Drukuj

Zakończyła się budowa wiaduktu kolejowego w Nowej Dębie. Nowy obiekt w ciągu drogi krajowej nr 9 kosztował prawie 8 mln zł.

Nowy wiadukt powstał na zlecenie rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa została zrealizowana przez firmę Skanska w 17 miesięcy. Poprzedni obiekt pochodził z 1986 roku i był już w złym stanie technicznym.

Nowy jednoprzęsłowy wiadukt ma długość prawie 34 metrów i szerokość ponad 14 metrów. Oparty jest na przyczółkach posadowionych na palach. Na wiadukcie powstały obustronne chodniki oraz bariery bezpieczeństwa. Inwestycja obejmowała także wybudowanie dojazdów do nowego wiaduktu o długości 213 metrów oraz odwodnienie wiaduktu i korpusu drogi.

Mimo rozbiórki starego wiaduktu, przez cały okres trwania inwestycji kierowcy mieli zapewniony przejazd w rejonie inwestycji. Ruch odbywał się wybudowanym mostem objazdowym. Prace prowadzone były nad czynną linią kolejową.



Wiadukt w Nowej Dębie Skanska wybudowała nad Linią Hutniczą Szerokotorową, dawniej zwaną Linią Hutniczo-Siarkową (w skrócie LHS). LHS (tzw. szeroki tor) to najdłuższa w Polsce linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej wysuniętą na zachód linią szerokotorową w Europie. Łączy przejście kolejowe z Ukrainą w Hrubieszowie ze Sławkowem w województwie śląskim. Długość linii, przebiegającej m.in. przez Zamość, Biłgoraj i Olkusz, liczy prawie 400 km.

Źródło: Skanska