Spis treści

Szczecinek - zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów poprzez montaż sygnalizacji świetlnej oraz doświetlenie przejść dla pieszych

Celem tego zadania była poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów poprzez montaż sygnalizacji świetlnej w 3 miejscach oraz doświetlenie przejść dla pieszych. W fazie koncepcyjnej projektu analizowano wiele miejsc. W związku z tym, iż w układzie drogowym miasta funkcjonują cztery kategorie dróg (krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne) wyznaczenie miejsc do instalacji sygnalizacji świetlnej nie było łatwym zadaniem. Miejsca te konsultowano zarówno z zarządcami tych dróg, jak i z Policją. Analizowano także statystyki wypadków na poszczególnych skrzyżowaniach w Szczecinku. Ostatecznie do montażu instalacji świetlnej wybrano skrzyżowanie Wyszyńskiego/Powstańców Wlkp. Na przejściach dla pieszych w okolicach szkół (ul. Koszalińska i ul. Ordona) zamontowano sygnalizację wciskową, a na czterech innych przejścia dla pieszych zainstalowano doświetlenie.

Realizacja tych zadań przyniosła efekt  w postaci zmniejszenia się liczby kolizji i wypadków drogowych na przejściach dla pieszych oraz na skrzyżowaniu o 35%.  Ponad 40% respondentów ankiet przeprowadzanych w ramach tego działania wskazało także, że wprowadzenie sygnalizacji świetlnej poprawi sytuację pieszych, a aż 80% z nich stwierdziło, że instalacja doświetleń na przejściach dla pieszych zwiększy ich bezpieczeństwo. Wszystkie zakładane na początku projektu wskaźniki zostały osiągnięte. Przedsięwzięcie odniosło sukces, co przyczyniło się do rozszerzenia systemu doświetleń przejść dla pieszych w mieście.

Fot. 1. Doświetlone przejście dla pieszych Fot. 2. Ścieżka rowerowa

***

Bezpośredni wpływ na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego ma jakość infrastruktury drogowej. Zarówno kontrola jakości oznakowania, jak i zastosowanie rozwiązań zapewniających uczestnikom ruchu bezpieczne poruszanie się po przestrzeni miejskiej przekłada się na mniejszą ilość wypadków w ruchu drogowym oraz na podniesienie jakości życia mieszkańców miast, co zaobserwowano w procesie oceny działań podjętych przez opisywane miasta. Trudno jednoznacznie wskazać, które z wdrożonych środków są najbardziej efektywne, zależy to bowiem zarówno od uwarunkowań przestrzennych, jak i kontekstu ruchowo-drogowego danego miasta. Należy też brać pod uwagę koszty inwestycyjne poszczególnych rozwiązań  w odniesieniu do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego wszystkich uczestników, a także pamiętać o wprowadzaniu przy ich realizacji miękkich cech krajobrazu, aby podnieść estetykę przestrzeni miejskiej i zyskać akceptację dla wprowadzanych zmian.

Istotne jest również bieżące dostosowywanie i wprowadzanie wytycznych przystających do zmian zachodzących w zakresie bezpieczeństwa drogowego. Regulacje techniczne określają minimalne/maksymalne wartości parametrów, a wybór konkretnych wymagań, rozwiązań technicznych i sposobów kontroli wykonanych prac zależy przede wszystkim od inwestora czy zarządcy drogi. Bezpieczeństwo ruchu drogowego jest więc zależne zarówno od dobrego zaplanowania sieci transportowej z uwzględnieniem stopnia dostępności i funkcji przestrzeni, jak i nadzoru nad warunkami technicznymi jakie są wymagane odrębnymi przepisami. Natomiast przestrzeń bezpieczna dla uczestników ruchu drogowego powinna uwzględniać ograniczenia człowieka w zakresie percepcji i przetwarzania informacji, w tym także podejmowania przez niego decyzji.

Z punktu widzenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego  działania projektu CIVITAS RENAISSANCE i jego zadania zrealizowane w latach 2008-2012 odniosły sukces. Wskazują na to jednoznacznie uzyskane wskaźniki, czyli spadek liczby wypadków i kolizji drogowych oraz wzrost poczucia bezpieczeństwa wśród mieszkańców i turystów, mierzony na podstawie przeprowadzanych cyklicznie ankiet. Zarówno działania Perugii, Bath jaki Szczecinka są warte wskazania jako dobre praktyki, choć każde z tych rozwiązań dotyka odrębnych problemów.

Na pewno ważnym było wyznaczenie przez Perugię nowych wskaźników jakościowych dla materiałów stosowanych w oznakowaniu poziomym dróg. Ale w odniesieniu do rodzimego Szczecinka rozwiązaniem godnym adaptacji jest  inwestycja wykonana w Bath. Powiększanie przestrzeni dla pieszych podnosi komfort życia mieszkańców. Działania Bath przypominają ideę wspólnej przestrzeni (Shared Space), wdrożoną już w wielu europejskich miastach. W Polsce nie jest jeszcze zbyt popularna ze względu na niedostosowanie przepisów technicznych w tym zakresie, jak i na nowatorskie podejście. Zakłada ona rezygnację z tradycyjnego podziału ulicy na przestrzeń dla pojazdów i przestrzeń dla pieszych. Rezygnuje też z tradycyjnego systemu sterowania ruchem, opartego na krawężnikach, oznaczeniach pionowych i poziomych, sygnałach, sygnalizacjach świetlnych, barierkach i liniach warunkujących poruszania się w przestrzeni miejskiej. „Przemeblowany” teren w Bath dostępny jest i służy głównie pieszym i rowerzystom, jest widocznym azylem na uczęszczanym szlaku komunikacyjnym miasta. Wprowadzenie rozwiązań z Bath nie powoduje eliminacji któregokolwiek ze środków transportu miejskiego, ale przyczynia się do ich harmonijnego współistnienia i zwiększenia płynności ruchu oraz bezpieczeństwa jego uczestników. Realizacja podobnych zadań w Szczecinku pomogłaby wskazać, że bezpieczeństwo i wygoda użytkowników mogą być łatwo zapewnione, jeśli ulice zostaną zaprojektowane i użytkowane w taki sposób, aby ruch uliczny był zintegrowany z ludzką aktywnością i stanowił jej nieodłączną część.

Jolanta Mikołajewska

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.