Spis treści

Czas dostępu po modernizacji

Po przebudowie placu podróż w kierunku Biskupina może odbywać się z dwóch przystanków, umieszczonych na wyspach:

  • AT1: linie tramwajowe nr 2, 4 i 10, kursujące w szczycie co 12 minut (rozkładowo w rytmie 3-3-6 min.) oraz autobusowe nr 145 i 146, kursujące w szczycie co 15 minut (łącznie co 7,5 minuty);
  • AT2: linia tramwajowa nr l , kursująca w szczycie co 12 minut.

Podsumowując: do wyboru pozostają dwa przystanki, a maksymalna oferowana częstotliwość wynosi 23 odjazdy na godzinę. Co istotne, pomimo wcześniej zaprojektowanych (i wykonanych) przejść naziemnych, na życzenie inwestora przystanek AT1 dostępny jest wyłącznie poprzez przejście podziemne o głębokości ok. 6 metrów (dostosowanej do wymagań galerii handlowej).

Czasy dojść obliczone dla poszczególnych narożników skrzyżowania (oznaczonych na rys. 2 literami U-Z) zostały przedstawione w tabeli 3. Przy obliczaniu wykorzystano trasy naj szybsze (uwzględniając program sygnalizacji świetlnej). Przyjęto prędkość odpowiadającą studentom (z redukcją przy pokonywaniu schodów).

Rys. 2. Lokalizacja przystanków zintegrowanych (AT1 i AT2) po przebudowie Tabela 3. Czasy dojść na placu Grunwaldzkim we Wrocławiu po przebudowie [s] (Źródło: opracowanie własne)

Najmniejsze wartości czasu dojścia wystąpiły dla narożnika Y, przy którym położone były relatywnie dogodnie oba przystanki. Odnotować należy przy tym wydłużenie wszystkich dojść, wynikające m.in. z niedostosowanej do potrzeb pieszych sygnalizacji świetlnej oraz wydłużenia cyklu sygnalizacji (obecnie 120 s). Sumaryczne wartości czasu dostępu (po uwzględnieniu czasów wjazdu i oczekiwania) zostały przedstawione w tabeli 4.

Tabela 4. Czasy dostępu na placu Grunwaldzkim we Wrocławiu po przebudowie [min.] (Źródło: opracowanie własne)

Warto zauważyć, że w przypadku dojścia z narożników U i Z na przystanek AT2 znaczną rolę odgrywa czas wjazdu - program sygnalizacji świetlnej powoduje bowiem, że pasażerowie mogą przejść przez pas autobusowo-tramwajowy i wejść na przystanek tuż po… odjeździe zeń tramwaju. Rozwiązania takie są niebezpieczne – prowokuje się bowiem pieszych do wkraczania na przejście na sygnale zabraniającym.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.