Drukuj

Do połowy marca br. potrwają konsultacje społeczne dotyczące świadczenia i korzystania z informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Wynik konsultacji zostanie poddany analizie pod kątem kosztów i korzyści świadczenia w całej Unii z tego typu informacji o ruchu drogowym na podstawie dyrektywy 2010/40/UE (tzw. dyrektywy ITS).

W konsultacjach mogą wziąć udział obywatele, krajowe, regionalne i lokalne władze publiczne, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe oraz środowiska akademickie i przedsiębiorcy – wszyscy, którzy mogą świadczyć lub korzystać z informacji o ruchu w czasie rzeczywistym, a także uczestniczyć w zbieraniu, przetwarzaniu i wymianie danych niezbędnych do zapewnienia tej usługi.

Informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym mają zapewnić użytkownikom dróg przydatnych, dokładnych i aktualnych danych o sieci dróg, obowiązujących ograniczeniach prędkości czy utrudnieniach, zalecanych trasach objazdowych, szacowanym czasie podróży, korkach, wypadkach, robotach drogowych, warunkach pogodowych i innych istotnych informacjach wpływających na bezpieczeństwo. Dodatkowo mogą one  obejmować wszelkie inne informacje istotne dla planowania i realizacji podróży.

Najliczniejszą grupą użytkowników informacji o ruchu drogowym są obywatele – kierowcy i pasażerowie transportu publicznego, ale korzystają z nich także zarządcy dróg, operatorzy komunikacji miejskiej czy dostawcy usług ITS.

Dyrektywa ITS przewiduje przyjęcie specyfikacji w celu zapewnienia zgodności, interoperacyjności i ciągłości świadczenia usług informacyjnych w czasie rzeczywistym w całej UE. Specyfikacje te powinny zawierać wymagania, że np. informacje o ruchu drogowym w całej UE muszą być dokładne i dostępne nawet poza granicami krajów. Ponadto, powinny określać wymogi dotyczące gromadzenia informacji o drogach, ruchu i transporcie oraz ich wykorzystywania na potrzeby map cyfrowych. Komisja Europejska przyjęła już specyfikacje minimalnych wymogów dotyczących „powszechnych informacji o ruchu” związanych z bezpieczeństwem drogowym. Celem tej inicjatywy było wczesne ostrzeganie kierowców o niespodziewanych i niebezpiecznych sytuacjach w ruchu i warunkach drogowych, aby umożliwić im lepsze dostosowywanie stylu jazdy i unikanie potencjalnych wypadków.

Kwestionariusz dostępny jest on-line: http://ec.europa.eu/eusurvey/runner/eu-wide-rtti-services

IH

Źródło: Komisja Europejska