Spis treści

Dzierżoniów: organizacja komunikacji miejskiej i lokalnejZapewnienie mieszkańcom sprawnej komunikacji miejskiej i lokalnej stanowi jedno z kluczowych zadań własnych samorządu terytorialnego. W powiecie dzierżoniowskim do końca 2009 roku funkcjonowały często na tych samych trasach dwie komunikacje lokalne. Jedną zorganizował Dzierżoniów, drugą Bielawa. Mieszkańcy musieli się nauczyć, jaki bilet należy zakupić na interesującą ich linię, a ponadto uważać, do którego autobusu wsiadają.

To drogie i nieefektywne rozwiązanie zmusiło sąsiadujące gminy do wypracowania porozumienia. Z inicjatywy burmistrza Dzierżoniowa powołano komisję złożoną z przedstawicieli zainteresowanych gmin, która w okresie czterech lat swojego funkcjonowania wypracowała modelowy system organizacji komunikacji lokalnej i miejskiej w Dzierżoniowie, Bielawie i powiecie dzierżoniowskim. Zawarto bilateralne porozumienia o organizacji komunikacji lokalnej między wszystkimi zainteresowanymi gminami i wyłoniono jednego operatora.

Od początku 2010 roku na terenie powiatu dzierżoniowskiego istnieje już tylko jedna komunikacja lokalna i miejska. Wyłoniono jednego operatora - gminę Bielawa. Pasażerowie nie muszą się już martwić jaki bilet kupić, ujednolicono też rozkłady jazdy. Gminy ponoszą jednakowe dopłaty uzależnione od ilości kilometrów, które przejadą autobusy po ich terenie, czyli od tak zwanych „wozokilometrów”. Wdrożono więc nareszcie rozwiązanie proste, użyteczne i przyjazne dla mieszkańców.

Założenia zawartych porozumień i rola operatora

Porozumienie wyłania jednego operatora. Do jego zadań należy opracowywanie rozkładów jazdy, kontrola jakości usług, dystrybucja i kontrola biletów oraz kontrola linii komunikacyjnych. Porozumienie przewiduje też, że lokalizacja przystanków i utrzymanie infrastruktury przystankowej będzie należeć do poszczególnych gmin w uzgodnieniu z operatorem. Wprowadzono w efekcie jednakowe bilety na obszarze powiatu, jednakowe ulgi i zwolnienia z opłat za przejazdy, optymalizację linii i jednakowe dopłaty gmin.

Organizację lokalnej i miejskiej komunikacji publicznej na obszarze gmin objętych porozumieniami powierzono gminie Bielawa. Wybór nie był przypadkowy. Bielawa w odróżnieniu od Dzierżoniowa była już operatorem w ograniczonym zakresie, obejmującym obsługiwane przez siebie linie od wielu lat. Wykorzystując te doświadczenia zorganizowano w Urzędzie Miasta Bielawy samodzielny referat ZKM (Zarząd Komunikacji Miejskiej). Pracują w nim 3 osoby na etacie i jedna zatrudniona na umowę zlecenie. Roczny budżet komórki to ok. 10,5 mln złotych.

Autobusy będące w zasobach ZKM-u, a realizujące przewozy są wyposażane w GPS i na bieżąco w systemie informatycznym można ustalać ich pozycję, kontrolując czy wyjechały na trasę i czy jadą punktualnie. Rozwiązanie to pozwala na dochodzenie roszczeń od przewoźnika i zwrot niedoszłemu pasażerowi kosztów przejazdu taksówką w przypadku, jeżeli przewóz się nie odbył lub był znacznie spóźniony. Mając takie narzędzie łatwo ustalić, czy wina leży po stronie przewoźnika i obciążyć go kosztami.

Na uwagę zasługuje też zorganizowanie systemu sprzedaży biletów. Bilety okresowe i jednorazowe w ilościach hurtowych można zakupić w bielawskim i dzierżoniowskim urzędzie miasta.

Od stycznia 2010 r. wprowadzono również możliwość zakupu biletów w systemie moBILET (http://www.mobilet.pl/). MoBILET jest produktem poznańskiej firmy Projekt & Parking Serwis Polska, z którą bielawski urząd wspólnie z Dzierżoniowem podpisał stosowną umowę. Za bilety ZKM w systemie moBILET, nie są pobierane żadne dodatkowe opłaty. Pasażer ponosi jedynie dodatkowy koszt połączenia telefonu z internetem, który jest uzależniony od taryfy operatora (ok. 10-15 gr). Są to więc bilety tańsze od tych, kupowanych u kierowców autobusów. Gmina Bielawa zamierza również zakupić automaty do sprzedaży biletów, które zostaną ustawione w pobliżu przystanków.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.