Spis treści

Równanie pomiarów ma podobną strukturę do (2) lecz opiera się na wynikach pomiarów stanu układu (potoki ruchu, relacje skrętne itp.) w analizowanych interwałach czasowych. Przyjęto, że średnia wartość błędów wynosi 0 a błędy równań przejścia i równań pomiarów nie są ze sobą skorelowane. Kalibracja modelu DynaMIT wymaga oszacowania następujących danych wejściowych:

  • historycznej więźby źródło – cel xHh pojazdów wyjeżdżających podczas interwału h;
  • macierzy przejścia bazującej na współczynnikach autokorelacji ƒph ;
  • macierzy błędów (dotyczącej zarówno równań przejścia jak i pomiarów).

Model DynaMIT był stosowany wielokrotnie, udowadniając swój potencjał i dając dobre wyniki. Charakterystycznym przykładem może być tu działający model dla miasta Irvine w Kaliforni. Dla sieci składającej się z prawie 1400 odcinków, dysponowano wynikami pomiarów ciągłych dla 68 punktów sieci, z okresu 5 dni roboczych. Wyniki pomiarów wraz z modelem historycznym stanowiły podstawowy element pozwalający dokonać kalibracji i walidacji modelu. W efekcie uzyskano model pozwalający prognozować natężenie ruchu i prędkości potoku pojazdów w ujęciu krótkoterminowym. Błąd średniokwadratowy oszacowania nie przekraczał wartości 11%, w zależności od wielkości interwału (przyjęto 5 i 15 minut).

Podsumowanie

Ujęcie symulacyjne w modelowaniu podróży znajduje szerokie zastosowanie w analizach efektywności funkcjonalnej inwestycji infrastrukturalnych. Próba opisania rzeczywistości metodami matematycznymi napotyka na wiele przeszkód i wymaga od operatora przyjmowania całego szeregu uproszczeń lub nawet pomijania pewnych elementów w procesie modelowania. Uproszczenia te mogą dotyczyć nie tylko danych wejściowych, ale przede wszystkim algorytmów i procedur zastosowanych w narzędziach symulacyjnych. Istotnym elementem prowadzonych analiz jest świadomość konsekwencji jakie niesie za sobą wybór danej procedury rozkładu ruchu czy sposobu ujęcia problematyki. Modele statyczne nie nadają się do wielu zastosowań, ale w przypadku prac planistycznych są w zupełności wystarczające. Natomiast modele dynamiczne stanowią duży potencjał w analizach symulacyjnych potoków ruchu sporządzanych dla potrzeb analiz ITS czy wreszcie bieżącego zarządzania systemem sterowania ruchem w mieście. Są jednak dużo bardziej złożone i wymagają rozbudowanej bazy danych wejściowych.

dr inż. Andrzej Szarata
mgr inż. Joanna Żygłowicz
Politechnika Krakowska

Literatura:
1. Balakrishna R., Koustopoulos N., Ben-Akiva M.: Calibration and validation of Dynamic Traffic assignment systems, Transportation and Traffic Theory, University of Maryland, 2005
2. Ben-Akiva M., Beirlaire M.,:Discrete choice models with applications to departure time and route choice, Handbook of Transportation Science, 2nd edition, Kluwer, 2003
3. Jayakrishnan R., Mahmassani H., Hu T-Y: An evaluation tool for advanced traffic information and management systems in urban networks, Transportation Research 2C, 1994
4. Leszczyński,  J.: Modelowanie systemów i procesów transportowych, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1990
5. PTV Vision, Visum 11.5 User manual, PTV AG, Karlsruhe 2011
6. Szeto W., Lo H.: Non-equilibrium dynamic traffic assignment, Transportation and Traffic Theory, University of Maryland, 2005

Dynamic assignment models
In the paper it will be presented structure of dynamic models and their place in modeling process. It was described static and dynamic assignment procedures togheter with their main features. Due to the significant simplifications of static approach, it is not recommended to apply it into functional analysis of ITS. That is the reason of dynamic application, which can estimate impact of queing or splillback on route choice and in the result final assignment results. It is a purpose of presentation DynaMIT model in order to clarify level of sophistication in dynamic approach.
Keywords: simulation analysis, traffic assignment, dynamic traffic assignment systems

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.