Dekada BRD (II) Wdrażanie Globalnego PlanuIstnieją silne dowody wskazujące na to, które z wykorzystywanych środków zapobiegają wypadkom śmiertelnym i urazom spowodowanym przez wypadki drogowe. Plan Globalny na Dekadę Działań na Rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2011-2020 oparty jest na sprawdzonych skutecznych metodach, co poświadczają pozytywne doświadczenia licznych krajów.


Australia

Zmniejszenie ilości kierowców prowadzących pojazdy pod wpływem alkoholu dzięki losowym badaniom zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu

Spożycie alkoholu przed prowadzeniem pojazdu wzmaga ryzyko wypadku i prawdopodobieństwo śmierci lub poważnych urazów. Przyjęcie ustawy dotyczącej prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu oraz jej egzekwowanie może zmniejszyć ilość wypadków śmiertelnych na drogach o 20%. Losowe badanie na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu to główny środek egzekwowania tego prawa stosowany w Australii. Policja może zatrzymać kierowcę i przeprowadzić badanie alkomatem w każdym momencie, niezależnie od jego zachowania. W widocznych z daleka autobusach kontrolnych („booze buses”) przeprowadza się badania, podczas gdy kampanie medialne wspierają egzekwowanie prawa. Ocena losowych badań na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu odnotowuje długofalowy spadek ilości wypadków spowodowanych przez kierowców prowadzących pod wpływem alkoholu.

Rys. Pozytywny wpływ losowych badań na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu na wypadki drogowe w Australii związane ze spożyciem alkoholu


Francja

Postęp rejestrowany przez dziesięciolecia

Od początku lat 70. Francja poczyniła ogromne kroki na przód w zmniejszeniu ilości wypadków śmiertelnych na drogach. Jest to wynikiem wielu czynników, w tym przyjęcia i egzekwowania praw dotyczących przekraczania prędkości, zapinania pasów bezpieczeństwa, oraz prowadzenia pod wpływem alkoholu. Od roku 2002 wiele czynników, takich jak potwierdzone zobowiązanie najwyższych organów władzy, surowsze egzekwowanie prawa (zwłaszcza poprzez stosowanie fotoradarów) oraz kampanie medialne wyjaśniające zasady ruchu drogowego oraz ryzyko z nim związane wywołały spadek ilości wypadków śmiertelnych. Od wczesnych lat 70. do roku 2009 ilość wypadków śmiertelnych na drogach zmniejszyła się z ponad 16000 rocznie do jedynie 4000 rocznie.

Rys. Zmiany w rocznej ilości wypadków śmiertelnych na drogach w metropolii francuskiej w latach 1970-2009


Ghana

Ustanowienie krajowej usługi transportu medycznego

Do początku XXI wieku pomoc i opieka medyczna w wypadkach w Ganie była niesformalizowana i wyjątkowo ograniczona. Większość pacjentów, którzy odnieśli obrażenia w wyniku wypadków drogowych była zabierana do ośrodków zdrowia przez krewnych, a otrzymana tam pierwsza pomoc była ograniczona. W 2001 roku starania o zajęcie się problemem pomocy i opieki medycznej w wypadkach zyskały poparcie polityczne. W 2004 roku rząd ustanowił krajowe usługi transportu medycznego i specjalną linię alarmową.
W okresie krótszym niż cztery lata:

  • ilość przypadków, którymi zajął się krajowy system transportu medycznego wzrosła z 205 w roku 2004 do 8250 w roku 2008;
  • średni czas reakcji karetki zmniejszył się z 17 minut w 2006 roku do 13 minut w roku 2008;

oraz

  • średni czas spędzony na miejscu wypadku zmniejszył się z 19 minut w 2006 roku do 14 minut w roku 2008.


Malezja

Modyfikacja infrastruktury drogowej w celu poprawy bezpieczeństwa

Oddzielenie od siebie różnych rodzajów pojazdów, na przykład oddzielenie pojazdów dwu- i trzykołowych od pojazdów czterokołowych i większych, to sprawdzony sposób na zmniejszenie ilości wypadków drogowych. Jeden ze sposobów na dokonanie tego, to wydzielenie pasów dla motocykli. Pasy te przeznaczone są wyłącznie do użytkowania przez pojazdy jednośladowe, takie jak motocykle, skutery i rowery. Rozwiązanie to staje się powszechne w wielu miastach w Azji, gdzie doprowadziło do znacznej redukcji
kolizji i powstających w ich wyniku urazów, dzięki stworzeniu bezpiecznego środowiska dla wszystkich użytkowników dróg, a przykład ocena federalnej drogi ekspresowej nr 2 w Malezji, na której wydzielono pas dla motocyklistów, wykazała, iż ilość wypadków zmniejszyła o 39% po stworzeniu tego pasa.

Stany Zjednoczone Ameryki

Zwiększenie stosowania pasów bezpieczeństwa dzięki kampanii „Jak nie zapniesz to mandat”

Zapinanie pasów bezpieczeństwa zmniejsza ryzyko wypadnięcia z pojazdu i odniesienia poważnych lub śmiertelnych obrażeń o 40-65%. „Jak nie zapniesz to mandat” to jedna z odnoszących największe sukcesy kampanii egzekwujących zapinanie pasów bezpieczeństwa przeprowadzonych w tym kraju. Podwaliną tej kampanii jest krajowa akcja „Jak nie zapniesz to mandat” przeprowadzana w maju, łącząca siły agencji nadzorujących przestrzeganie prawa na terenie całego kraju. Działania te są wspierane przez krajowe i lokalne kampanie medialne. W latach 2000–2009 ponad 140 000 amerykańskich obywateli zostało ocalonych od śmierci dzięki pasom bezpieczeństwa.

Wietnam

Podwyższenie ilości osób noszących kaski dzięki egzekwowaniu obowiązujących praw

Badania pokazują, że odpowiednie stosowanie kasku podczas jazdy motocyklem może zmniejszyć ryzyko śmierci o 40%, a ryzyko urazu nawet o 70%. W roku 2007 rząd Wietnamu przyjął prawo nakazujące kierowcom motocykli i ich pasażerom noszenie kasków. Surowe egzekwowanie tego prawa przez policję na terenie całego kraju doprowadziło do potrojenia ilości osób noszących kaski, tj. do poziomu 90% kierowców i pasażerów. W ciągu roku od podjęcia uchwały przez rząd policja zwiększyła nadzór, a kary finansowe dla kierowców i pasażerów nienoszących kasków znacznie wzrosły. W tym czasie szpitale odnotowały 16% spadek ryzyka wystąpienia urazu głowy w porównaniu z rokiem poprzednim. Raporty policyjne pokazują, że w ciągu roku od uchwaleniu prawa dotyczącego noszenie kasków udało się uratować ponad 1500 ludzkich istnień i zapobiec ponad 2500 poważnym obrażeniom. Motocykle stanowią 95% wszystkich zarejestrowanych w Wietnamie pojazdów, w związku z czym prawo dotyczące noszenia kasków najprawdopodobniej w znaczący sposób przyczyniło się do tych pozytywnych zmian w bezpieczeństwie ruchu drogowego.

Źródło: Dokument Światowej Organizacji Zdrowia opublikowany, dzięki wsparciu finansowemu Amerykańskich Centrów ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób oraz Fundacji Bloomberga.

WHO
Dekada Działań BRD

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.