Federacja Drogowa Unii Europejskiej i Hiszpańskie Stowarzyszenie Drogowe wspólnie zaprezentowały wyniki trzyletniego projektu „Białe Drogi”, którego podstawową ideą było pozytywne podejście do bezpieczeństwa na drogach i skupienie się na tych odcinkach, na których nie giną ludzie, w przeciwieństwie do tradycyjnej praktyki koncentrowania się na czarnych punktach z najwyższą śmiertelnością.

Europejskie białe drogi to odcinki o długości co najmniej 15 km, na których w ciągu ostatnich 15 lat nie zdarzył się żaden śmiertelny wypadek. Po przeanalizowaniu statystyk z prawie 85,5 tys. km dróg i ponad 248 tysięcy wypadków z terenu UE, wyznaczono w sumie 982 białe odcinki, które stanowią około 40 proc. europejskiej sieci TEN-T (w Polsce zidentyfikowano 9 takich odcinków o łącznej długości 230 km).

Głównym wyzwaniem dla konsorcjum było zbieranie i analiza danych statystycznych pochodzących z 27 państw, które były podstawą badań. W trakcie realizacji projektu utrzymywano stałe kontakty z ponad 100 specjalistami w zakresie bezpieczeństwa drogowego z krajowych zarządców dróg, ministerstw transportu i spraw wewnętrznych oraz policji i urzędów statystycznych.

Zapotrzebowanie na bardzo konkretne informacje na temat wypadków okazało się poważną barierą, gdyż niektóre kraje, z powodu surowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, nie mogły ich udostępnić. Brak statystyk lub niekompletne informacje mają negatywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. José Díez z Europejskiej Federacji Drogowej opisał trudności i wyzwania w gromadzeniu i analizie danych i podsumował, że jeśli konsorcjum miało osiągnąć cel i wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa na drogach, musiało mieć wystarczające dane do swojej dyspozycji.

Elena de la Peña przedstawiła listę białych dróg, która może być używana w celu uzupełnienia istniejących wytycznych w zakresie projektowania, utrzymania i zarządzania określonych w dyrektywie w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej.  Stwierdziła, że projekt „Białe Drogi” ma przyczynić się do stworzenia bezpieczniejszych tras, ale ostatecznie, niezbędne jest integralne podejście do brd ze strony użytkowników, pojazdów, infrastruktury i decydentów.

Konferencję prezentującą wyniki projektu (20 marca br.) otworzyła Inés Ayala Sender.  Podkreślała pozytywną wizję projektu i współpracy instytucjonalnej w celu zmniejszenia wypadków, zwłaszcza z udziałem niechronionych uczestników ruchu.

Inni mówcy koncentrowali się na konieczności poprawy gromadzenia danych i metodologii, ze szczególnym uwzględnieniem wypadków z ciężkimi urazami. Lars Ekman ze szwedzkiej administracji drogowej, opisał doświadczenia „Wizji Zero” i ciągłego doskonalenia projektu w zakresie bezpieczeństwa drogowego.

Konferencję zakończył szef wydziału bezpieczeństwa drogowego KE Szabolcs Schmidt, który opisał narzędzia polityczne, stosowane na poziomie UE w celu zmniejszenia o połowę liczby ofiar śmiertelnych w 2020 roku i pogratulował dotychczasowej 9-procentowej redukcji ofiar w 2012 roku w Unii Europejskiej.

Źródło: ERF

Tł. IH

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.