Perugia, Bath i Szczecinek w ramach projektu CIVITAS RENAISSANCE wykonały działania - na miarę własnych potrzeb i możliwości – celem których było przekonanie mieszkańców do stylu życia mniej zależnego od samochodów. Czy to się udało?
Perugia – car-sharing (system rezerwacji pojazdów)
Car-sharing jest systemem opartym na serwisie transportowym, który pozwala na używanie samochodu wtedy, kiedy jest potrzebny bez ponoszenia kosztów i odpowiedzialności związanych z jego posiadaniem. Car-sharing dosłownie oznacza dzielenie się samochodem, czyli użytkowanie pojazdu przez wiele osób podczas jednej podróży, którą może być np. dojazd do pracy. W ten sposób samochód przestaje być produktem, staje się natomiast usługą. W większości krajów europejskich system ten działa na zasadzie krótkotrwałego, ale systematycznego wynajmu samochodów. Udostępnianie samochodu jest koncepcją, której popularność rośnie w ostatnich latach. Car-sharing w wielu krajach wymaga co prawda pewnych opłat „abonamentowych”, za to pozwala uniknąć wielu innych kosztów, takich jak podatki, ubezpieczenia czy koszty utrzymania.
We Włoszech w 2000 roku Minister Środowiska ustanowił krajową, publiczną organizację ICS – Inicjatywa Car-sharing, której celem było utworzenie sieci usług udostępniania samochodów, zarządzanych przez różne lokalne firmy, w ramach zintegrowanego systemu operacyjnego. Do tej pory ICS objął swym działaniem 3487 klientów, 146 pojazdów i 83 zarezerwowanych miejsc parkingowych. Rada Miasta Perugia uznając korzyści płynące z car-sharing postawiła na rozwój tego typu usług w mieście poprzez wprowadzenie odpowiednich zapisów w Miejskim Planie Mobilności. W tym dokumencie wskazano, że udostępnianie samochodów może przyczynić się do zmniejszenia negatywnych efektów zewnętrznych wynikających z ruchu drogowego.
W ramach projektu CIVITAS RENAISSANCE zweryfikowano posiadane informacje (m.in. dotyczące udziału poszczególnych rodzajów transportu w mieście), zinwentaryzowano istniejąca strukturę transportu i przeanalizowano możliwości wprowadzenia tego typu usług w Perugii. W rezultacie wyznaczono 8 miejsc – punktów car-sharing. Punkty okazały się strategicznymi ze względu na możliwości modalnego powiązania ich z transportem zbiorowym w mieście.
Z systemem wiąże się wiele korzyści. Klient płaci tylko wtedy, gdy korzysta z usługi. Usługodawca zajmuje się ogólnymi opłatami, a klient płaci tylko za korzystanie z samochodu. Klient uzyskuje dostęp do różnych rodzajów samochodów (miejskie samochody, samochody turystyczne, pojazdy użytkowe) w zależności od potrzeb. Otrzymuje też bezpłatny dostęp do centrum miasta (w tym do stref ruchu ograniczonego), a także do specjalnych pasów ruchu zarezerwowanych dla taksówek. Członkowie car-sharing otrzymują również zniżkę na transport publiczny.
Wprowadzono także platformę wymiany informacji – serwis car-sharing. Każdy użytkownik car-sharing po zarejestrowaniu się w systemie (poza podstawowymi informacjami wymagany jest też numer konta lub karty kredytowej) otrzymuje kartę wraz z kodem PIN. Rezerwacja pojazdów następuje poprzez telefoniczne zgłoszenie do centrum obsługi car-sharing z podaniem podstawowych informacji dotyczących czasu podróży, miejsca początkowego itd. Serwis jest czynny przez całą dobę i przez cały rok. Użytkownik rozpoczyna usługę wkładając kartę w specjalny czytnik zamontowany w samochodzie. Płatności są pobierane automatycznie raz w miesiącu przelewem z konta użytkownika na konto operatora.
W pierwszej fazie system car-sharing w Perugii wystartował z 8 pojazdami w 2011 roku, po 3 latach planuje się zwiększenie tej liczby do 22 samochodów, tak by po 5 latach osiągnąć liczbę 30 pojazdów, a tym samym zakwalifikować się do włączenia w system ICS (krajowy system car-sharing we Włoszech).
Zakłada się także wzrost liczby klientów używających tego systemu z początkowych 90 osób do 683 po pięciu latach jego działania. Z dotychczas osiągniętych wskaźników wynika, iż system car-sharing w Perugii będzie się rozwijał i zapewne wcześniej niż to pierwotnie zakładano osiągnie wymogi włączenia go do krajowej sieci ICS.
Bath - City Car Club
City Car Club (CCC) jest największym i najbardziej doświadczonym operatorem klubów samochodowych w Wielkiej Brytanii i działa w systemie car-sharing. City Car Club posiada dużą flotę samochodów osobowych i dostawczych dostępnych w gęstej sieci w coraz większej liczbie miast w Wielkiej Brytanii. Wszystkie są zaparkowane w wyznaczonych miejscach i można używać ich tak długo jak jest to potrzebne. Samochody można rezerwować praktycznie o każdej porze dnia i nocy poprzez Internet lub telefonicznie, a dla członków klubu dostępne są specjalne karty dostępu, dzięki którym jeszcze prościej można korzystać z usług Klubu. Pod koniec rezerwacji samochody odstawiane są na to samo miejsce. W City Club Car płaci się tylko za czas faktycznego używania samochodu, więc jeśli się jest rzadkim użytkownikiem samochodu, dołączając do Klubu można zaoszczędzić tysiące funtów na koszty związane z posiadaniem auta. Koszt 1 mili podróży samochodem CCC wynosi średnio 0,23 £, stawka godzinowa waha się od 5,7 do 8,7 £, a roczne członkostwo w CCC kosztuje 60 £. City Car Club obejmuje obecnie swym zasięgiem 14 miast Wielkiej Brytanii, jednym z nich, leżącym w południowej części tego kraju, jest Bath.
Aby wykazać korzyści ze stylu życia mniej zależnego od samochodów miasto Bath w ramach działań projektu CIVITAS RENAISSANCE postanowiło rozszerzyć ofertę istniejącego w tym mieście City Car Club o 6 samochodów z napędem hybrydowym oraz wyznaczyć 6 nowych lokalizacji umożliwiających członkom klubu korzystanie z pojazdów. Innowacyjnym aspektem był tu zakup samochodów z napędem hybrydowym; dotychczas wykorzystywane pojazdy wyposażone były w silniki tradycyjne.
Wdrożenie projektu rozpoczęło się w 2010 roku i trwało do marca 2012 roku. W tym czasie udało się osiągnąć zakładane wskaźniki: liczba członków klubu wzrosła o 43%; kupując 6 samochodów marki Toyota Prius z napędem hybrydowym nie tylko zwiększono flotę pojazdów o 33%, ale podwojono korzystanie z samochodów klubu w stosunku do 2007 roku.
Według ostatnich badań przeprowadzonych przez Carplus (organ zarządzający klubami samochodowymi w Wielkiej Brytanii) każdy klubowy samochód zastępuje średnio 24,5 prywatnych pojazdów. Statystyki pokazują również, że członkowie klubu samochodów zmniejszają niepotrzebne podróże samochodem średnio o 35% w porównaniu do osób nie będących członkami. Dla floty Bath oznacza to zniknięcie 367 samochodów z ulic i całkowitą redukcję CO2 o 370 ton rocznie.
- poprz.
- nast. »»