Drukuj

Budowa pierwszego z gliwickich odcinków „średnicówki” rozpoczęła się w lipcu ubiegłego roku. W ostatnich dniach października został oddany do użytku przebudowany fragment ul. Kujawskiej wraz z rondem u zbiegu z ul. Błonie.

Roboty inżynieryjne na G1 są już mocno zaawansowane. Na tym odcinku trasy powstaje pięć obiektów – wiadukty drogowe nad torami kolejowymi, ul. Wschodnią, ul. Błonie, ul. Kujawską i autostradą A1 oraz most nad rzeką Kłodnicą, a także dziewięć przepustów zgodnie z wymogami środowiskowymi. Wkrótce rozpocznie się betonowanie płyt na łącznicach i trasie głównej węzła DTŚ z autostradą A1.

W przypadku realizacji odcinka G1 nie ma także większych utrudnień w ruchu, gdyż trasa w większości przebiega poza miejską zabudową. Utrudniona jest jednak jazda po autostradzie A1, co niestety potrwa również w 2014 roku. Do końca września przyszłego roku pierwszy odcinek DTŚ, którego wykonawcą jest Skanska, ma zostać otwarty.

Od stycznia tego roku trwa także budowa drugiego odcinka DTŚ – od ul. Kujawskiej do węzła ul. Portowej z drogą krajową nr 88. Ten fragment, oznaczony jako G2, realizują Eurovia Polska S.A. i Bilfinger Infrastructure S.A. Ten odcinek jest dłuższy i bardziej skomplikowany. Na G2 powstanie aż 14 obiektów inżynierskich – wiaduktów, mostów, kładek oraz tunel o długości 493 metrów, którym trasa zostanie poprowadzona pod ulicami Zwycięstwa i Dworcową.

W 2013 roku roboty koncentrowały się głównie na przebudowie wszystkich sieci (kanalizacyjnej, wodociągowej, gazowej, ciepłowniczej, teletechnicznej i elektroenergetycznej). Rozpoczęła się także budowa dziewięciu obiektów – wiaduktu w ciągu DK 88 nad DTŚ i rzeką Kłodnicą, kładki technologicznej w rejonie ul. Orlickiego, wiaduktów i kładek dla pieszych w ciągu ul. Konarskiego i wschodniej obwodnicy Gliwic, wiaduktu w ciągu DTŚ nad ul. Królewskiej Tamy i dużego mostu na styku z G1 – nad Kłodnicą i terenami zalewowymi. Ruszyły także zasadnicze prace nad budową tunelu w samym centrum miasta.

Wszystkie zadania planowane na ten rok zostaną wykonane. Jednak problemy z finansowaniem inwestycji sprawiły, że nie uda się zakończyć budowy do końca przyszłego roku. Finał prac na odcinku G2 jest planowany na koniec września 2015 r.

Aktualnie zamknięte są odcinki DK 88, ulic: Portowej, Dubois, Konarskiego i ulica Fredry. Utrudnienia (ograniczenia szerokości jezdni czy ruch wahadłowy) kierowcy spotkają też na ulicach: Królewskiej Tamy, Robotniczej, Franciszkańskiej, Wincentego Pola i Sienkiewicza. Kolejne zmiany w organizacji ruchu są planowane na 2014 r.

Źródło: UM Gliwice