Spis treści

Projektowany podsystem zarządzania bezpieczeństwem będzie służył do wykrywania, dokumentowania i karania groźnych dla bezpieczeństwa ruchu zachowań kierujących pojazdami takich jak: przekroczenie prędkości, przejazd na czerwonym świetle. System będzie wykorzystywał urządzenia wizyjne o wysokiej rozdzielczości wyposażone w mechanizm automatycznego rozpoznawania numeru rejestracyjnego pojazdu. Urządzenia będą umieszczone nad jezdnią w odległości zapewniającej poprawne odczytanie numeru rejestracyjnego pojazdów. Urządzenia te na podstawie sygnału z odpowiednio rozmieszczonych detektorów pojazdów (video detektorów, pętli indukcyjnych), sterownika sygnalizacji świetlnej i miernika prędkości pojazdu, po wykryciu wykroczenia zarejestrują jego obraz. Zapamiętany obraz zostanie przesłany w sposób automatyczny do serwera systemu wraz ze zdekodowanym numerem pojazdu oraz informacją dotyczącą czasu, miejsca i rodzaju wykroczenia w celu dalszego przetwarzania.

Zastosowane urządzenia wizyjne zostaną jednocześnie włączone do systemu identyfikacji pojazdów. Działaniem systemu identyfikacji pojazdów będzie zarządzało odpowiednie oprogramowanie wyszukujące. Oprogramowanie systemu centralnego umożliwi wykorzystanie danych (obrazy, numery rejestracyjne, parametry ruchu, moment pojawienia się w polu widzenia kamery) do szeregu analiz:

  • identyfikacji pojazdów poszukiwanych;
  • odcinkowego pomiaru prędkości;
  • analizy stanu przejezdności sieci drogowej poprzez śledzenie losowo wybranych pojazdów;
  • pomiary czasów przebywania kolejnych odcinków – wybierany losowo pojazd-pilot.
  • Dostęp do systemu identyfikacji pojazdów umożliwiony będzie jedynie dla niektórych, uprawnionych operatorów.

Podstawowe funkcje dostarczane przez system identyfikacji pojazdów:

  • określenie i rejestrowanie wykroczeń polegających na przekroczeniu średniej prędkości na zadanym odcinku, pomiędzy co najmniej dwoma stanowiskami identyfikacji pojazdów;
  • określenie prędkości podróży w różnych relacjach w sieci drogowej na podstawie pomiaru czasu przejazdu w sieci losowo wybranych pojazdów;
  • wyszukanie pojazdu o zadanym numerze lub fragmencie numeru i przekazanie jego lokalizacji na terminal operatora – automatyczne wyszukiwanie i śledzenie pojazdów – funkcja przeznaczona zasadniczo dla służb mundurowych.

Komplet danych w postaci zdjęcia, numeru rejestracyjnego pojazdu oraz informacji o wykroczeniu będzie gromadzony w bazie danych oraz przesyłany automatycznie do innych systemów krajowych m.in. do centrum mandatowania tworzonego przez Inspekcję Transportu Drogowego.

Tomasz Wawrzonek
Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.