Spis treści

Innowacyjność projektu

Innowacyjność chorzowskiego projektu polega na opracowaniu i wdrożeniu nowego rodzaju aplikacji oznakowania poziomego, które umieszczone w rejonie przejść dla pieszych lub skrzyżowań w sposób jednoznaczny wskażą „obszar chroniony”, w którym parkowanie pojazdu jest zabronione. Jeżeli takie rozwiązanie okaże się skuteczne – być może możliwe będzie jego upowszechnienie i przyjęcie jako standardu oznakowania przejść dla pieszych.

Również o odrębności projektu realizowanego w Chorzowie świadczy wprowadzenie nowoczesnych technologii w oświetleniu przejść dla pieszych. Obecnie w ciągach ulic stosowane są oprawy sodowe o mocy od 120W do 250W emitujące światło o barwie żółtej. Przejścia dla pieszych nie wyróżniają się w ciągach ulic miejskich. Oprawy typu LED pozwolą na wyróżnienie z ciągów ulic, białą barwą światła o strukturze kierunkowej, stref przejść dla pieszych oraz bezpośrednio do nich przyległych przy jednoczesnym zmniejszeniu poboru energii elektrycznej. Przy tym oświetlenie typu LED jest energooszczędne (oprawy od 59W do 84W).

Chorzowskie bezpieczne przejścia dla pieszych Chorzowskie bezpieczne przejścia dla pieszych

***

Ocena skuteczności działań objętych projektem zostanie dokonana w oparciu o porównawcze statystyki wypadków po rocznym (lub półrocznym) okresie jego funkcjonowania. Dodatkowym narzędziem sprawdzającym może być ilość mandatów nałożonych za wykroczenia z art. 49 ust.1 pkt 1 i 2 prawa o ruchu drogowym po kontrolnym okresie funkcjonowania projektu „Bezpieczne przejście dla pieszych”.

Bogusław Bernad
Inżynier Ruchu MZUiM Chorzów
Maciej Trybek
St. Specjalista ds. Inżynierii Ruchu MZUiM Chorzów

Program ten został zgłoszony do konkursu organizowanego przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „RAZEM BEZPIECZNIEJ”. Program został wysoko oceniony przez Zespół Koordynujący działający przy Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji uzyskując dofinansowanie z rezerwy celowej na realizację w kwocie 100 tys. zł.
Do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach Rządowego Programu „RAZEM BEZPIECZNIEJ” w 2009 r. wpłynęło 109 programów z całej Polski. Zespół Koordynacyjny wybrał i zarekomendował przyznanie dotacji tylko 37 najlepszym programom. Z województwa śląskiego dotację przyznano czterem programom – wśród nich chorzowskiemu programowi „BEZPIECZNE PRZEJŚCIE DLA PIESZYCH”.

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2010-09-09 16:19
"Wdrożenie nowego rodzaju aplikacji oznakowania poziomego."
Ładne sformułowanie ,nie powiem.Powtarzam i powtarzał będę .Normą uspokojenia w cywilizowanych krajach są wyniesione przejścia dla pieszych.Ani lampy LED,ani czerwone "zebry"ani oznakowanie nie zatrzyma pędzanego szaleńca drogą przy szkole.
Pozdrawiam
Grzegorz Cięgotura
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #2 Gość 2010-09-21 17:27
Kolega raczył nie do końca zrozumieć ideę tego projektu. Wyniesionych przejść dla pieszych nie można zastosować na ulicach podstawowego układu komunikacyjnego miasta lub na ulicach po których poruszają się autobusy komunikacji miejskiej i tramwaje. A właśnie na tych ulicach dochodzi najczęściej do wypadków z pieszymi, nierzadko z powodu samochodów parkujących przy lub na przejściach. W okresach jesienno - zimowych pieszy jest słabo widoczny na przejściu. I właśnie po to aby zminimalizować negatywny wpływ tych czynników na bezpieczeństwo pieszych oraz uświadomić kierowcom, że przez bezmyślne parkowanie narażają życie innych - powstał Program "Bezpieczne przejście dla pieszych".
Bogusław Bernad
Cytować | Zgłoś administratorowi
bronto
0 #3 bronto 2010-09-21 23:33
Nie wiem jak LED ale „czerwone” przejścia dla pieszych nie są nowością na polskich drogach. Analizy BRD nie potwierdzają praktycznie żadnych efektów zastosowania tego rozwiązania. Dodatkowo wykonanie przejść w kolorze czerwonym jest niezgodne z obowiązującym prawem. Zgodnie z „czerwoną księgą” oznakowanie poziome w kolorze czerwonym jest przeznaczone dla ścieżek rowerowych. Zastanawiam sie czy uzyskali Państwo zgodę ministerstwa na takie rowiązanie..
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #4 Gość 2010-09-22 12:25
Faktycznie, biało-czerwone przejścia nie są nowością - stosujemy je w rejonach szkół już od blisko 10 lat. Nie spotkałem się osobiście z analizą BRD dotyczącą efektów stosowania przejść w kolorze czerwonym (jeżeli zna Pan szczegóły - chętnie się zapoznam) - my obserwujemy, że na tak oznakowanych przejściach kierowcy częściej "są uprzejmi" i przepuszczają pieszych.Głównie jednak chodzi o trwałość takich przejść i lepszą ich "postrzegalność" w okresie jesienno zimowym.
Co do zgodności z przepisami - nie wiem czy zauważył Pan, że oznakowanie P-10 na tych przejściach jest białe, czyli zgodne z "czerwoną ksiegą". Kolor czerwony to jedynie tło, barwa nawierzchni - a tego "czerwona ksiega" przecież nie zabrania. Nie sądzę więc abyśmy popełniali jakiś straszny grzech a jeżeli takie oznakowanie choćby w niewielkim stopniu wpływa na poprawę bezpieczeństwa pieszych - to warto "zgrzeszyć". A tak na marginesie - oznakowanie biało- czerwone przejść dla pieszych nie jest najistotniejszym elementem Programu...
Pozdrawiam
Bogusław Bernad
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.