Spis treści

Innym przykładem udanej innowacji był MobiMart, czyli działanie miękkie polegające na nagradzaniu mieszkańców za zmianę zachowania, np. za jazdę rowerem, korzystanie z transportu miejskiego lub wspólnych przejazdów samochodowych. Szczególnie stymulujący okazał się projekt pod nazwą Bologna Cycle GPS Challenge, którego uczestnicy mogli poczuć się częścią aktywnej wspólnoty działającej na rzecz zrównoważonego transportu.

Istotne zmiany przyniosła promocja ekologicznych samochodów. Wprowadzenie zachęt finansowych, zmniejszenie ograniczeń dostępu i realizacja celnie zaadresowanych kampanii informacyjnych - to środki, które skutecznie zachęciły mieszkańców do wymiany prywatnego taboru na bardziej ekologiczny. Obecnie około 15 procent pojazdów poruszających się po Bolonii jest napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub skroplonym gazem ropopochodnym (LPG).

Obecnie w Bolonii trwają pracę nad opracowaniem dokumentu pt. Plan Obszarów Ruchu Pieszego. Program ten przewiduje utworzenie: dużego obszaru w granicach LTZ z pierwszeństwem ruchu pieszego i rowerowego nad ruchem zmotoryzowanym. Będzie to obszar obejmujący trzy główne ulice zamknięte dla ruchu prywatnych pojazdów oraz strefy przeznaczone wyłącznie dla pieszych i rowerzystów tworzone na wybranych placach i ulicach miasta.

Innowacja, technologia, strategia i infrastruktura

Każde z pięciu miast biorących udział w projekcie CIVITAS MIMOSA - Bolonia, Funchal, Gdańsk, Tallin i Utrecht - jest ważnym węzłem komunikacyjnym w swoim regionie. Rozwiązując własne indywidualne problemy transportowe o specyficznych lokalnych uwarunkowaniach, miasta te postawiły przede wszystkim na  innowacje. Władze miasta Utrecht dążąc do poprawy dostępności komunikacyjnej postawiły na potencjał istniejącej sieci kanałów. W efekcie wprowadzono barkę Beerboat, która pływa po Utrechcie, odbiera towar z centrów dystrybucji i przewozi go do firm i restauracji usytuowanych wzdłuż kanałów. Barka jest napędzana silnikiem elektrycznym i ma wyporność 20 ton. W mieście funkcjonuje również Cargohopper - elektryczny pojazd z wieloma przyczepami o długości 16 metrów i szerokości 1,25 metra zasilany energią słoneczną, który rozwozi przesyłki po centrum Utrechtu. Baterie słoneczne umożliwiają pracę pojazdu bez konieczności doładowania przez siedem do ośmiu miesięcy w roku. Od kwietnia 2009 roku do kwietnia 2011 roku Cargohopper dostarczył ogółem około 18 500 przesyłek składających się z 85 185 paczek. Jest to odpowiednik 200 000 kilometrów, 40 000 litrów paliwa i 60 ton CO2.

Uczestniczące w projekcie miasta sięgały też po technologie wspomagające rozwiązywanie problemów transportowych. Na przykład w Tallinie zastąpiono dotychczasowe bilety zintegrowane z dowodem osobistym z nowymi biletami w formie kart pamięci. Z kolei w Utrechcie  do informowania mieszkańców o problemach komunikacyjnych wykorzystano internet tworząc specjalną stronę „Przejezdny Utrecht“.

Istotne znaczenie ma też kreowanie odpowiedniej polityki i strategii służących zmianom w miejskim transporcie. Projekt dawał impuls to ich tworzenia i konsekwentnej realizacji. Na przykład w Funchal planowana jest dalsza modernizacja taboru autobusowego dzięki środkom z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Modernizacja infrastruktury pozostaje priorytetem miast skupionych w projekcie MIMOSA. Przyjęły one metodę działania łączącą technologię, zaangażowanie mieszkańców i partnerskie relacje. Dzięki temu na przykład Tallin i Gdańsk zyskały społeczną akceptację i mogły przystąpić do realizacji nowej infrastruktury rowerowej i tramwajowej. W obu przypadkach miasta musiały przełamać negatywny wizerunek transportu publicznego lub stworzyć nową infrastrukturę od podstaw.

***

W czasach, gdy miasta europejskie coraz bardziej dotykają problemy obniżenia jakości powietrza, narastającego hałasu, rosnącego zużycia energii i wzmagających się zatorów, miasta projektu CIVITAS MIMOSA stały się wzorcowe w metodach rozwiązywania środowiskowych, społecznych i gospodarczych problemów. Efekty i sukcesy miast biorących udział w projekcie CIVITAS MIMOSA przedstawia podsumowująca publikacja pt. „Innowacyjne miasta - przed i po CIVITAS”, wydana na zlecenie CIVITAS MIMOSA przez  Interactions Market Research Ltd Blackberry Lane, Delgany Co. Wicklow, Irlandia.

Źródło: CIVITAS

Broszura pt. „Innowacyjne miasta - przed i po CIVITAS”

Komentarze  
Guest
0 #1 Guest 2013-01-24 19:41
Chętnie bym się dowiedział jakie konkretnie działania podjęto w Gdańsku, który leży w Polsce, więc na codzień mamy do niego bliżej niż do Bolonii.

Czy zdjęcie samochodu na pierwszej stronie ma ilustrować promowaną w projekcie MIMOSA ideę zrównoważonego transportu?
Cytować | Zgłoś administratorowi
Ja
0 #2 Ja 2013-01-29 11:57
A co w Gdańsku? Może się pochwali miasto, żeby inni mogli wziąc przykład. Bolonia, Funchal, Tallin i Utrecht - fajnie ale mnie interesuje najpierw Polska i rozwiązania nasze a później co na świecie.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.