Drukuj

1 grudnia sieć dróg płatnych powiększyła się o kolejne 120 kilometrów. Obecnie systemem objętych jest blisko 2653 kilometrów dróg krajowych, ekspresowych i autostrad na terenie całego kraju. Docelowo, w 2018 r. elektroniczny system poboru opłat viaTOLL może działać na ok. 7 tys. kilometrów dróg zlokalizowanych w całej Polsce.

Tylko w bieżącym roku, w okresie od 1 stycznia do 30 listopada, na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) wpłynęło ponad 1,08 mld zł. z Krajowego Systemu Poboru Opłat (KSPO). Łącznie, od początku funkcjonowania, Krajowy System Poboru Opłat zebrał ponad 2,406 mld zł.

Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL działa od lipca 2011 r. W początkowej fazie obejmował ok. 1565 kilometrów dróg. 1 lipca 2012 r. został rozszerzony o 325 kilometrów, 12 stycznia 2013 r. – o 140 kilometrów, a 30 marca o kolejne 160 kilometrów. Ostatnie rozszerzenia miały miejsce w czwartym kwartale bieżącego roku. 31 października sieć dróg płatnych powiększyła się o 343 kilometry - było to największe rozszerzenie w dotychczasowej historii systemu.



***

Statystyki
W momencie startu w systemie viaTOLL zarejestrowanych było nieco ponad 300 tys. pojazdów, jednak już po dwóch miesiącach liczba ta się podwoiła. Obecnie liczba zarejestrowanych pojazdów wynosi ponad 751 tys. W ramach systemu wydano około 1,4 mln urządzeń pokładowych viaBOX. W ciągu miesiąca za ich pomocą rejestrowanych jest łącznie ponad 50 mln transakcji, czyli pojedynczych przejazdów pod bramownicą.

Zdecydowana większość, bo aż 63,2% wszystkich pojazdów w systemie, to użytkownicy krajowi. Pozostałe 36,8% to użytkownicy zagraniczni, wśród których najliczniejszymi grupami są Niemcy (5,8%), Litwini (3,68%) oraz Czesi (3,24%). Na kolejnych miejscach plasują się natomiast Ukraińcy, Rosjanie, Słowacy, Rumuni, Węgrzy, Białorusini oraz Łotysze.Użytkownicy zarejestrowani w systemie viaTOLL w przeważającej większości rozliczają się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay). Tylko co piąty (21,3%) korzysta z kont z odroczoną płatnością (post-pay).

viaTOLL jako narzędzie polityki środowiskowej
Dzięki zróżnicowaniu stawek opłat system viaTOLL w krótkim czasie stał się narzędziem polityki środowiskowej. Najniższe stawki opłaty elektronicznej przewidziane są dla nowoczesnych pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin (Euro 5 i Euro 6). W listopadzie 2011 r. największy udział w rejestracjach miały pojazdy o klasie Euro 3 (34,4%), a na drugim miejscu Euro 5 (20,2%). Obecnie proporcje te się odwróciły i najliczniej reprezentowane są auta klasy Euro 5 (33,26%) i Euro 3 (27,1%). Na kolejnych miejscach znajdują się natomiast pojazdy klasy Euro 4 (14,78 %), Euro 2 (13,35%), Euro 0 (8,43%), Euro 1 (2,66%) oraz Euro 6 (0,42%).

Źródło: viaTOLL