do którego doszło w tym miejscu w długi listopadowy weekend – pieszy został potrącony na pasach przez nadjeżdżający od strony Nowego Portu samochód osobowy. - Sukcesywnie stosujemy w tym miejscu elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu - są już znaki aktywne ostrzegające o przejściu, są tzw. kocie oczka oznaczające bardzo wyraźnie przejście, jest też oznakowanie wyłączające z ruchu część jezdni bezpośrednio przed przejściem, teraz stanęła tam kamera rejestrująca wykroczenia – wyjaśnia Tomasz Wawrzonek. Pojawił się też pomysł, aby na wiosnę w rejonie przejścia zamontować również szykanę zmuszająca kierowców do zmniejszenia w tym miejscu prędkości jazdy.
Zanim to jednak nastąpi, zrealizowany zostanie prawdopodobnie jeszcze jeden pomysł. Utworzony zostanie w tym miejscu tak zwany tram-pas, zwiększający bezpieczeństwo ruchu oraz umożliwiający tramwajom swobodny przejazd wzdłuż tego fragmentu ulicy Hallera w godzinach szczytu. - Tarm-pas powstanie przez wyłącznie z ruchu samochodowego torowiska tramwajowego na fragmencie ulicy Hallera od skrzyżowania z ul. Kliniczną do przejścia dla pieszych – zapowiada Tomasz Wawrzonek. Oznacza to, iż pojazdy samochodowe będą mogły się poruszać w tym obszarze tylko jednym pasem ruchu. Z tego też powodu trzeba będzie ograniczyć skręt w lewo z ul. Klinicznej w Hallera z dwóch do jednego pasa ruchu.
- Strefa wyłączona z ruchu zostanie wyznaczona oznakowaniem poziomym, dodatkowo wygrodzona będzie specjalnymi separatorami. Do tego zlikwidowany zostanie jeden pas skrętu w lewo z ul. Klinicznej w ulicę Hallera – dodaje Tomasz Wawrzonek.
Jeśli zmiany zostaną zaopiniowane przez komisję bezpieczeństwa ruchu drogowego, powinny wejść w życie do połowy grudnia.
Źródło: ZDiZ w Gdańsku