Spis treści

Bezpieczeństwo w transporcie zbiorowym – infrastrukturaW większości pojazdy drogowego transportu zbiorowego poruszają się w ruchu ogólnym. Jednak z uwagi na coraz powszechniejsze wdrażanie polityki zrównoważonej mobilności, szczególnie w większych miastach, gdzie problemy kongestii są najpoważniejsze, zaczęto wprowadzać autobusy na wydzielone pasy ruchu lub torowiska tramwajowe, oddzielać ruch transportu zbiorowego od reszty pojazdów, jak również budować estakady, mosty i tunele wyłącznie do obsługi transportu zbiorowego.

Infrastruktura transportowa polskich miast, w tym Krakowa, wywodzi się głównie z poprzedniego systemu gospodarczego, gdzie najważniejszy był koszt, a reszta schodziła co najmniej na drugi plan, stąd jej jakość pomimo znacznych wysiłków władz w ciągu ostatnich kilkunastu lat, wciąż pozostawia wiele do życzenia. Dodatkowym problemem są zabytkowe centra miast, które ograniczają poprawne planowanie i projektowanie bezpiecznych rozwiązań. Wciąż niestety zdarza się, iż wdrażane są elementy niebezpieczne i nieefektywne. Przykładem może być skrzyżowanie ulic Pawiej i Warszawskiej w Krakowie, gdzie oprócz wydzielenia komunikacji zbiorowej od ruchu ogólnego, wdrożono niebezpieczne (brak odpowiedniej widoczności) przejścia dla pieszych oraz perony przystankowe (fot. 1).

Fot. 1. Brak widoczności na nadjeżdżający tramwaj na skrzyżowaniu ulic Pawiej i Warszawskiej w Krakowie (jeden wypadek śmiertelny)

Jednym z charakterystycznych rozwiązań funkcjonujących na ulicach polskich miast są torowiska tramwajowe wbudowane w centralną część jezdni ulic. Jak pokazują wyniki badań w Krakowie, ulice tego typu oprócz istotnych wad funkcjonalnych są również niebezpieczne. Pomimo, iż tylko na trzydziestu czterech z kilkuset ulic w mieście ruch tramwajów odbywa się wspólnie z innymi użytkownikami, to miejsce ma na nich prawie 16% wszystkich zdarzeń, przy czym 96% z nich to kolizje. Najwięcej zdarzeń w latach 2005-2007 miało miejsce na ulicach: Basztowej (40), Długiej (46), Kalwaryjskiej (45), Karmelickiej (32), Królewskiej (48), Rakowickiej (37), Starowiślnej (33).

Znacznie mniej zdarzeń w tym samym czasie miało miejsce na ulicach z wbudowanym separatorem oddzielającym ruch samochodów od tramwajów, i to pomimo podobnego lub nawet większego natężenia ruchu, i tak np. na ul. Grzegórzeckiej było to 19 zdarzeń, na ul. Stradom – 11, a na ul. Westerplatte - 17.

Kolejnym przykładem skuteczności separatorów jest ul. Lubicz, na której przed przebudową i montażem separatorów w ciągu 21 miesięcy odnotowano 34 kolizje i 3 wypadki, a po modernizacji w ciągu 15 miesięcy tylko 4 kolizje. Oczywiście w związku z przebudową Ronda Mogilskiego i budową nowego układu komunikacyjnego w rejonie dworca, natężenie ruchu na tej ulicy mogło się zmniejszyć, jednak na przebudowywanej równocześnie ulicy Rakowickiej, gdzie również tramwaje poruszają się w ruchu ogólnym, ale nie było miejsca na oddzielenie ruchu samochodów, po ukończeniu remontu liczba zdarzeń praktycznie nie uległa zmianie. Niestety na ul. Lubicz pojawił się problem zamontowanych pylonów ze znakiem C-9, które po najmniejszym odgięciu (np. przez wiatr) są najeżdżane przez tramwaje (aż 10 tego typu zdarzeń w ciągu 15 miesięcy).

Fot. 2. Ul. Lubicz z zamontowanym separatorem

Głównymi przyczynami zdarzeń na ulicach z wbudowanym torowiskiem w jezdnię są „niezachowanie bezpiecznej odległości” oraz manewry zmiany pasa ruchu i wymuszenia pierwszeństwa przejazdu (rys. 5).

Rys. 5. Ilustracja głównych przyczyn zdarzeń na ulicach z torowiskiem wbudowanym w jezdnię

Analiza wykazała, że 75% zdarzeń jest spowodowana przez kierujących samochodami, a jedynie 25% przez motorniczych, mimo iż od pracowników MPK wymaga się większej odpowiedzialności oraz przewidywania błędów innych.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.